Slash Skrevet Mars 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2004 Hei til alle bilgale! Lurer litt på hva motorvolumet har og si for motorens virkemåte.. Hvordan påvirker det effekten, hk/nm fra 1.6l-4l. Det jeg er litt ute etter er hvordan resultatet hadde blitt om en: 1.3l med 300hk kjørte mot en 4l med 300hk.. Hvilken bil ville kommet seg først over mållinjen(Bilene er det samme)? Hvilken motor ville ha best effekt kurve? Hvem ville ha best aksellerasjon? Vil begge motorene dra på registeret eller? Kom med alt dere vet om Hvordan motorvolumet påvirker motorens kraft. Vil gjerne vite litt for å kunne si om en bil går bra eller om jeg er sikker på at jeg kjører ræva av den og den osv.. :D Siter Håkon Andrè Flægstad Manta B 2.0 16v Turbo Vectra B 1,7TD Komplett Rieger Styling http://www.mantapitstop.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Mars 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2004 større volum gir oftes mer moment ved samme effekt. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Mars 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2004 En 1,3 uten turbo og 300 hkvil sansynligsvis være stein dau under 7000 rpm og ha et moment på maks 150-160 Nm . En 4 liter med 300 hk vil sansynligsvis ha et moment på rundt 400 Nm, og være mye meir lettkjørt. Den vil og ha et moment som overskrider 150 Nm over heile turtallsområdet. Om du vil kjøre fra en anna bil har mye med andre ting enn motorvolum. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Mars 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2004 Generelt har biler med stort motorvolum helt sykt lang slaglengde, og det bidrar til å rive kryssbolten ut av stemplene ved 9000 RPM. Det fine med lang slaglengde er mye moment på lavt turtall. Bare så det er sagt, Honda B16-maskinen (CRX, Civic VTi) har 90% av maks dreiemoment tilgjengelig på 3.000 RPM. Deretter øker det opp til 7.500 RPM. Kosemotor! :D Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet Mars 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2004 vell, mere motorvolum = mere dreiemoment. så en 4l motor i forhold til en 1,3l vil være sterkere pga mere dreiemoment. men igjenn en 4l motor veier mere, og som sagt er d mange andre faktorer en kunn motor som påvirker aks, og andre kjøre egenskaper. Personlig faller valget helt klart på 4l :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Mars 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Generelt har biler med stort motorvolum helt sykt lang slaglengde, og det bidrar til å rive kryssbolten ut av stemplene ved 9000 RPM. Det fine med lang slaglengde er mye moment på lavt turtall. Bare så det er sagt, Honda B16-maskinen (CRX, Civic VTi) har 90% av maks dreiemoment tilgjengelig på 3.000 RPM. Deretter øker det opp til 7.500 RPM. Kosemotor! :D Og det er fortsatt snakk om knappe 160Nm...!? Kosemotorer bør iallefall ha 300nm og oppover spør du meg.. Kjipt å ligge i 3. gir i motbakker :D Hvis en sammenligner to motorer på f.eks 200hk.. og tillater turbo på den lille, så vil en nok ha mere NM og finere kurve i den lille, om den er riktig proposjonert.. 300hk krever da endel større turbo, og får da for mye turbolag`igjen i en liten motor.. Men en må jo sammenligne sugemotorer mot hverandre, og overladete motorer for seg selv.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Mars 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2004 Originally posted by Ola Og det er fortsatt snakk om knappe 160Nm...!? Kosemotorer bør iallefall ha 300nm og oppover spør du meg.. Kjipt å ligge i 3. gir i motbakker :D Cirka 160 nm, ja. Det er kjempemessig ut av en HELT standard, umodifisert 1,6-liter. Trenger ikke bruke 3. giret opp bakkene; hvis du leste hva jeg skrev så gir denne motoren 90% av maks dreiemoment allerede ved 3000 RPM. Under 3000 RPM hender det ikke så forferdelig mye, men hva kan en forvente av en plain 1,6-liters sugemotor? Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Mars 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Cirka 160 nm, ja. Det er kjempemessig ut av en HELT standard, umodifisert 1,6-liter. Trenger ikke bruke 3. giret opp bakkene; hvis du leste hva jeg skrev så gir denne motoren 90% av maks dreiemoment allerede ved 3000 RPM. Under 3000 RPM hender det ikke så forferdelig mye, men hva kan en forvente av en plain 1,6-liters sugemotor? 160nm er mye av 1.6 liter, men ikke nok til å bli en kosemotor ;) Det er en vits å prøve forbikjøring i motbakker med 160nm... 1,6 som 5 liter motor.. 100rpm eller 10000rpm.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.