Gå til innhold

Hva er best mellom mono og 2 kanals forsterker hvis man har to basser

Ranger emnet

kokkogdrit

Anbefalte innlegg

Hva er best mellom mono og 2 kanals forsterker hvis man har to basser.

Har sett litt på denne http://www.sonicelectronix.com/item_22589_Rockford-Fosgate-T1D412.html og hvor kraftig bør en forsterker være vis jeg skal montere et par sånne i bilen, og hva spiller best mellom 2 ohm og 4 ohm.

Beklager vis jeg spør dumt, er litt grønn på dette. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mono, dette er forsterkere som er laget med hensikt og brukes til bassere. har ikke noe og si hva du velger 2 eller 4, det du må tenke på der er vilken last du vil og kan kjøre på forsterkeren og hva det skal brukes til. kjører du f.eks 4 ohm versionen så har du mulighet til og få lastet forterkereren ned og 1 ohm(som de fleste mono takler) for mest effekt, men går litt ut over lyd kvaliteten

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du 2 subber på 800w kvar, trenger du ein forsterker på ca 1600w. (ved den lasten du kobler høgtalerene)

So her trengs det ein kraftig forsterker. Hugs at dynamo, batteri og kabler kan trenge ein oppgradering og.

1 sub holder vanligvis for dei fleste. Du trenger da mindre effekt og oppgradering av bilens strømsystem er ikkje nødvendigt.

Kan og være greit å velge ein sub som er lettdreven, so det ikkje trengs so mykje effekt ifra forsterkeren.

Men det virker som om det er for mange om å gjera å kjøpe tungdrevne elementer som trenger masse effekt for å lage litt lyd.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skal du ha en forsterker på MINST 1600w ved 40hm, og det blir fort litt dyrt, en forsterker som gir 1600w ved 1ohm er da billigere, men du må da også koble til 1ohm ;)

Kondensator kan du bare stryke fra minnet ditt med en gang, for det er totalt bortkasta penger med mindre du har et batteri som er over 10år gammelt.

Btw, det finnes suber som er betydelig bedre enn de RF subene også, som ikke nødvendigvis er så dyre ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ondensator kan du bare stryke fra minnet ditt med en gang, for det er totalt bortkasta penger med mindre du har et batteri som er over 10år gammelt.

Merket forskjell med og uten jeg da... ble strammere bass og spilte litt høyere. "I rest my case, and don't wanna argue" :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket forskjell med og uten jeg da... ble strammere bass og spilte litt høyere. "I rest my case, and don't wanna argue" :)

Ja, er flere enn deg som gjør det, men det er fordi noe annet ikke er "riktig". Som feks litt for tynne kabler, litt dårlig jord, dårlig batteri, for liten dynamo eller lignende. Er alt dette bra nok, så har man ikke bruk for noen kondensator, og alt dette burde strengt talt være bra nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... Svakeste link på Stereo'en nå, må være batteri ja :) Men 24mm2 kabler, skikkelig jording, dynamo lader 14,2-14,7v, har 1 stk monoblokk Audison Lxr1.1k som er langt ifra den kraftigste av monoblokker. Uten kondensator så var det merkbar spenningsfall på både voltmeter (før fiksa jording, så datt den til 10,9v! ) og fading av lys. Med kondensator så er bare spenningsfallet 1v på hardt pådrag å minimalt med fading på lys :)

Men skal prøve å bytte batteri til maxxima, så skal jeg heller ligge meg flat hvis dette er like godt/bedre en kondis :D

Vet det er mange tråder om kondensatorer så beklager OT!

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skal du ha en forsterker på MINST 1600w ved 40hm, og det blir fort litt dyrt, en forsterker som gir 1600w ved 1ohm er da billigere, men du må da også koble til 1ohm ;)

Kondensator kan du bare stryke fra minnet ditt med en gang, for det er totalt bortkasta penger med mindre du har et batteri som er over 10år gammelt.

Btw, det finnes suber som er betydelig bedre enn de RF subene også, som ikke nødvendigvis er så dyre ;)

Hvordan kobler man til 1 ohm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer helt ann på hvilken sub du skal ha, har suben dobbel 4ohm spole, så er det bare å paralellkoble alle spolene, så havner du på 1ohm.... Dette skjønner du ikke mye av skjønner jeg, så det er mye bedre hvis du kommer med konkret hvilke suber du skal ha, og da anbefaler jeg deg på det sterkeste å gå bort fra de du linker til over her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider