Gå til innhold

Abs på Golf 2

Ranger emnet

Golf2td

Anbefalte innlegg

Har abs på min Gtd. men den virker ikke lenger. jeg har eid bilen før, og da virket den. er et ABS lys i bilen som skal lyse når tenningen slås på. men den er død. og alle hjul låses konstant. hvor kan feilen ligge?. er det et Relé? defekt ABS-pære inni bilen?. hørt at den må virke for at abs skal virke. kansje jeg er helt på vidda nå. hvilket nr er det på releet?

Endret av Golf2td
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abs systemet har 2stk releer og 2stk sikringer på toppen av sikringsboksen under dash :)

feilen kan ligge der. evt død hjerne/sensorer

dårlig jording mellom abs og motor kan forårsake problemene

er vel grønne sikringer om jeg husker rett :) (30 amp?)

så, sjekk sikringer, sjekk releer. kan være grilla. eller bare dødd av alderen.

funker pumpa? dvs at du har bremse assistanse, men ikke abs funksjonen?

kan da som sagt være ecu og. den befinner seg på den geniale plassen rett under låsen til bakluka, hvor den kan bli våt og fin

lykke til

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter med abs på bilen. varsellyset for abs står på konstant. abs er det ikke liv i. bremser jeg hardt så låser bakhjulene seg. bremser jeg veldig hardt så tar bremsene fremme veldig bra. er ikke slitte bremser på bilen. pedalen pulserer heller ikke lenger. hva kan være problemet?

all hjelp blir satt pris på.

har denne en såkalt diagnosestikk? er en 1,6 GTD 91 mod

Endret av Golf2td
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest vanlige feil er vel ABS sensor på ett av hjulene, eller ledningsbrudd.

Neste alternativ er ABS styreenheten.

På Golf3 er det 16-pins OBD2 diagnosekontakt som gjør det mulig å lese ut feilmeldinger (med feilkodeleser)

På Golf2 jeg har hatt tror jeg ikke det var diagnosekontakt, men mulig de seneste modellene hadde 2x2 pins kontakt (ved girstanga ?)

Et VW verksted kan nok hjelpe deg med å finne feilen.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW verksted vet ikke en gang at det eksisterer golf 2 med abs. heller ikke med orginal intercooler. og ifølge dem så er 91 modellel den siste. men det stemmer heller ikke. den siste kom i 92. dette var da møller bil. dem kunne heller ikke hjelpe meg. men kunne i tilfelle bestille en ny sensor for meg. 2000kr TAKK:Omen hvordan finne ut hvilken sensor som er deffekt?. takk for kjapt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel eget stikk til diagnose til abs på G2 :)

uansett, billigste og letteste løsningen (alt ettersom) er og fjerne hele abs'n :)

dog, fjerner du abs, og monterer "normale" bremser, så må du inn til SVV for kontroll, samt at du må ha dokumentasjon fra møller om at din biltype er levert uten abs (jeg har gjort denne mølla ifbm motorombygg, var abs på golfen min og, men det var køddent) :)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du fjerner ABS, så må du vel montere lastventil på bremsene bak.

Jeg forsøkte å se litt i ELSA, men fant ikke mye.

Checking hydraulic unit

(ABS, ABS/EDL)

Before hydraulic unit is removed completely, first check hydraulic pump and pressure warning switch as follows:

– Battery voltage, fuses for ABS.

– Brake fluid level.

– Relay for ABS, relay for pump unit.

– ABS connectors.

– Earth connections on ABS unit and control unit.

– Pump unit and pressure warning switch (dissipate pressure in accumulator, switch ignition on: Pump must start running and switch off after max. 60 sec., actuate brake pedal 2 to 3 times: Pump must again start running).

If these points do not lead to success (ABS lamp lights up), the ABS system must be checked according to ABS or ABS/EDL self-diagnosis ? Running gear self-diagnosis; Rep. Gr.01.

Har også et par sider som beskriver hvordan man kan bruke VW diagnostic tool 1551 for å få ut feilkoder, som blink, men ingen forklaring på hva blink betyr.

(kan sende siden som PDF om du sender meg en PM med email adresse)

Det bør også være mulig å få ut blink-koder med en lampe eller LED.

(LED med 470 Ohm formodstand - vender mod gult stik, + til +12V), men jeg vet ikke mere om hvordan.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket alle følere. en er defekt. førerside fremme. så tok av hjulet. der var den KNEKT. så var bare hengt opp i demper. noen som vet om billig nettside hvor jeg får kjøpt følere?. møller skal ha 2000 pr stk. jeg tenkte og skifte alle følere på begge mine biler, da disse er ganske "sprø" nå. men hoss møller blir dette 16,000 for alle 8!!!!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider