Gå til innhold

Hva har motorvolumet og si?

Ranger emnet


Slash

Anbefalte innlegg

Hei til alle bilgale!

 

Lurer litt på hva motorvolumet har og si for motorens virkemåte..

Hvordan påvirker det effekten, hk/nm fra 1.6l-4l.

 

Det jeg er litt ute etter er hvordan resultatet hadde blitt om en:

1.3l med 300hk kjørte mot en 4l med 300hk..

Hvilken bil ville kommet seg først over mållinjen(Bilene er det samme)?

Hvilken motor ville ha best effekt kurve?

Hvem ville ha best aksellerasjon?

Vil begge motorene dra på registeret eller?

 

Kom med alt dere vet om Hvordan motorvolumet påvirker motorens kraft.

 

Vil gjerne vite litt for å kunne si om en bil går bra eller om jeg er sikker på at jeg kjører ræva av den og den osv.. :D

Håkon Andrè Flægstad

Manta B 2.0 16v Turbo

Vectra B 1,7TD Komplett Rieger Styling

http://www.mantapitstop.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 1,3 uten turbo og 300 hkvil sansynligsvis være stein dau under 7000 rpm og ha et moment på maks 150-160 Nm .

En 4 liter med 300 hk vil sansynligsvis ha et moment på rundt 400 Nm, og være mye meir lettkjørt.

Den vil og ha et moment som overskrider 150 Nm over heile turtallsområdet.

Om du vil kjøre fra en anna bil har mye med andre ting enn motorvolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt har biler med stort motorvolum helt sykt lang slaglengde, og det bidrar til å rive kryssbolten ut av stemplene ved 9000 RPM. Det fine med lang slaglengde er mye moment på lavt turtall. Bare så det er sagt, Honda B16-maskinen (CRX, Civic VTi) har 90% av maks dreiemoment tilgjengelig på 3.000 RPM. Deretter øker det opp til 7.500 RPM. Kosemotor! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell, mere motorvolum = mere dreiemoment.

så en 4l motor i forhold til en 1,3l vil være sterkere pga mere dreiemoment.

men igjenn en 4l motor veier mere, og som sagt er d mange andre faktorer en kunn motor som påvirker aks, og andre kjøre egenskaper.

Personlig faller valget helt klart på 4l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Generelt har biler med stort motorvolum helt sykt lang slaglengde, og det bidrar til å rive kryssbolten ut av stemplene ved 9000 RPM. Det fine med lang slaglengde er mye moment på lavt turtall. Bare så det er sagt, Honda B16-maskinen (CRX, Civic VTi) har 90% av maks dreiemoment tilgjengelig på 3.000 RPM. Deretter øker det opp til 7.500 RPM. Kosemotor! :D

 

Og det er fortsatt snakk om knappe 160Nm...!?

 

Kosemotorer bør iallefall ha 300nm og oppover spør du meg.. Kjipt å ligge i 3. gir i motbakker :D

 

 

Hvis en sammenligner to motorer på f.eks 200hk.. og tillater turbo på den lille, så vil en nok ha mere NM og finere kurve i den lille, om den er riktig proposjonert.. 300hk krever da endel større turbo, og får da for mye turbolag`igjen i en liten motor.. Men en må jo sammenligne sugemotorer mot hverandre, og overladete motorer for seg selv..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Og det er fortsatt snakk om knappe 160Nm...!?

 

Kosemotorer bør iallefall ha 300nm og oppover spør du meg.. Kjipt å ligge i 3. gir i motbakker :D

Cirka 160 nm, ja. Det er kjempemessig ut av en HELT standard, umodifisert 1,6-liter. Trenger ikke bruke 3. giret opp bakkene; hvis du leste hva jeg skrev så gir denne motoren 90% av maks dreiemoment allerede ved 3000 RPM. Under 3000 RPM hender det ikke så forferdelig mye, men hva kan en forvente av en plain 1,6-liters sugemotor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Cirka 160 nm, ja. Det er kjempemessig ut av en HELT standard, umodifisert 1,6-liter. Trenger ikke bruke 3. giret opp bakkene; hvis du leste hva jeg skrev så gir denne motoren 90% av maks dreiemoment allerede ved 3000 RPM. Under 3000 RPM hender det ikke så forferdelig mye, men hva kan en forvente av en plain 1,6-liters sugemotor?

160nm er mye av 1.6 liter, men ikke nok til å bli en kosemotor ;)

 

Det er en vits å prøve forbikjøring i motbakker med 160nm... 1,6 som 5 liter motor.. 100rpm eller 10000rpm..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår