Gå til innhold

Noen spørsmål ang. Suzuki XL7 2006-modell :)

Ranger emnet


kingarthur

Anbefalte innlegg

Hei,

 

motorlampen begynte å lyse her om dagen og da fikk jeg lest av følgende feilmeldinger:

 

Kjøretøy turtallsensor "A"

Eksosgass resirkulering "A"

 

Noen som har vært borti disse før og kan fortelle litt mer? Har uansett tenkt å ta kontakt med Suzuki merkeverksted for å utbedret dette, men hadde vært fint med litt forhåndsinformasjon :)

 

Kan dette ha noe med at motoren virker litt mer død enn normalt?

 

Over til noe helt annet; hvordan oppfører bilen seg på snø med vinterdekk? Opplevde i dag å stå nærmest helt fast, med 4x4 koblet inn. Måtte jukke meg fram og tilbake lenge før jeg fikk feste og kom meg opp bakken. Kan dette ha noe med dårlige dekk å gjøre? Vinterdekken ble kjøpt inn i fjor, men er kanskje ikke av beste sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtallsføleren forteller hvilken posisjon motor står i i forhold til tenningstidspunkt så det kan føre til at den går dårlig eller fusker.

 

Egr eller eksosgass resirkulering er en egen ventil som gjør så en viss prosent av eksosen går tilbake til motoren og blir forbrent en gang til, den tetter seg ofte når det blir kaldere ute. Trenger som regel bare en rens fordi den tetter seg pga sot.

 

Spørs jo hva slags vinterdekk du har, er det av den billige kina sorten så er det ikke rart om du står litt fast.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Om jeg ikke husker helt feil så er det Hankook dekk som står på bilen nå, men dette kan jeg få sjekket iløpet av morgendagen. Vurderer noen nye Nokian dekk.

 

Hvordan skal 4x4 oppføre seg om man står fast? kan f.eks. forhjulene spinne, mens de bak står nogen lunde i ro?

 

Vil du si at feilmeldingene er kritisk i forhold til kjøreegenskaper e.l.? Det verkstedet jeg var innom mente ikke så, men dette var ikke merkeverksted.

 

Nå blir det mye spørsmål på en gang her, men vurderer også å chippe bilen. Er dette noe man kan få fikset selv uten de store bilkunnskapene eller bør fagfolk gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feilkodene der sier ikke hva som er feil. Dette er ikke feilkoder som er lest ut av suzuki diagnose. hadde du hatt eksakt hva som står på feilkoden? feks P0400. Men jeg regner med den ene feilkoden er noe som heter: VSS (veichle speed sensor) og den andre er: EGR luftstrøm tvilsom. Noe som er 2 svært så normale feilkoder på xl7.Den VSS feilkoden, kan du se bort ifra, dette er en feil som kan komme ved forskjellig hjulhastighet på hjula.

 

Først å fremst bør det sjekkes for sot i innsuget på motorn. Dette gjøres enkelt ved å demontere intercoolern, å fjerner røret som går inn i innsuget fra EGR ventilen. dette tetter seg, å derfor får denne feilkoden. Sjekk også om staget bak på motorn sitter fast, eller har ryki. dette er en vanlig feil som gjør at bilen drar dårlig. Anbefaler å reise på RSA BIL (suzuki) verksted, da disse har masse erfaringer med dette, å du vil spare masse tid og penger iforhold til å levere på uavhenig verksted.. Lykke til.. :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feilkodene der sier ikke hva som er feil. Dette er ikke feilkoder som er lest ut av suzuki diagnose. hadde du hatt eksakt hva som står på feilkoden? feks P0400. Men jeg regner med den ene feilkoden er noe som heter: VSS (veichle speed sensor) og den andre er: EGR luftstrøm tvilsom. Noe som er 2 svært så normale feilkoder på xl7.Den VSS feilkoden, kan du se bort ifra, dette er en feil som kan komme ved forskjellig hjulhastighet på hjula.

 

Først å fremst bør det sjekkes for sot i innsuget på motorn. Dette gjøres enkelt ved å demontere intercoolern, å fjerner røret som går inn i innsuget fra EGR ventilen. dette tetter seg, å derfor får denne feilkoden. Sjekk også om staget bak på motorn sitter fast, eller har ryki. dette er en vanlig feil som gjør at bilen drar dårlig. Anbefaler å reise på RSA BIL (suzuki) verksted, da disse har masse erfaringer med dette, å du vil spare masse tid og penger iforhold til å levere på uavhenig verksted.. Lykke til.. :)

 

Det stemmer, diagnosen ble utført på et ikke-merkeverksted.

 

Styreenhet DTC Beskrivelse

10 P0500 Kjøretøy Turtallsensor "A"

10 P0400 Eksosgass Resirkulering "A" Flyt

 

Dette står under permanente feilkoder.

 

Da mine bilkunnskaper er ca. lik null, må jeg nok få et suzuki-verksted til å ta seg av dette. Ser du er bilmekaniker på suzuki(ut ifra signaturen din) :) vil du tro at dette kan koste mye? Er det snakk om nye deler og mye arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det det jeg nevnte ovenfor :) . på suzuki sin tester så heter det: P0400 Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction, P0500 Vehicle Speed Sensor (VSS) Circuit Malfunction.

 

Den P0500 kan du bare glemme. Denne kan som jeg sa komme ved forskjellig hjulhastighet på hjula. Men P0400 EGR, er en feil på EGR systemet. Noe som mest sannsynlig kan være tett EGR. Det røret jeg nevnte, som går ifra EGR ventilen å tilbake til innsuget tetter seg. Å da begynner det å bygge seg opp sot i innsuget. Her har teknisk avdeling på RSA BIL (suzuki), en løsning på en rens av innsuget for å fjerne sot. Har også en måte å forbygge på, med FORTE produkter. Å dette funker i mange tilfeller! vi bruker dette på jobben. Men det som også kan skje iforbindelse med sotinga, er at staget som styrer luftspjelda i motorn din, ryker

Dette Bør da byttes også. Å da vil bilen din gå mye bedre igjen også, hvis du har merket at den ikke går bra lenger. Regner med RSA BIL ensjø/skøyen er verkstedet du besøker. De vet nok hva de skal gjøre når du leverer bilen. Hvis ikke, dra til RSA BIL drammen. Vi fikser det for deg :)

 

Pris er vanskelig å si uten å se på den hva d kan være. Men det er ikke så mye deler som koster, er mer jobben dette tar. Det kan fort ta litt tid for rengjøring. Da dette er veldig viktig for å få dette bra :)

 

Men for all del, dette er kun mine erfaringer, så kan selvfølgelig være andre ting. Men har skrudd suzuki i flere år, å vet som regel hva som går igjen :) Her er listen som "kan være feil" ifølge verkstedhåndboka til suzuki: =)

• Fuse broken

• EGR solenoid valve circuit

• EGR solenoid valve malfunction

• ECM malfunction

• EGR valve malfunction

• Intake air circuit

• MAF sensor malfunction

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig langt og utfyllende svar :)

 

blir nok å bestille time på verksted denne uken - ettersom det ikke er noe kritisk, så går det vel bra at bilen er i bruk. Bilen går greit i 1, 2, 3 og tildels 4, men i 5 så går det bakover :)

 

Er det noen som har noe å si på dem dekkene jeg bruker på bilen?

 

hankook icebear 406 w

 

Er litt på utkikk etter litt informasjon rundt 4x4-systemet på suzuki - kanskje ikke så alt for teknisk - men slik at sånne som meg forstår litt :) noen som har noe slikt liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det :)

 

Hva lurer du på ang. 4wd systemet? Det er ett helt vanlig system som er på "store biler". Med stive aksler, både foran å bak. Fordelingskassa sitter bakpå girkassa, denne fordeler kraft til mellomakslen bakover, og mellomakslen som går forover til fremre aksel. Å dette kobles inn ved hjelp av girspak inne i bilen. Å dette systemet er ikke ett permanent 4wd system. Det bør da heller ikke kjøres med på vanlig tørr vei. Det vil si, at når du har 4wd på, så vil hjula foran gå i lik hastighet, så ved sving så bryter dette i hele bilen. Noe som kan føre til skade hvis dette gjøres på tørr asfalt :) Så det er anbefalt å bruke kun når det trengs. Det er mitt tips. Sett flere frontdiffer som er sprekt pga dette..

 

Å max hastighet for innkobling av 4wd Høy, er 100 km/t

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det :)

 

Hva lurer du på ang. 4wd systemet? Det er ett helt vanlig system som er på "store biler". Med stive aksler, både foran å bak. Fordelingskassa sitter bakpå girkassa, denne fordeler kraft til mellomakslen bakover, og mellomakslen som går forover til fremre aksel. Å dette kobles inn ved hjelp av girspak inne i bilen. Å dette systemet er ikke ett permanent 4wd system. Det bør da heller ikke kjøres med på vanlig tørr vei. Det vil si, at når du har 4wd på, så vil hjula foran gå i lik hastighet, så ved sving så bryter dette i hele bilen. Noe som kan føre til skade hvis dette gjøres på tørr asfalt :) Så det er anbefalt å bruke kun når det trengs. Det er mitt tips. Sett flere frontdiffer som er sprekt pga dette..

 

Å max hastighet for innkobling av 4wd Høy, er 100 km/t

 

Da fikk jeg egentlig svar på det jeg lurte på :) kanskje et dumt spørsmål, men man behøver vel ikke å klutsje får å bytte til 4wd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett flere frontdiffer som er sprekt pga dette..

 

Var ikke det generelt et vitara problem? der diffhuset sprakk på innfestinga til traversen..

 

Jeg vet det er et triks å bruke Grandvitara og XL7 framaksel på grunn av dette når vi bygger gammel vitara med store hjul...

 

(bare en nyskjerrighet fra meg)

 

kingarthur:

 

Når det gjelder firehjulstrekken så pleier disse å ta seg godt fram på glatta selv med middels bra dekk... Fram og bakaksel er kobla fysisk sammen, så et av framhjula, og et av bakhjula vil alltid spinne i samme hastighet.

 

Som Nightking skriver, ikke bruk 4x4 på fast underlag som asfalt eller betong, på grus eller glattere går det greit. Det er heller ikke å anbefale 4x4 i høy hastighet uansett føre. Du får en 50/50% fordeling på bremsekraften igjennom drivverket, istedet for 70% forran og 30 bak. Bilen kan da oppføre seg rart ved harde oppbremsinger.

 

Når du sier at du sliter med å komme fram tenker jeg i retning av frihjulsnav med en gang. framakselen din er slik konstruert at den kobler hjula dine fri fra drivverket når du kjører i 2H, når du skifter til 4H (og L) så kobler den framhjula til framakselen, og girkassa di til framakselen. frihjulsnavene kobles inn med vacuum.

 

 

Når du sier at du har EGR feil, så blir vel de spjelda og drevet av vacuumpumpa tenker jeg...(her er jeg på litt vaklende grunn kjenner jeg)

 

Du har ikke harde bremser på bilen og? bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de spjelda blir drevet av ei vakumklokke. å har ikke sånn direkte kontakt med EGR. De fleste som skrur nymontens diesel biler, veit at EGR soter en del. Å det er tilfelle her. EGR systemet soter igjen de spjelda slik at de kan bli litt "seige" og da ryker lett den plastikken fra vukum klokka, som går på spjelda.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår