Gå til innhold

95'Chrysler Voyager aut.gir-trøbbel +oljetype?

Ranger emnet


Gufle

Anbefalte innlegg

Har vært og handla meg en 3.0 Voyager med automat, og har litt trøbbel med giring, mister hele draget i visse gir og turtall, og turtallsnåla ligger og smårykker når dette skjer.

 

Bytta over 3 sensorer som er plassert foran på girkassa fra den forrige chrysleren, som nå har blitt delebil pga jeg transla bilen med full hjulspinn over en fartsdump, og alle gir er blitt konvertert til nøytralgir. :p Ja, det hjalp ikke å bytte disse sensorene. Og skal ta mye bedre vare på denne nye bruktbilen. :)

 

Så nå har jeg vært og kjøpt Mobil ATF syntetic automatic transmission oil http://www.autobarn.net/oil25201.html og lurer på om denne er god nok for disse kassene... Har lest meg opp og ned og i mente på nettet om girkassene, og har forstått at en må ha Mopar/quakerstate ATF+3/4 eller 7176-spesifikasjoner på girolja... Og finner ingen Chrysler-spesialister her rundt Stavanger... Blir takknemlig hvis noen har gode svar til meg her. :)

Endret av Gufle
Retta skrivefeil
http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satset på info fra USA, siden jeg vet at importører og chr.forhandlere ikke tok oljespørsmålet seriøst og ble ansvarlig for masse ødelagte kasser. Disse kassene må ha rett olje, og filteret må skiftes etter noen 10tusener (enkel jobb på tidlige modeller iallefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være noe gale med motor da? Hvis det er turtallet det går utover.. noen feilkoder? (hvis du har prøvd diagnose)

 

Kan jo tipse om å ta en tur til Varden bil i Haugesund, der de fleste Chrysler teknikerne gjemmer seg nå :) evt. ta en tlf til de..

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torgtoe, jeg kan jo sende en mail til Chrysler i USA ja, og høre. Oljefilter fikk jeg ikke tak i så jeg satser på at det er godt nok å vaske det gamle i whitesprit og loctite-rensespray + blåse forsiktig med kompressor. Har tappet av olja og tatt ut filteret nå men fyller ikke på ny olje før jeg vet 100% sikkert med olja.

 

ThomasEK, er ganske sikker på at det ikke er motoren, siden den sviver helt perfekt ellers. Grunnen til at jeg er overbevist om at det er girkassa, er at den greier ikke helt å bestemme seg for hvilket gir den skal velge på et visst pådrag og da begynner bilen å rykke litt og turtallsnåla hopper opp og ned bittelitt, (spes. 2 eller 3. giret) og hvis jeg da gir mer gass, girer bilen ned og gir full galopp. Har tatt opp fordeler og sjekka, alt ok, luftfilter er ok, plugger og pluggkabler ble bytta rett før forrige eier solgte bilen. Men skal ta en tlf til Haugesund i morgen og høre om de vet noe.

 

Takker for svar. :)

Endret av Gufle
http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og glemte å ta med at bilen bruker syyykt med bensin, noe jeg tenker er en naturlig konsekvens av at motorkrafta går rett inn i girkassa som ikke greier å bestemme seg hvilket gir den skal bruke, istedet for til hjula.

 

Men jeg har to 3.3 delebiler stående, er kanskje noe elektronisk jeg også kan prøve å bytte over fra en av disse? Girkassa er like på alle 3.

 

Og olja jeg tappa ut hadde en lys rødvinsfarge, men ikke så lys som den nye olja.

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var girolja bytta, og flusha ut 3l fra converteren. Fylte på med 7l med valvoline maxlife atf for å få riktig nivå. Dette hjalp visst ikke på gireproblemet... Så prøvde jeg det siste som gjensto, å bytte hjernen som sitter på torpedoveggen fra delebilen. Nå girer bilen helt perfekt. :) takker for svar ThomasEK og torgtoe.

 

ThomasEK, han fra Varden bil sa at det kunne være girkassa som var ødelagt ang. gireproblemet.

Endret av Gufle
http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok :)

 

Bra du fant ut av det.. :) Greit å vite, kunne du tatt bilde evt. skrevet delenr på den hjernen du byttet? Vet girkassen min er bytta men hjernen kan jo fortsatt slå seg vrang, så greit å vite :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen som ikke fungerer godt står det følgende på: "Patents pending 07910 ... 4686578 ...478735163023"

 

Den jeg satte på bilen som nå fungerer kom fra en '95 delebil, men jeg orker ikke skru den av nå for å finne talla, men hvis det er veldig ønskelig kan jeg nok gjøre det en dag jeg har bilen i garasjen igjen. Jeg har også tatt av fra en hjerne fra den andre delebilen, en '92-modell, men der finnes det ingen merking. Og denne hjernen er litt større uten kjøleribber på. '92-modellen har iallefall fungert godt i gira helt til jeg fikk mekaniske totalhavari som jeg nevnte i første post.

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så du snakker om selve hjernen til bilen? trodde det var en egen til bare girkasse :)

 

har en 1995mod selv, fornøyd motor å gir messig. Utenom et "Check Engine" lys som kommer i tide å utide. Kommer etter en periode me "kick down" kjøring, eller hvis den står lenge på tomgang. Men hverken fusking eller andre tegn som kommer når lyset blir tent. Så har bare oversett den foreløpig :D

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei snakker om hjernen til girkassa, er det ikke den som henger på torpedoveggen på passasjersida? Eller har jeg bomma litt nå... :p

 

Men jeg jubla litt for tidlig...nykkinga er der fortsatt på 3. gir når jeg gir ca 1/2 - 3/4 gass men føler bilen girer ned litt tidligere enn før. Men jeg blir matt og lei hele voyager-konseptet... :(

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan prøve å få filma dette problemet hvis det lar seg gjøre å få med lyden av rykkinga på opptak, kanskje lettere å forstå hva problemet er da. For alt jeg vet så kan det jo være motoren som også kødder ved visse pådrag, men da burde det jo vært likt på alle gira, dette skjer bare på 3. gir... Det kommer forresten et smell fra potta en sjelden gang ved pådrag, glemt å nevne dette.

Endret av Gufle
http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår