Gå til innhold

Kjøp av førstebil. Hvilken bil ?

Ranger emnet

Stius

Anbefalte innlegg

Har fulgt med lenge ut på finn og autodb og sjekket biler som er blidd lagt ut.

Jeg skal kjøpe med en bil til mellom 50 og 100 tusen.

Det som jeg har satt som mine kriterier når jeg har lett etter bil er:

- Minst 200hk

- Helst hengerfeste

- Helst 5 dørs

- Manuell gir

- Bakhjulsdrift eller 4-hjulstrekk

- EU-ok

- Lite rust

Har sett veldig mye på s6 og s4 fra audi og har kommet fram til noen forskjellige som jeg gjerne vil ha litt tilbakemelding hva dere tror er lurest å kjøpe av de.

Synes personlig denne virket best:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31635249

Er automat, men syntes den var så strøken at den vurderes:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31360138

Er fullt åpen for å kjøpe BMW, men har null peiling over hva som er lurt å kjøpe der ifølge de kriteriene jeg er ute etter. Hadde vært fint om noen kunne kommet med forslag og linker til diverse BMW-biler.

Er ikke interressert i å høre på folk som sier at å kjøpe slike biler som førstebil er det dummeste jeg gjør osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Artig utvalg av førstebil spør du meg! :)

Jeg tror jeg hadde gått for s6'n. Nå fikk jeg ikke så mye ut av annonsen pa s6'n da, men det virker som om den ikke har gjennomgïått fullt sa mange modifikasjoner som s4'n, noe jeg foretrekker.

Motor s6: Stor og kraftig motor, uten turbo, altså ingen chip, som for min del er et +, siden jeg ikke vet hvilken chip s4'n har, med tanke på eventuell motorslitasje. Bruker jo sikkert litt bensin, men fett med v8 ^^. Har heller ikke gått serlig langt til å være så gammel. Denne motoren var jo også en mulig oppgradering fra 2,2 literen.

Motor s4: Mindre men sprek motor. Gode drag med turbo, bruker mindre bensin, men har gått ca 100.000 km mer, og sliter seg sannsynligvis mer med chippen(muligens), og at den generelt jobber mer for å oppnå samme effekt som 4,2L'ern.

Girkasse s6: 4-trinns automatkasse. Har ikke noe i mot det, men det blir jo ikke like lekent ;P Den finnes jo i 6-trinns manuell også. Hadde desidert vært det beste

Girkasse s4: 5-trinns manuell, artigere å kjøre helt klart, men greit med automat i lengden da ;P

Generelt: Liker s6 bedre pga alder, km, motor, utseende(kosmetisk), og at den har antispinn, xenon og cruisecontroll. Den er jo mye mer vennlig mot riper og skader i lakken siden den er sølvfarget. Sort blir jo ikke utseende når lakken begynner å bli dårlig, spesielt på en fin sommersdag.

Selger av s6 sier jo også at bilen er rimelig strøken, ingen rust, ingen skader, som er bra. Hvor s4'n har bulk og trenger muligens oppussing her og der. S4'n har jo fått skiftet en del slitedeler, som er bra, men som sagt så sto det ikke så mye i annonsen til s6'n, men så lenge ingenting er gåent er det vel ikke noe problem, koster ikke allverden for deler uansett.

S6 har nylig har EU og service, mens s4'n snart skal på EU, ikke at dette er allverden, men et pluss at jeg slipper EU kontroll med en gang :)

Alt i alt så blir S6 klar vinner for meg ^^, men det er jo opp til en hvers smak! :) Du får uansett bøttevis med morro i disse bilene. Gøy når det kommer en eller annen kar i en ny bil, som ser at din bil er "gammel", og naturligvis tenker at han kjører ifra deg, men som sannsynligvis ikke er tilfellet ;P men bare hvis det er en som ikke kjenner audi-seriene da ;P

S6 har hengerfeste, over 200 hk, 5 dørs, automat :(, quattro :D, EU i 2 år, ingen rust. Go for it ;P

S4 blir bare for gammel for meg, du kommer sikkert til å kjøre en del, så greit å ha en del km å gå på, begynner å høres langt ut når du kommer over 300.000. Generelt ikke fullt så bra som s6'n, hvetfall i mine øyne ^^

Endret av Sjoholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du mye penger til forsikring?

Skulle til å si det; husk at det vil koste gryn å forsikre en bil med kraftig motor som førstegangsbil... For ikke å snakke om blant annet bensinutgiftene til en slik bil.

Man regner som regel at det koster 50-70.000,- i året å ha en bil (inkl. drivstoff), men denne vil koste deg ennå mer. :P

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man ikke gjør det, men med en gang bilen skal ha brukere under 23 år blir forsikringa en god del dyrere.

Betaler samme som deg for min Vectra 1.8, men her er det snakk om S4/S6 med nærmere 300hk. Da blir det fort en god del dyrere.

Prøvde å sjekke pris, men det nærmeste jeg fant var A6 3.7 Quattro, som ligger et hakk under, og billigste pris jeg fant var 25.000,- i året. Det er for ansvarsforsikring med forsikringstaker på 35 år.

EDIT: Og over 50.000,- for kasko...

Endret av bellduck

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for mercedesen min fra 82' måtte jeg ut med 22500,- i forsikring og omregistrering, og nå etter nyttår blir dett 600,- + omregistrering på 1500,- så en mnd klarer jeg og vente.

edit: bilen er en 200 på 109hk

Endret av MacGyver93

http://rustent.norwegianforum.net/

1984 golf 2 1,6 cl- ratlook

1985 golf 2 1,6 gl-spiker

mercedes w123 1982- oldschool

toyota corolla- herjebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal ikke være billig. Men hvordan forsikringsselskap brukte du når du kalkulerte? Tror Jernbanepersonalets bank og forsikring er det billigste alternativet, billigere enn f.eks gjensidige. v8'n blir jo ofc svindyr da ;P Men det får koste for morro. Tror vel at det holder med delkasko også. Greit om forsikringstakeren har bonus også da. Men jeg tror nok du får det under 25k, vil jeg nå tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammal bil, som har gått langt med kraftig motor? Regn med at den er brukt deretter, og slitasjen er stor! Lær deg å krabbe før du prøver å løpe er det noe som heter! Skal du kjøre en del blir dette fort dyrt i forsikring, reperasjoner (det blir det alltid en del av på eldre biler, og Audi er ikke akkurat det rimeligste å skru på.) Sikkert ikke dette du ville høre, men det er "noen" som har prøvd dette før deg for å si det sånn...

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S6'n uten tvil. Men den blir dyyyyr å forsikre som førstegangs bil. V8 og 4 liter, hehe, god jul :p

Men har du råd og vilje, får du en feet førstegangs bil! Automat er bare deilig ;)

Førstegangsbilen fikk jeg etter militærtjeneste 20 år gammel, Ford Focus sedan/combi 1996 1,6l 21000,- i året. Anbefales uansett å forsikre bil på seg selv fra starten, ellers går man glipp av flere år med bonus, samt bonustap på den du har forsikringa på hvis du vraker bilen eller krasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selvfølgelig ikke ha denne på meg men min mor. Forsikring på meg kom på 70k i året og på mora mi 5k. Må nokk regne med nærmere 10 med tanke på at folk i alle aldre skal ha muligheten til å låne bilen. Uansett, trenger ingen hjelp til å finne ut hva jeg har råd til å kjøpe/bruke. Takker for gode tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å opparbeida seg bonus sjøl. Du kan jo ikkje bruke mor di sin bonus heile tiden.

Eg bytter ikkje bil so ofte, men når eg kjøper ny bil, so skal den helst være sprekere enn den forrige. Har ein "liten" mistanke om at dette kan gjelde deg og! Og det er ikkje akkurat billigt med berre 20% i bonus med ein sprek bil når du er 30!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider