Gå til innhold

Hvordan skifte Frostvæske på Polo?

Ranger emnet


Porschen

Anbefalte innlegg

Skal skifte kjølevæske men har aldri gjort dette før, og fant ingen guider på nettet hvordan

Det gjøres på nettopp denne modellen.

Kunne noen gitt meg en step for step guide

Til hvordan dette gjøres?

 

 

Hvor tapper man ut væske fra radiator osv? Er

Det noe spesielt man må passe på?

 

Bilen det gjelder et en en Polo 1,4 98 mod.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken har eller har hatt Polo så kan ikke gi noen konkret steg for steg guide. Uansett, skal du tappe av gammel frostvæske så bør du drenere på det laveste punktet på motoren, ofte nedre kjølevannsslange ut til radiatoren, og radiator tømmes. Problemet er da at termostaten er lukket slik at du må løsne en annen slange på termostathuset/vannflensen for å tømme motoren. Se bilde.

 

032121111N.jpg

 

img.asp@mdl=158&unit=FEC07AAC

 

Slange 7/8 kan løsnes og radiator tømmes. Slange 34 løsnes for å drenere/spyle gjennom motoren og varmeregisteret, denne slangen går inn til varmeregisteret, bilde under.

 

img.asp@mdl=185&unit=CBE09AB8

 

Spyl gjerne gjennom motor, radiator og varmeregister med vannslange og etterpå la alt renne av. Sett på igjen slangene og fyll opp med ny frostvæske. Pass på å fylle på ny rød/rosa G12/G12+ e.l. blandet 50/50 med avionisert vann.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Gjelder Polo 1995 1,6 6N1. Tappet ned, spylte og renset motor, register og radiator, og fylt opp med vann og frostvæske (blå BS6580) som skal passe til bensinmotorer, og være tilpasset aluminium og andre lettmetaller.

 

Ser det skrives flere steder om rød/rosa G12, og lurer på om jeg burde bytte, eller om det er greit å kjøre med denne?

 

Ps. Ny på forumet, så beklager om dette evt. skulle være postet i ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå kan riktignok benyttes sammen med aluminium, men sammen med flere forskjellige metaller er den ikke videre egnet. Motor består av aluminiumslegering (topp), støpejern (blokk) og på noen kobber (radiator/varmeregister). Når man har metaller med ulike spenninger (les spenningsrekka) så bør man benytte rød forstvæske type G12 eller rosa G12+, helst longlift-typen og skifte hvert 5. år.

Du bør tappe av alt, spyle meget grundig og fylle på rød/rosa. Aldri blande rød og blå frostvæske!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår