Gå til innhold

ollebolle; Prosjekt Golf 2001 1,6 16V registerrem havari med mer..

Ranger emnet

ollebolle

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en 2001 modell golf hvor kamrem havari har ødelagt toppen og alle 8 eksosventilene. Ting baller på seg så det må byttes topp\ventiler\vannpumpe\registerrem og skal ta noen interiørdetaljer. Får se hvor mye det blir men har bestilt nye dørhandtak innvendig. Ser ut som de utvendige også trenger skiftes, men får ta det over først.

Historikk:

Motor stoppet og satt på verksted for å finne ut tilstand.

Verkstedet ga pristilbud på ny byttetopp\nye ventiler\vannpumpe\registerrem og olje\kjøleveske som trengs til kr 30.000

Jeg har gitt kr 10.000 for bilen. Kanskje i overkant, men det var min søster som hadde bilen før og girkassen var overhalt for 9000 for 4 mnd siden..

Ser det blir diverse utfordringer for en ufaglært så får ta ting her etterhvert;)

Endret av ollebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt følgende deler:

Topplokk med nye ventiler fra

http://www.bildelsbasen.se/

Pris 6.900 SEK (5.900NOK) forutsetter retur av den gamle toppen. Frakt og returfrakt er inkludert.

Pakningssett:

http://www.ebay.com/itm/310353135107?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

ca 1700NOK

vannpumpe:

http://www.ebay.com/itm/230692493790?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

ca 350NOK

registerremsett:

http://www.ebay.com/itm/390345238021?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

ca 1.400NOK

dørhandtak:

http://www.ebay.com/itm/230405700078?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Ca 500NOK

Totalt ca 9.900NOK +25% MVA = ca 12.500NOK

Endret av ollebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpa kom i går så den er allerede byttet. Skal ta noen bilder i dag og eg vil anbefale deg å bytte ASAP. Får du havari på register som her blir det MYYE mer jobb for ikke å snakke om i rene penger..

En lekk vannpumpe trenger jo ikke bety dårlig\gammel registerrem, men er det lenge siden vannpumpa ble byttet, er det ofte like lenge siden registeret ble byttet...

Endret av ollebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bestilt foringer til indre stabilisatorstag fremme, da det er dunkelyder i bilen. De kostet knappe 300kr.

Er litt spent på hvor mye som egentlig er med på den nye toppen. Fekk i pristilbudet at det er nyoverhalt byttetopp med nye ventiler. Muligens ventilløfterne ikke er med? (antar de må flyttes over) håper noen kan "lose meg" gjennom hvordan ventilløfterne skal flyttes over i såfall, har aldri gjort det før, men kan neppe være så vanskelig akkurat det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet mente det ikke var skader på stemplene som var av betydning. Ventilene er relativt myke så skaden har gått oppover..

På det 3. bildet oppe til venstre ser en nye vannpumpa som er blitt montert. Syns den gikk overraskende lett inn. Tok den ut igjen for å sammenligne mål gammel\ny og den er helt identisk.

Venter bare på resten nå...

Får ta en økt på renovering av trapp når jeg venter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett fett! ser noget rotete ut på bildene ja men du har nok kontroll på rotet ;o jeg fikk bytta vannpumpa før jeg kjøpte bilen i april, tror han brukte et jalla værksted..... han var litt jalla selv så :) skal få en kompis til og se på det før jeg evt drar på værkstedet. syntes cluthcen også tar utlolig langt ut og er redd jeg må bytte denne også om det ikke bare er selvjusteringa da.... ceep on working!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk topplokket i dag. Gjorde rent på blokka og monterte over deler fra den gamle toppen til den nye som f.eks eksosmanifolden og oljetrykksmåler. Var nedom Møller verkstedet og lånte momentnøkkel og fikk på toppen.

I morgen får eg håpe registerremsettet kommer. Har ikke lyst å montere så mye mer før eg har byttet strammehjul m.m. Er endel lettere å komme til nå.

Kan selvsagt montere litt mer som eksosanlegget inn på eksosmanifolden..

[ATTACH]26174[/ATTACH][ATTACH]26173[/ATTACH][ATTACH]26175[/ATTACH][ATTACH]26176[/ATTACH]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff dette var mye mer jobb enn eg tenkte.. Har fått start i dag så nå nærmer det seg slutten..

Hele motoren var jo demontert jo.. Var egentlig ingen store utfordringer, men demonterte beholderen for servopumpa 2 ganger. Den er det siste som skal på plass!

Skal få tatt de siste småplukket samt skifte dekk\foringer\motorolje\filter i morgen slik at bilen blir kjørbar igjen.. Kanskje får eg tatt dørhandtakene i morgen også, men har en mistanke om at dørtrekket må ut?? I såfall tar det også sin tid ja..

Ser at bremsene bak også synger på siste verset så får bestille det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte en status på bilen kan være kjekk å bla tilbake til senere:

2009: Kaskoskade etter uhell på glatta. endel lakkeringsjobb, men vet ikke hva som ble byttet. regningen var dog på 59.000kr. senere 2009: byttet ene dørhandtaket (sannsynligvis førerdør)

2010: Byttet bremseklosser og skiver fremme, Hjullager begge sider fremme, bærebru fremme på ene siden (uvisst hvilken), ene styrekulen,

2011: Overhalt girkassen pga problem med reversen. vel 9.000 kr

2011: Havari pga kamrem røk. Se over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider