Gå til innhold

En artig ting om forsterkere, jeg oppdaget for litt siden.

Ranger emnet

tOFFY

Anbefalte innlegg

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe. 218 er saker det. Bortimot 30 kg :)

Synes de var jævlig fete helt frem til vi kjøpte Samson forsterkere i russetiden. Da skjønte jeg hva guffe er :)

Men uansett, NAD leverer bra forsterkere, sikkert mye bedre kvalitet på dem enn en crappy bilstereoforsterker fra Sony.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når som vi har nå sporet av uansett, hva kan verien på slike nad 216 være ? er noen år gammle ? noen som har en ide, Når du har sett trafoen på nad så skjønner du vekten, Broderen har 2 stk nad 218 på ett par cw al 1000, det er sinsykt med guff i....party party

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Solgte min 218 for et par år siden for 3500,-. Da var den ca 2-3 år gammel. Synes da jeg solgte den litt billig, og 216 er mye mindre "grom" en 218 :)

1stk 218 på hver CW al 1000, blir ikke det mye kraft på hver høyttaler? Mener å huske de al høyttalerne var rimelig lettdrevne, men det er 3-4 år siden jeg holdt på med NAD og CW, så mulig jeg bare husker feil.

Men til de som vurderer å kjøpe 218 ville jeg anbefalt å ta en titt etter brukte Samson forsterkere. Det er kraftige saker. Ikke fullt så pen lyd som fra NAD, men desto mer kraft.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg en selvbygd forsterker fra Christiansands Lydfabrik, 2*100WRMS i 8 ohm. Brukte Cerwin-Vega! LS-12-høyttalere, og det trøkket noe så innåt i...

I bilen spilte jeg fantastisk mye høyere med:

Alpine MRV-1507 (ca. 1*900WRMS 4 ohm, 14,4V)

Cervin-Vega! Vega15, enkeltspole i 70 liters lukket kasse

Arizona Eagle 1F kondensator

Originalt Subaru 1800GL Turbo batteri/dynamo

Det eneste som begrenset lydtrykket i bilen var hvor mye strøm jeg klarte å trekke ut av batteriet. Spenninga dro rett ned til 10V under pådrag; ikke akkurat optimalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Tja. Solgte min 218 for et par år siden for 3500,-. Da var den ca 2-3 år gammel. Synes da jeg solgte den litt billig, og 216 er mye mindre "grom" en 218 :)

1stk 218 på hver CW al 1000, blir ikke det mye kraft på hver høyttaler? Mener å huske de al høyttalerne var rimelig lettdrevne, men det er 3-4 år siden jeg holdt på med NAD og CW, så mulig jeg bare husker feil.

Men til de som vurderer å kjøpe 218 ville jeg anbefalt å ta en titt etter brukte Samson forsterkere. Det er kraftige saker. Ikke fullt så pen lyd som fra NAD, men desto mer kraft.

CV AL1000 trenger strøm ;) At en høytaler har oppgitt høy følsomhet betyr ikke at den er lettdreven. Å kjøre en Nad218 på hver er slettes ikke dumt det.. blir da ikke for mye effekt heller... husk at dette er en stor høytaler, med en stor 15" som skal sparke. Si du har en basskasse med 102dB følsomhet, du driver den ikke med en reiseradio av den grunn. Partyanlegg deluxe, men ikke akkurat HIFI..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Jeg har bygd meg en subb, for hjemme bruk. (som dere ser, så er den ikke ferdig lakkert enda)

Testa den først med en bilforsterker til en kompis, det sto 1000W RMS i mono. på denne forsterkeren.

Lyden ble litt Slapp/slaskette, virket som den hang etter hele tiden, og bare dritt lyd. Meget skuffet var jo jeg, for dette ellementet har jo trøkka som faen før. Og simulerings programmet mitt, har aldri "tatt" så feil før.

Drassa opp en NAD forsterker fra bruttern opp, for han mente dette ble bedre, men den var på kun 400W RMS i mono.

Men nå trøkka som bare fy, gikk MYE dypere og MYE taitere bass. Virket overraskende raskt, for 12" Vega å være, og med god slag for en kasse tuning på 23Hz -3Db. Deling 80Hz ble gjort med begge forsterkere.

En kan jo lure, når 400W RMS blir vesentlig bedre og kraftigere en 1000W RMS. Riktig nok, så sto det ingen ting om hvilken motstand på bilforsterkeren, mens NAD'en hadde 400W RMS i 8 Ohm. subb.jpg

Hva skal jeg si her, HERREGUD! Hehe watt sier meg absolutt ingenting når man snakker om forsterkere.. Det du må se på er watt i forhold til ohm, og så må du se på strømforsyningen til den.. Selv om det står 5000w på en forsterker kan den stinke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Macgyver

Når som vi har nå sporet av uansett, hva kan verien på slike nad 216 være ? er noen år gammle ? noen som har en ide, Når du har sett trafoen på nad så skjønner du vekten, Broderen har 2 stk nad 218 på ett par cw al 1000, det er sinsykt med guff i....party party

De ligger på rundt 2200 til 2800kr brukt.

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

CV AL1000 trenger strøm ;) At en høytaler har oppgitt høy følsomhet betyr ikke at den er lettdreven. Å kjøre en Nad218 på hver er slettes ikke dumt det.. blir da ikke for mye effekt heller... husk at dette er en stor høytaler, med en stor 15" som skal sparke. Si du har en basskasse med 102dB følsomhet, du driver den ikke med en reiseradio av den grunn. Partyanlegg deluxe, men ikke akkurat HIFI..

Står egentlig på det jeg har sagt. Mener de er forholdsvis lettdrevne, men det skal sies at jeg ikke synes NAD 218 er det kraftigste her i verden da. Selv om den er grom sammenlignet med mye annet.

Selvfølgelig bør man bruke en riktig dimensjonert forsterker med stor nok strømforsyning, det bør man på alle høyttalere. Mener å huske at det 15" elementet ikke er så veldig gromt. I forhold til størrelse på magneten, slaglengde osv. Men det er lenge siden jeg har vært borti de høyttalerne. Husker bare hva jeg syntes om dem for noen år siden sammenlignet med alt annet jeg var borti på den tiden.

Når det er sagt passer helt sikkert AL1000 og et par 218 for å få disco stemning i stua.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Det står med svær skrift 1000W RMS midt oppå forsterkeren, også er det en "glass" luke oppå der, så en kan se rett inn i forsterkeren.

Det er neppe så kraftig strømforsyning i den forsterkeren, en hjemme forsterker med saftig strømforsyning og et generøst bestykket utgangstrinn har i allefall bedre forutsetninger for å slepe en tung last.

Selv bruker jeg en Pioneer A91D i lytterommet hjemme. 2x 500VA trafoer, 12 Utgangstransistorer, 29,5Kg sier vel sitt. Den trekker hva som helst, hvor som helst.

Husker en nyttårsfest hvor jeg fikk lånt en 2x1200W PA forsterker, brokoblet den på en 15" JBL GTI, he he, utover natta brant elementet fast :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider