Kim Degerstrøm Skrevet Desember 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2011 Hei! Jeg har en Opel Vectra B, 97 mod. 1,6l. Nå har det seg slik at det er helt dieselolje på bilen. Her om dagen stoppet den under kjøring. Ratte ble tungt, motorlampa begynnte å lyse ca fem sec FØR den stoppet. Har ikek fådd start på den etter det. Oljelampa har ikke lyst så nå vet jeg ikke hva det er som har forårsaket motorstopp. Kan det ha noe med olja å gjøre ? Fikk høre at siden dieselolja er tykkere enn bensinolja og at den da ikke har fådd kommet ordentlig inn i ventilene slik at bilen ikke får drivstoff. Hva kan det være ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2011 Har ingenting med saken å gjøre. viskositet er viskositet. Forskjell på olje til diesel og bensin er evt. hvilke ting den vasker med seg, om den egner seg med turbo og evt. Svovelfattig olje pga. partikkelfilter. Motorfeillampa di tente rett før stopp, det er en feil med motorstringa di, rattet ble tungt siden motoren ikke driver servopumpa mere. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Desember 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2011 (endret) Sier seg vel selv at du ikke skal kjøre med diesel på bensinbilen din.... Edit: Å ja, leste som om det var fylt diesel på tanken Endret Desember 4, 2011 av opelduude Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2011 Såvidt jeg kan tolke trådstarters innlegg, er det fylt på motorolje beregnet på dieselmotorer, på en bensinmotor. Altså ikke feil drivstoff, bare feil olje. Og som Einar sier, dette skal ikke ha noe å si. Det er verre andre veien, hvis du bruker feil olje på en moderne turbodieselmotor. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Desember 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Høres ut som motoren din er havarert. Går motoren rundt når du prøver å kjøre den på starteren? Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Hvor får du det fram først at han har fyllt diesel, og så at motoren har skjært seg? Det eneste som står er at det er blitt brukt olje beregnet for diesel på den, og at bilen stoppet ca 5 sek etter motorlampe tente og ikke ville starte etterpå. Ville det ikke være mere sannsynlig at f. eks. veivakselsensor gikk i stykker og bilen ikke vil starte pga det? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Degerstrøm Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Høres ut som motoren din er havarert. Går motoren rundt når du prøver å kjøre den på starteren? Ja, den går rundt. derfor æ ikk skjønner ka d e ;P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Desember 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Siden motorlampen kom opp, er det enklest og ta en diagnose før du gjør noe som helst annet. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andy89 Skrevet Desember 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Degerstrøm Skrevet Desember 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2011 Har ingenting med saken å gjøre. viskositet er viskositet. Forskjell på olje til diesel og bensin er evt. hvilke ting den vasker med seg, om den egner seg med turbo og evt. Svovelfattig olje pga. partikkelfilter. Motorfeillampa di tente rett før stopp, det er en feil med motorstringa di, rattet ble tungt siden motoren ikke driver servopumpa mere. Å ka faen e motorstinga ? Æ e egentlig ikke så flenk me bila... D va nån som sa t mæ at d bare va å skift olje så villa den start igjæn... Stemme d ?? Har tikking fra ventilløfteran å den har vært der i sju år no.. Kan d ha no me d å jær ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pioneer Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Han mener motorstyringen, altså Ecu'en. Bare en skrivefeil.. Siden motorlampa di lyste før stopp ville jeg tatt å lest av feilkoder med binderstrikset(link står over i et annet innlegg) da finner du ut hva feilen kan være. Så hadde det jo vært en fordel å tømt ut olja og fyllt på ny. 10W-40 er grei på de motorene. Kjører på det selv og bruker mye mindre olje enn da jeg kjørte på 5W-40. Siter 94 Corsa 1.6 16v WorldCup 88 Corsa 1.3 City 94 Vectra 2.0i - SOLGT 93 Vectra 2.0i - SPIKER 94 Corsa 1.6 16v - SPIKER Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.