TordH Skrevet November 24, 2011 Rapporter Share Skrevet November 24, 2011 Har en audi a4 1995 1,9 tdi og bærearmene er gående framme, så lurer jeg få om jeg burde kjøre den på verksted eller om jeg kan gjøre det selv? har snakket med verkstede og de skulle ha 4tusen pr arm, og er begge øvre på begge fordekkene som er gåen, og da blir det noen par tusen. Takk på forhold! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
- Pal - Skrevet November 25, 2011 Rapporter Share Skrevet November 25, 2011 Du skal bytte alle fire altså? da syns jeg det hørtes litt dyrt ut med 4tusen pr. arm. Var innom møller å hørte på pris her om dagen og fikk da beskjed om nesten 8tusen for to og om man tok alle fire ble det litt over 10. Dette fordi selve arbeide og kostaden lå i å få driten ut. Så hvis man bytta alle så betalte man nesten bare for 2 ekstra armer. Men hvis jeg var deg så ville jeg ha prøvd å gjøre dette selv ligger jo mange guider ute på nett, både her og andre steder. Armene ligger vel på ca 1200 pr.stk. hos møller, i hvert fall det jeg fikk beskjed om og er jo mulig å skaffe billigere så er jo en del å spare på å gjøre dette selv. I hvert fall om man har tid da. Det "værste" med å bytte selv er vel egentlig den bolten som går gjennom begge armene og holder disse sammen med (ja, hva heter egentlig den delen, hjullagerhus?) Den kan sitte som faen, husker det gikk litt tid til banking sist jeg løste den:S er vel 1.5 år siden jeg hadde den løs sist nå, så håper ikke den har satt seg alt for godt igjen. Må bytte armer selv nå ser du og jeg satser på å gjøre det selv;) Ikke faen om møller skal "få" så mye av pengene mine, eller noen andre for den saks skyld, hørte på mekonomen også, og ikke noe billigere der:/ Siter 1995 Audi a4 1.8adr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golf_IV Skrevet November 25, 2011 Rapporter Share Skrevet November 25, 2011 jaja det var dyrt, veit om folk som tar 3000 for skifte hele forstilling... Siter audi 100 2.2 quattro chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge xmerce 190e x2 xnissan 200sx s13 xAudi 90 quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frozen Skrevet November 25, 2011 Rapporter Share Skrevet November 25, 2011 (endret) Møller som jeg kaller dem enda er rett og slett latterlig. Tok meg en halv time pr side og skifte alle 4 armene oppe , gjorde det sist helg dette skal de ha masse tusen på og påstår det er mange timers arbeid. Du får kjøpt spesial verktøy til og ta ut denne bolten på Biltema. Jeg brukte luft, kjørte mutter trekker att og frem mange ganger, da løsnet den og kom ut, og det er mange år siden de var ute sist.Husk på når du har ute hele tårnet og setter det sammen igjen, sett boltene på de bakerste armene andre veien inn enn de står nå. Da slipper du ta av hele tårnet neste gang du må skifte de, da er det bare av med hjulet og 2 bolter så er de skiftet. Endret November 25, 2011 av frozen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TordH Skrevet November 25, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 25, 2011 fant et komplett sett på bildeler.no til 4995, finner jeg det noe billigere en annen plass? Takk for svarene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet November 25, 2011 Rapporter Share Skrevet November 25, 2011 Jeg har kjøpt bærearmer i fra 034motorsport.com, disse skal være av god kvalitet :) Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet November 26, 2011 Rapporter Share Skrevet November 26, 2011 Jeg brukte betydelig lengre tid enn frozen på å bytte øvre bærearmer på en A4/B6, men det er litt lettere å løsne den "pinchbolten" på B5 siden det er litt bedre plass for å komme til. Beskrivelse her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-a4-allroad-b6-b7-b8-2000/278088-skifte-ovre-baerearmer-pa-a4-stuck-lost.html Videoen på YouTube det er linket til tilsvarer din A4 fra 1995. Når boltene som holder bærearmene skal strammes til igjen er det viktig at det skjer med vekt på hjulene. Ellers så blir det spenn på foringene og jobben må gjøres igjen om kort tid. De øvre armene bør justeres til rett vinkel før fjærbeinet settes på plass igjen. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frozen Skrevet November 26, 2011 Rapporter Share Skrevet November 26, 2011 Du finner sett til halv pris av dette på Ebay. Min erfaring er at uorginalt mange ganger holder like lenge som orginalt. Har kjørt begge deler og de holder omtrent like lenge. Jeg brukte muttertrekker på de tre boltene i motor rommet på støtdemper og den til armene, vips så er hele fjærbenet ute. Brukte den også til armene fort gjort samma måte da jeg satte det på igjen.Da er min senker så trenger ikke fjærklemmer. Hvid det skulle være for mye spenn for og ta av demperen nede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet November 26, 2011 Rapporter Share Skrevet November 26, 2011 Har et ebay sett nå på bilen, og er siste gang jeg kjøper disse lavpris settene, så nå skal jeg prøve et i fra 034motorsport som har fått skryt :) dette i fra norske brukere.. Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet November 26, 2011 Rapporter Share Skrevet November 26, 2011 (endret) Skulle de ha tilsammen 16 tusen kr for 4 armer og jobben med å skifte de? :S Har skiftet mange slike, om bolten sitter fast så er det bare å kjøre med på skjærebrennern siden du skal skifte begge armene uansett da du brenner opp gummien. Må løsne på dempertårnet for å skifte den øvre fremre men det er en ganske ok jobb. Endret November 26, 2011 av opelduude Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet November 26, 2011 Rapporter Share Skrevet November 26, 2011 Du finner sett til halv pris av dette på Ebay. Min erfaring er at uorginalt mange ganger holder like lenge som orginalt. Har kjørt begge deler og de holder omtrent like lenge. Jeg brukte muttertrekker på de tre boltene i motor rommet på støtdemper og den til armene, vips så er hele fjærbenet ute. Brukte den også til armene fort gjort samma måte da jeg satte det på igjen.Da er min senker så trenger ikke fjærklemmer. Hvid det skulle være for mye spenn for og ta av demperen nede. Vil være litt forsiktig meg og bruke muttertrekker da gjengene faktisk kan gå til helvette.. opplevde dette selv.. Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg