Gå til innhold

datasprut og tenningsbank

Ranger emnet


einsereier

Anbefalte innlegg

Har en golf2 vrt med megasquirt, plages med litt tenningsbank akkurat idet jeg begynner å få litt trykk 0,4 bar ca. Lurer på om dette kan ha noe med at jeg har eksosen fra wg ut i friluft? Dette kan vel gi feil signal på bredbåndslambdaen? Er jo en type frieksos før bbl å da registrerer den vel feil på blandingen av luft og bensin?

Takk kent

07 touran exclusive

 

mk2 2.9 VR6 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har fantastisk god peiling på datasprut.

 

Regner med du kjører på atskillig høyere trykk enn 0,4, så WG burde jo ikke åpne da?

 

Lambda burde stå før turbo i dette tilfellet, selv om jeg ser det som lite sannsynlig at den suger inn luft der, dessuten bør den ikke regulere etter lambda ved full belastning.

 

Tenningsbank kommer av for høy dynamisk kompresjon eller for høy tenning i forhold til oktantall.

Mager blanding kan forverre dette.

Om den skulle få inn litt luft før lambda, ville dette gitt feitere blanding.

 

Tror nok heller du ligger på litt for høy fortenning, og kanskje den regulerer blandinga litt for tregt opp når trykket kommer så du får fram tenningsbanken.

Prøv å gi den litt lavere fortenning og/eller litt mere mat rett før ladetrykket kommer.

 

Skjer dette uansett gassposisjon?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe fare for at den suger luft inn wg hvis det er det du mener? Tror heller at den ikke får riktig informasjon siden noe av eksosen går ut før bbl ( frieksos) . Er ikke helt inne på dette med tenning/fortenning. Blir vel mere forskning på dette til våren, bilen står inne for vinteren så det blir lite gjort med dette nå uansett

07 touran exclusive

 

mk2 2.9 VR6 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frieksos før bbl blir uansett feil. Men om dette er årsaken til tenningsbanken er jeg usikker på. Har du ikke allerede gjort det, bør du koble opp AFR-klokke. Da får du kontenuerlig oversikt på blandinga.

Ellers virker forklaringa om for høye fortenninger som en fornuftig ting å sjekke ut.

 

Når det gjelder plasseringa av bbl-sonden, så skal den plasseres etter turboen, og et godt stykke ned på downpipen. Dette fordi sonden ødelegges raskt ved for høy varme.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvor mye trykk kjører du? Det som forårsaker tenningsbank kan ha flere årsaker og sammenhenger.

For høy fortenning, for mager blanding mellom luft og bensin,

høy innsugstemperatur og ikke minst høyt ladetrykk og høy kompressjon.

 

For å få vekk tenningsbank må du ha lavere fortenning, og eller gi den mer bensin.

Som oftest så oppstår tennignsbank der motoren har maks effekt / dreiemoment,

så her må du kompansere med litt lavere tenning eller gi den mer fuel.

 

Ofte kan du få tenningsbank i overgangen til ladetrykk, og dette skyldes jo naturligvis for høy tenning/mager blanding.

 

Du kan gjerne legge ut et bilde av tenningstabellen din her.

 

Angående wastegate i friluft (screamer pipe) har absolutt ingen innvirkning på lambda.

Eksosen som går forbi lambda, og den som går ut i wastegate,

har samme innhold luft/bensin.

 

Flere biler blir også levert orginalt slik at wastegaten går ut i downpipen, ETTER lambdaen.

Dette vil jo i utgangspunktet bli det samme som sånn du har på din golf.

Bla audi 2.2t har dette.

93' Mercedes-Benz C280 Turbo 370hk/515nm @ hjul 1 bar.

93' Mercedes-Benz E280T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår