SveFjell Skrevet Desember 5, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2011 Kjøpte nylig en momentnøkkel fra biltema, den som går opp til 210 Nm til 500kr. Uten å tenke meg om brukte jeg den også til å løsne noen hjulbolter med, og da var den innstilt på 120 nM siden jeg skulle bruke den til å stramme med hovedsaklig. Den klikker fremdeles på det som føles ut som riktig moment, men er det noen plass i krsand området hvor jeg kunne sjekket at moment fremdeles er som det skal være? kanskje en gang årlig før bruk? Lar den ellers selfølgelig hvile på 0 når den ikke er i bruk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet Desember 5, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2011 Det står i bruksanvisningen at man skal ikke bruke den til å LØSNE bolter. KUN trekke til å stramme. Mulig du har pushet den for hardt og den er ødelagt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet Desember 5, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2011 IKM har vel mulighet for å sertifisere momentnøkkeler. Trur de har kontor i Krsand. Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SveFjell Skrevet Desember 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2011 Det står i bruksanvisningen at man skal ikke bruke den til å LØSNE bolter. KUN trekke til å stramme. Mulig du har pushet den for hardt og den er ødelagt? Ja det var liksom grunnen til hele innlegget :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SveFjell Skrevet Desember 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2011 IKM har vel mulighet for å sertifisere momentnøkkeler. Trur de har kontor i Krsand. Takk, skal sjekke det opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SveFjell Skrevet Desember 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2011 IKM svarte aldri på epost, så jeg utdannet meg selv rundt et og annet enkelt rundt både n/nm/kgf-m kalkuleringer / kraft*arm og er nå gøy å kunne sjekke det selv fremover. Nøkkelen funker fremdeles godt innenfor 4% heldigvis! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Desember 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2011 Lån en momentnøkkel. Stram til en bolt med et gitt moment, så trekker du til samme bolten med din momentnøkkel og sammenlikner. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
owejac Skrevet Januar 6, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2012 Hei jeg bruker en momentnøkkel av samme type i mitt daglige arbeid. Den blir kalibrert 1 gang hvert år. OBS Jeg fikk beskjed av de som kalibrerer vårt verktøy att Biltemas momentnøkkel er bra, men MÅ kalibreres før den tas i bruk første gang Dette fordi disse momentnøkklene har en tendens til å være svert dårlig kalibrert fra produsent. Så svar på ditt spørsmål er: Du bør uansett kalibrere momentnøkkelen din, og dersom den viser seg å være ødelagt (utenfor toleranse som det heter) så vil du få beskjed om dette. Håper dette var til hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg