Gå til innhold

Dieselvarmer= mye røyk

Ranger emnet

Zimmern86

Anbefalte innlegg

Lurer på litt med derre dieselvarmeren på bilen.

Hvis bilen har stått ute i en kald natt, forså å starte opp bilen, for å skrape is av vinduene, så ryker det voldsomt fra dieselvarmeren, og lukten er ikke noe god.

Er dette normalt?

burde de ikke ha gjort om på dette, slik at røyken kommer bak bilen, istede for at folk tror det brenner i motorrommet?=p

VW Touran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen står på tomgang eller om du kjører er ett fett, bare den går til den selv stopper eller til det har sluttet å ryke. (Kun den ene gangen)

Den skal egentlig ikke ryke så veldig mye, kanskje litt hvis du ser med lommelykt ved eksosen til varmeren men ikke noe volsomt.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min '04 Touran, hendte det relativt ofte at det plutselig begynte å ryke noe voldsomt. Selv på varm motor (brukte den som taxi).

Antakelig var sirkulasjonspumpa gåen, slik at det endte med at jeg måtte bytte både brennkammeret og sirk.pumpa. Hele dritten slutta nemlig plutselig å virke, etter en stund med slik røyklegging av hele taxiholdeplassen.

Så, jeg ville nok anbefalt en tur på Møller/Sulland for diagnose.

For, etter at jeg byttet dette, er det ikke noe røykutvikling lenger. Bittelitt ved en kald (under 4 pluss grader) start.

Trenger du referanse, så kan du henvende deg til Sulland Tromsø og Fredrik (evt. Frank) på verkstedmottaket - og henvise til han i VW Audi klubben som kjører Touran som taxi. Riktognok, byttet jeg ut den gamle 04 modellen med en 11 mod Touran i vår. :)

Mvh

Jan Henrik

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en garantisak det er snakk om?

Min bil var for gammel til at det var noen garanti. Da jeg byttet dette overnevnte, så hadde bilen gått en 280.000 km - sånn ca., husker ikke nøyaktig nå.

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da måtte jeg bytte styreenheten og sirk.pumpa på webastoen i min 2011mod Touran 1.6tdi. 70.000km. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider