Gå til innhold

A4 B5, instrumentpanel og annet interiørlys dødt pga Xenon langlys

Ranger emnet


Sjoholt

Anbefalte innlegg

Jeg har montert 35w Xenon i mine Hella Ralley 3003 compact tusenmetre og opplever et problem ved tenning.

NOEN ganger naar jeg slaar paar tusenmetrene, saa slukkes nesten alle lysene i instrumentpanelet samt andre lys i innvendige brytere(klimaanlegg, taakelysbrytere, sigarettenner o.l.). Lysene kommer paa igjen etter ca 1 sekund, men i dag, saa daua mesteparten av lysene, samt alle maalerne i instrumentpanelet(speedometer, rpm teller, bensintank osv).

Men fortsatt er det noen faa lys i instrumentpanelet som fungerer, feks utetemp, langlys, blinklys og noen andre indikatorlys, men alt annet er dodt(bortsett fra lys i speil og vindusbrytere)

 

Jeg har hatt problemet siden jeg monterte xenon i dem, men jeg tenkte at grunnen til at de innvendige lysene slo seg av, var fordi at tusenmetrene dro saapass spenning i det ene sekundet, slik at det ikke ble "nok" strom til aa holde de innvendige lysene paa.

 

Alt av utvendig lys fungerer helt fint, og tusenmetrene fungerer ogsaa.

 

Jeg har sjekket sikringer, og det var ikke det. Tror heller ikke det kan vaere sikringer, pga at det er saa mange forskjellige lys som har daua, og at noen fortsatt fungerer der noe annet er dodt

 

Jeg har altsaa ingen ide om hva som har skjedd. De invendige lysene er alle led, og jeg lurer paa om de fleste kan ha blitt "brent"?? hmmz, hjelp!

 

Takker for alle svar!

Endret av Sjoholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du hentet spenning til ekstralyktene. Ballasten skal ha egen ledning fra batteriet, kopler du slikt inn på originalt ledningsnett og setter inn større sikringer så brenner du opp hele ledningsnettet mm.

 

BTW. Husk å poste i riktig underforum, Audi A4 B5 i dette tilfellet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet spenning til ballastene fra batteriet. Har ikke koblet inn noe på bilens ledningesett, bortsett fra styrestrømmen, som er hentet fra langlyset i hovedlyktene. Så jeg tror ikke problemet ligger her. Alt er koblet slik de fleste kobler opp ledningesett til langlys, etter originalt skjema, så dette er gjort rett.

 

Det er vel bilen som ikke takler den høye spenningen som blir sugd av xenonlysene under tenning. Har tidligere hatt problemer med tenning av 55w xenon(før jeg byttet til 35w). De ville ikke tenne, fikk ikke nok spenning. Da sjekket jeg også batteriet, men det var helt fint.

Endret av Sjoholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. har faktisk et rimelig lignende problem på min B5...

Lysoppsettet: har 55w xenon i nærlys, 55w halogen i fjærn, 35w xenon i tåkelysene og 3 tusenmetringer med 70w xenon

 

Når jeg skrur i fra parklys og over til nærlysene, så slukker lyset i instrumentpanelet seg, før som skrevet over etter 1sek kommer det på igjen, men da utfører den også sjekkene på oljetrykk, abs osv, så det blinker å styrer i instrumentpanelet, akkurat som om man akkurat har startet bilen.

 

Har også lagt merke til at klokken ofte kan være 5-10min for treg, så må stille denne tilbake.

 

xenon i nærlysene henter jeg strømmen rett i fra ledningsnettet fra bil, samme gjelder tåkelyktene.

Dette funket helt fint i fjor vinter.

tusenmetringene er koblet opp med rele etc og henter strøm i fra batteriet.

Jeg slår aldri på hovedlys + tusenmetringene samtidig pga høyt strømtrekk.

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine slukker ikke når jeg skrur fra park til nærlys, men bare når jeg skrur på langlys. Ja, mitt instrument starter også "på nytt" med blinkende lys osv, akkurat som ditt. Håper ikke dette skjer med deg, ikke kult uten lys og kombiinstrument i bilen.. Tenker det må være et eller annet lysrele eller noe slikt, men rart at alle målerne i kombiinstrumentet også døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår