Gå til innhold

har noen erfaring med å lage eksosmanifold selv?

Ranger emnet


BrannMann16

Anbefalte innlegg

Hallo, har noen erfaring med å lage eksosmanifold selv? er det noe man må passe på, eller vil det lønne seg å lage selv så med 2 av 4 rør til en potte bak, på en Volvo 740 til Bilcross ? hvor mange grader skal rørene bøyes ? hvor lang skal den hva før den blir sveiset fast til 2 rør. ?

hadde bare lyst å begynne med noe mer spennende på skolen. :)

Endret av BrannMann16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fannt noen tips her..

http://www.buvic.com/car/repairs/b20.html

 

 

On the exhaust side, the freer flowing exhaust you have, the better the high end power (and the worse the low end torque). On my 145, I put a racing exhaust, consisting of the stock exhaust manifold (this is actually recommended for the hottest "Stage IV" cars by Volvo R-Sport), the stock front pipe from a 142E, a 2.5" pipe back to a 2 chamber FlowMaster under the rear seat, and then a 2.5" pipe straight out the back. This gives the car plenty of high end power, but because there is very low restriction, and the cam has quite a bit of overlap (time both the intake and exhaust ports are open), the car has very poor power below about 2500 rpm. Starting from a stop almost means either slipping the clutch, spinning the rear wheels, or bogging down. Unless you are racing, I would not recommend this setup. (BTW: I use the IPD Street Performance Cam in the car.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om du skal lage grenrør så lag da et 4-1 grenrør når du først driver på. Er det som gir mest effekt, gå videre med 2.25" eller maks 2.5" etter kollektor og free flow potter evt. Flowmaster.

Råtipp; primærrør på 35mm og lengde ca 80 cm før kollektor ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

primærrør på 35mm. Er ikke brusboks du skal suge ut av da.

 

Og siden dette er en bilcross tråd, tviler jeg sterkt på at tråd startet har råd til å tilpasse utveksling og gir for å kjøre en høy og smal effektkuve (som ett optimalt 4-1 grenrør skal være bygget for)

 

Bygg 4-2-1 du. Da vil du få et bredere register. Ikke optimalt i forhold til max effekten, men det vil bidra med å løfte effekten på mellomregisteret ditt.

 

Regner med dette er til en B23 av noe slag. Så 44,5mm primærrør er brukbart. 48mm sekundær (evt 45mm) og 50mm ut bakover og kun ei potte i 63mm helt bak. Har du to dobble og vass kam så kan du gå litt opp på sekundær røret og heller kjøre 63mm hele veien bakover.

 

Foresten; Bruk full radie rør, og ikke eksosbøy rørbiter.

Endret av TMB

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må beklage og si at det ikke var noe program man brukte, men heller diverse formler man bruker for å regne ut det man trenger. Se på denne linken her, det står litt om det iallfall. Om det ikke er til hjelp skal jeg se om jeg finner noe mer.

 

http://www.carcraft.com/techarticles/header_basics/viewall.html

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår