Gå til innhold

Lys på bad problem

Ranger emnet

mario94

Anbefalte innlegg

Dette må være et fint sted å poste dette :) Har jo sett at det er en del elektrikere på forumet!

Problemet er at jeg må trykke mange ganger på lysbryteren (dimmer) til badet for å få på lysene (spotter). Noen ganger går lyset på etter første forsøk, mens andre ganger kan det hende jeg må trykke seks ganger for å få lys. Når jeg skal ha lyset av så funker det fint etter første trykk.

Noen som vet hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er sikringer i flere dimmere, da som regel de eldre. Sitter rett over tilkoplingsskruene. De fleste nyere dimmere har innebygget elektronisk og termisk vern (Elko, Micromatic, Ensto mm).

Om bytte av dimmer ikke hjelper så sjekk trafoen (om brukt). Husk også at elektroniske trafoer krever fasesnittdimmere for å fungere, samt riktig last ift. trafostørrelse (oppgitt i VA). Sjekk også at ledningene er skikkelig tilkoplet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det touch-dimmer som du må holde inne for å dimme, eller er det vanlig vri-dimmer?

Av sistnevnte har jeg byttet endel av nortronic sine dimmere grunnet samme feil. Vet du hvilket merke det er?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er sikringer i flere dimmere, da som regel de eldre. Sitter rett over tilkoplingsskruene. De fleste nyere dimmere har innebygget elektronisk og termisk vern (Elko, Micromatic, Ensto mm).

Om bytte av dimmer ikke hjelper så sjekk trafoen (om brukt). Husk også at elektroniske trafoer krever fasesnittdimmere for å fungere, samt riktig last ift. trafostørrelse (oppgitt i VA). Sjekk også at ledningene er skikkelig tilkoplet.

Hvordan sjekker jeg om trafoen er gåen?

Hvis sikringen har gått, vil bryteren funke i det hele tatt da, eller nullstiller sikringen seg når bryteren er av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei!

Fant du ut av problemet med bryteren?

Jeg har lignende problem; jeg har en touch-dimmer som man må trykke på å holde inne for å regulere lyset.

Lyset har i det siste vært ustabilt - det slår seg av seg selv.

Det har tidligere ikke vært noen problem å få lyset på igjen, jeg bare trykket på bryteren en gang så var det på igjen.

Nå får jeg ikke på lyset lenger (uansett hvor mange ganger jeg trykker). Jeg hører en lyd som om spottene slår seg på, men det blir ikke lyst. Selve lampene fungerer altså, det er selve bryteren som er problemet.

Noen som var har vært borti lignende og har tips til løsning?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fant du ut av problemet med bryteren?

Jeg har lignende problem; jeg har en touch-dimmer som man må trykke på å holde inne for å regulere lyset.

Lyset har i det siste vært ustabilt - det slår seg av seg selv.

Det har tidligere ikke vært noen problem å få lyset på igjen, jeg bare trykket på bryteren en gang så var det på igjen.

Nå får jeg ikke på lyset lenger (uansett hvor mange ganger jeg trykker). Jeg hører en lyd som om spottene slår seg på, men det blir ikke lyst. Selve lampene fungerer altså, det er selve bryteren som er problemet.

Noen som var har vært borti lignende og har tips til løsning?

Takk!

Tror nok du må bytte dimmeren. Er det en micromatic-dimmer(microlux)? Har vært borti lignende feil på disse før...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...