Gå til innhold

Hvordan skal fjærbeinslageret være montert?

Ranger emnet


Breisladdern

Anbefalte innlegg

Nettop kjøpt en Golf3 1.9td som må eu, der fant jeg slakk i tårnlagrene (trodde jeg), kjøpte nye Og har demontert dette i dag. Det var stor slakk i lageret, eller dvs hele lageret hadde slakk i forhold til demperen.

 

Når jeg satt på det nye lageret så var det akkurat det samme, hele lageret blir liksom ikke tight nok ned mot fjæren. Om jeg legger en skive under lageret så blir det tight, men da blir det for stramt slik at lageret ikke svinger fritt.

 

For meg så virker det som at selve den ene siden på lageret er litt løs slik at dette rikker litt opp og ned når alt er satt sammen. Når jeg satt det inn i bilen så blir denne slakken borte pga at gummin klemmes fast inn i dempertårnet.

 

Noen som kan bekrefte at det skal være litt slakk i dette? Kjøpte to nye lagre og det var begge slik.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde. Er kun spormutter (35) som skal ligge ned mot fjærbeinslageret. Siden du ikke får dette helt sammen kan det tenkes at du mangler skiven (38) under fjærskålen (33). Spormutteren skal tightses helt til slik at innerdelen i fjærbeinslageret henger helt fast i demperen (40 Nm).

Når bilen er jekket opp er det normalt at lageret siger ned og henger løst i dempertårnet.

 

img.asp@mdl=159&unit=9CD07C57

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

 

Spormutter er strammet helt til den stopper, alikevel er gumidelen av lageret løs. Kan rikke den 0,5mm rett opp/ned, og kanskje 4-5mm sideveis.

 

Skiven under øvre fjærskål er på plass.

 

Om denne slakken er normal så setter jeg bare alt sammen igjen og prøvekjører.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forklare, hele lageret fremstår jo egentlig som èn del med gummi og det hele.

 

Det er kun selve skiven nederst i lageret, altså den som har kontaktflate mot fjærskålen, som er helt fast i forhold til demper. Resten, dvs gummibiten er mulig å rikke litt opp/ned.

Slik er de gamle lagrene, og begge de nye er også sånn.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakken jeg beskriver er når fjærbeinet er spent opp i skrustikka. Jeg satt det inn i bilen igjen og da er det ikke slark noen veier.

 

Et delvis offtopic spørsmål: Jeg begynte på andre siden også, men der klarte jeg å ødelgge umbrakosporet i demperen, prøvde å banke inn større torx, osv.. Endte opp med et krater bare. Noen stalltips på hvordan løsne toppmutteren når jeg ikke får holdt i mot i umbrakoen?

 

Propanbrenner og wisegrip?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke slakken er der når lageret er belastet (på bilen), skal i alle fall ikke være det.

 

Når det gjelder unbrakosporet på demperen, sveis på en skrue som du etterpå kutter av når mutteren er løsnet. Om du kommer til kan du også holde igjen med en rørtang, men må da ikke skade gjengene lenger ned enn at du kommer til å kappe de bort.

Om alt er håpløst, borr ut hele greia ;) Er gjerne det enkleste uansett, men krever da bytte av demper etterpå.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm om jeg sveiser på skrue der så kommer jeg ikke til mutteren tror jeg.

 

Har nå en 21mm pipe som jeg har sveis fast en 32 mm fastnøkkel på som ligger på utsiden, har så en lang umbrako ned i hullet på pipa..

 

Bytte demper kan jeg gjøre, men det bør vel gjøres parvis, og nå er jeg akkurat ferdig med all montering på den andre siden.. :S

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Det du kan prøve som har hjulpet meg ved lignende problemer. Bruk muttertrekker uten å holde igjen demperstempelet, jeg fikk det av på den måten. Krever dog skikkelig muttertrekker og kjør gjerne kompressortrykket opp til 10 bar først.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok fungere, men har hverken "skikkelig" muttertrekker, eller kompressor som orker med enn 6-8 bar.

Skal prøve å sveise på mutter senere i dag.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette bildet, og her er det en skive(del 5), som jeg ikke har på min, dvs jeg har den, men her lå den under fjærskålen, ikke over fjærskål.

På bildet her er også tårnlageret etter spormutter, så bildet er muligens litt på jordet?

 

strut_web.jpg

Endret av Breisladdern

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare få satt alt sammen å få hjul på bil en igjen nå i kveld.

 

Ref bildet i posten ovenfor, skiven nr 6 har jeg ikke i det hele tatt, men jeg har en mindre skive som sitter under fjærskålen(5). Spormutteren(7) sitter hos meg etter tårnlageret(8).

 

Om jeg har spormutteren først slik som på bildet så blir lagret liggende løst?

 

Uansett satt det sammen som beskrevet overnfor, og da går IKKE fjærbeinet løst og ledig når jeg beveger det for hånd. Slapp ned bilen på bakken og tok en prøvetur. Det vibrerer og bråker som svarte satan når jeg kjører i lange svinger/rundkjøringer. Kjører jeg rett frem er det rolig. Har også mye banking og klunkelyder f.eks når jeg slipper gassen for å gire under litt pådrag.

 

Noen som har en eksakt sprengskisse eller forlklaring på rekkefølgen til meg? Det er snakk om 4dørs golf 3, 1.9td,

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette bildet, og her er det en skive(del 5), som jeg ikke har på min, dvs jeg har den, men her lå den under fjærskålen, ikke over fjærskål.

På bildet her er også tårnlageret etter spormutter, så bildet er muligens litt på jordet?

 

strut_web.jpg

 

Nr 5 på bildet er fjærskålen/fjærsete, men den skissen gjelder nok heller ikke din bil ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår