Gå til innhold

Hvordan får man alu o.l. til å skinne

Ranger emnet

Mirus

Anbefalte innlegg

Jeg har tittet nedi en del bilmotorer i mitt liv og mange har pusset alt nedi motoren slik at det skinner og en kan speile seg i det. Som f.eks. dynamoer, eksosrør osv...

Hva er fremgangsmåten for å få det så utrolig blankt?

Begynne med grovt pussepapir og ta ett litt finere, litt finere osv og pusse til du har six-pack som runkemuskel?

Eller er det enklere metoder?

Thomas

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Slip ned ujevhetene med halvfint vannslipepapir eller evt noe du setter på drillen.. pass på at du ikke lager for dype riper..

Jeg har tidligere slipt alu med 600-1200 papir, avhengig om hvor dype ripene/støpesskjegget er..

Jeg har hatt best resultat med å bruke vann på de siste slipingene med fint papir.

Så går du på med autosol, enten ved at du gjør jobben selv eller så lar du en polerskive på drillen gjøre det for deg.

Autosolen(restene av metallet) griser det til litt, så jeg har tidligere vasket av delene underveis.

Bruker egentlig minst mulig autosol, synes den er for grov til vanlig vedlikeholdspolering av deler... men den funker greit for å få opp shinen dersom urenhetene sitter dypt.

Liker Meguiars bedre til krom, selv om det tar litt tid..

På den forrige motorsykkelen brukte jeg sikkert 30 timer for å få aluminiumsdelene til å skinne som solen.. men det kreves stadige poleringer for å holde ubehandlet alu skinnende. Klarlakk kan fungere en stund, men så gulner den og evt skaller av..

Nå har jeg heller innvestert i glassblåseskap, så nå slipper jeg hele problemet... og har mere riktig finish på motorsykkeldelene.

Det er forresten en viss fare for at du ikke får pant på bytte-startere etc dersom du polerer de opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider