Gå til innhold

Fusker etter chipping/motorlys

Ranger emnet

VHolmen

Anbefalte innlegg

Saken gjelder en a4 2004 1,8tq (BFB, 163hk org). Km.stand 164000km. Orginal bortsett fra chip (Rundt 200hk)

FIkk chippet bilen min på fredag (Biltech AS, Andslimoen). Fungerte greit i begynnelsen, men i dag begynte problemene å komme. Har vel kjørt rundt 40 mil siden fredag.

TIl å begynne med i kveld kjente jeg vibrasjoner under pådrag i 6. fra rundt 80km/t. Dette skjedde når laddetrykket begynte å komme. Hadde også mindre antydninger til det i andre gir og. Men merket ikke noe effekttap/fjusking i tillegg.

I mellomtiden fyllte jeg opp tanken med 95 fuelsave fra Shell.

Etterhvert prøvde jeg å dra på skikkelig fra start i 2. og 3. og da begynte bilen å kutte ordentlig.Etterhvert kom også blinkende motorlys, som forsvant igjen etter et halvt minutt. Problemet er tidvis, og noen ganger kjører jeg fint ut girene uten noe fjusking. Tok å sjekket med diagnose fra androiden og da var feilkoden " P0301 Sylinder 1 Misfire Detected".

Skal ta kontakt med de som chippet den i morgen og regner med dette er en garantisak. Jeg kom likevel til å tenke på bensinen. Burde jeg enentlig kjøre 98? Kjørte vanlig 95 tidligere og fylte tilfeldigvis 95 fuelsave nå.

Noen som har opplevd noe lignende selv? Henger vibrasjonene og fjuskingen i sammen? Samme feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gidd å ta kontakt med de. Gjør som blir sakt over, bytt alle coilene.

Forskjellen på 95/98 oktan er at det skal litt mer temp/komp. til for at 98 tenner derav "litt" mer effekt og kanskje "litt" mindre forbruk.

Altså 95 tenner/kan selvantenne før tennpluggen gir gnist, noe som gir banking og det er både skadelig for motoren i lengden og du mister effekt på det.

Men nye biler (slik som din audi) har bankesensor og endrer på alle parametre når banking blir oppdaget slik at det blir forhindret. Så du vil ikke merke noe til banking, men at den kanskje går enda dårligere da det evt. oppstår da den senker drivstoff mengden.

Prøv deg frem og se hva som er best for deg og din bil.

Men å kjøre med 95 evt. 95 fulesave, er ikke noe problem.

Men igjen dette med oktan er tatt opp her (og garantert andre bilforum) mange ganger så det finner du mer info om hvis du søker her på forumet eller f.eks Google

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg hos forhandler nå i ettermiddag. Han mente og det var coilen, og dette ble ikke dekket av garantien. I tillegg sa han at vibrasjonene kom fra dobbeltmassesvinghjulet som tydeligvis ikke er laget for disse kraftøkningene. En coil er nå ikke all verden, men er jo ikke interessert i koste på nytt svinghjul på bakgrunn av chippingen. I tillegg ble det byttet clutch og svinghjul for 40000km siden. Og vibrasjonene er etter min mening i meste laget av hva man kan godta.

Men er det bare sånn man må regne med når man har chippet bilen? Har dere de samme problemene? Han sa også forøvrig at det var ingen problem å kjøre på 95oktan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...