sonois Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Bensin bil 1,3 liter 96 mod. Får ikke start ved moderat kulde (under 7-8 minus) etter at den har stått i rundt ett døgn. Batteri er nytt, nylig skiftet olje, oljefilter, plugger, pluggledninger og vakuumslanger. Starteren klarer å dra rundt motoren uten problem men ingen antenning, selvom jeg har god tenning på plugga. Får ikke start ved "hjelpestrøm". Får start på bilen ved å taue den i gang. Fyrer uten problem når det er mildvær. Første vinteren jeg eier bilen, så vet ikke om bilen har hatt samme problem tidligere vintre. Virker som at den får feil "mix" av luft bensin, men hvorfor da kun startvansker når det blir litt kaldt.?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Da burde du sjekke temperaturgivere til ECU, altså den som for kjølevannstemperatur (CT) og den for innsugsluft (IAT). Ikke lett å gi bedre svar når man ikke vet hvilken bil man snakker om. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sonois Skrevet Desember 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Lancer GL. Tempgiver der sier du noe. Hvis den er gåen tror den fort at det er minus hundreogsnørrogførti, slik at den gir for mye bensin. Usikker på hvor den sitter hen men og hvordan den kan kontrolleres. CT og IAT visste jeg ikke om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Vet ikke hvilke verdier temp-sensoren skal ha ift temp. på din bil, men om den er defekt kan den låse seg på en bestemt temperatur, f.eks, noe ECU tolker som 50 grader. Derav vil motor få for lite bensin under og rett etter oppstart, mens normalt ved halvvarm motor. Om det er brudd i temp.giver vil ECU velge en på forhånd gitt temp og dosere bensinmengde ut ifra, dette skal da kunne leses ut ved diagnose. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sonois Skrevet Desember 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 OK. Hvilket scenario ser du for deg som mest sannsynlig hvis det er slik at bilen får for mye bensin ved oppstart når den er kald (drukner). Har litt troa på at det er det som er problemet men ikke hva som er grunnen til det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Tror ikke den får for mye bensin ved oppstart, da ville problemene forverret seg etter hvert som motoren ble varmere. Tror heller den får for lite bensin ved oppstart/helt kald motor. Kan være motoren suger falskluft, derav for mager blanding. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Mitsubishi problem generelt er elendig kam sensor som gjør det umulig å starte ved enten kald eller varm motor. Les av feilkode på gamlemåten. Stikk en ledning i noen av pinnene på OBD2 kontakten og les av blinkingen i dashbordet. Søk på google etter fault code mitsubishi lancer / mirage. Du kan ikke bruke vanlig kodescanner på eldre mitsu pga de bruker MUTT2. Forbannade drittsystem er hva det er! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sonois Skrevet Desember 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2011 Synes det er rart om den skulle få for lite bensin. Har en lekkasje rett foran fremre lyddemper og der renner det ut bensin hvis jeg turner i ei god stund uten start. Men får prøve å få lest av noen feilmeldinger, vet ikke sjøl hvordan det systemet funker men er vell noen som forstår seg på det. Har forøvrig ingen problem å starte med varm motor. Kan muligens være pakkningen ved innsugsmanifolden. Har også begynt å oppleve lugging (nesten litt kveleaktig) ved pådrag spesielt ved lave hastigheter. Sjekka plugga i går som bare er noen mnd gamle og de hadde sota. Skifta plugger og lugginga er nå bedra, men fikk ikke starta bilen på morran i dag uten å bli taua i gang (funker ikke med startkabler). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sonois Skrevet Desember 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2011 BTW: finner ikke iat-sensoren, mulig at denne sitter integrert sammen med luftmengdemåler..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2011 Ja, den gjør ofte det, enten der eller på selve innsuget. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sonois Skrevet Desember 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2011 Akkurat, da sitter den nok på sammen med luftmengdemålern virker det som. Får bytten og krøsse fingra ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.