Eikaas93 Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Hei, Jeg skal ha oppkjøring igjen siden jeg faktisk klarte å stryke på sist oppkjøring. Da var det fint vær å alt, men nå er det jo kaos med snø / is / gladd føre. Har oppkjøring om vell 1 uke, å jeg trenger litt tips angående det. Tenger på tips som. - At jeg ikke trenger å egentlig holde fartsgrensen, siden jeg skal kjøre etter forholdene. - Lengre avstand mellom biler. Noe av det jeg syntes er det største problemet, er at jeg bruker vei oppmerkingen ofte, for å se om jeg har vileplikt, hvis jeg er i stuss eller ikke har sett forskjørsvei skiltet. Ønsk meg lykke til da? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommy1033 Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 klager dei over at du ikke holder fartsgrensa så sier du berre at du kjører etter forholdene + viss han klager over at du tar de ganske roligt så kan du ogsi si at de er pga de . husk lavt turtall sånn at du ikke mister grepet i bakker og svinger , men viss du mister grepet i bakker så prøv med litt høyere turtall ( alså begynner å stoppe opp ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eikaas93 Skrevet Desember 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 klager dei over at du ikke holder fartsgrensa så sier du berre at du kjører etter forholdene + viss han klager over at du tar de ganske roligt så kan du ogsi si at de er pga de . husk lavt turtall sånn at du ikke mister grepet i bakker og svinger , men viss du mister grepet i bakker så prøv med litt høyere turtall ( alså begynner å stoppe opp ) Jo takk, skal huske på det :) Å ja, jeg sier at jeg kjører etter forholdene, hvis jeg stryker eller h*n spør meg :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Begynn å se etter forkjørsveiskilt, når det er blitt en vane går alt bra. Du kan også se etter vikepliktskiltet for motparten istedenfor veimerkingen. I tettbebygde strøk har du alltid vikeplikt fra høyre med mindre annet er opplyst. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimGjertsen Skrevet Desember 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2011 Ta det med ro! Jeg hadde oppkjøring når det var massssse snø og sørpe, som jeg syntes er værst. Jeg er sikker på at jeg bare fikk kjørt 70% av hele ruta jeg skulle, pga jeg brukte lengre tid pga forholdene. Sakk ned farten tidlig før kryss osv, å ikke tenk altfor mye på fartsgrensa. Husk at hovedmålet ditt er at sensoren skal føle seg trygg under hele oppkjøringa. Å for guds skyld, hold begge hendene på rattet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cabgrab Skrevet Desember 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2011 Jeg hadde oppkjøring på snø- og isføre. Fulgte trafikken med litt ekstra avstand enn vanlig. Gikk helt fint det. Eneste jeg fikk beskjed om at jeg hadde gjort "feil" var at jeg hadde holdt siden min litt for mye. Også "bommet" jeg på filvalg i en rundkjøring i Loddefjord pga snø og is i veien, så jeg så ikke oppmerkingen i veibanen. Lykke til med oppkjøringen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eikaas93 Skrevet Desember 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2011 Jeg hadde oppkjøring på snø- og isføre. Fulgte trafikken med litt ekstra avstand enn vanlig. Gikk helt fint det. Eneste jeg fikk beskjed om at jeg hadde gjort "feil" var at jeg hadde holdt siden min litt for mye. Også "bommet" jeg på filvalg i en rundkjøring i Loddefjord pga snø og is i veien, så jeg så ikke oppmerkingen i veibanen. Lykke til med oppkjøringen! Hei. Grattis med lappen da! :D jo takk, skal huske å holde lengre avstand! Nå som det regner, kansje jeg har en sjangs til at det er vekke til oppkjøringen (mandag) Har jo oppkjøring i Fyllingsdalen, å skal kjøre rundt om der, å i byen, så håper at jeg klarer det. Har ventet i 2mnd nå, i kø siden jeg strøk :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SveFjell Skrevet Desember 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2011 Bare kjør på en måte så du føler deg trygg og har oversikt. Lær fra tidligere feil og hold øyne og ører oppe og ikke tenk så mye på sensoren som sitter i samme bil. Vikeplikter er ganske intuitive, tettbygget strøk stopper du for biler fra høyre og ellers ser du også vikeplikt skilter + veimerking hvis du har gått glipp av forkjørsveiskiltet og i 50+ soner kjører du somregel bare på - men vis hensyn. Der folk bommer mest på vikeplikt er rundkjøringer, så hvis du takler dem fint er du langt på vei. En annen "felle" er lyskryss hvor lysene ikke funker og hvor 1 retning gjerne har forkjørsrett, dette kan være en utfordring men ikke noe du sannsynlig havner i. Lykke til - dette klarer du! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eikaas93 Skrevet Desember 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2011 Bare kjør på en måte så du føler deg trygg og har oversikt. Lær fra tidligere feil og hold øyne og ører oppe og ikke tenk så mye på sensoren som sitter i samme bil. Vikeplikter er ganske intuitive, tettbygget strøk stopper du for biler fra høyre og ellers ser du også vikeplikt skilter + veimerking hvis du har gått glipp av forkjørsveiskiltet og i 50+ soner kjører du somregel bare på - men vis hensyn. Der folk bommer mest på vikeplikt er rundkjøringer, så hvis du takler dem fint er du langt på vei. En annen "felle" er lyskryss hvor lysene ikke funker og hvor 1 retning gjerne har forkjørsrett, dette kan være en utfordring men ikke noe du sannsynlig havner i. Lykke til - dette klarer du! Jo takk for svaret :) Jeg har alltid hatt 1-3 direkte stryk feil, eller feil, på hver kjøretime da, så nå på den siste kjøretimen kjørte jeg perfekt, hehe, siden jeg har gjort alle feilene som går an :O Alle har lappen, å de har ikke strøket (dette vet jeg helt sikkert, siden de får lappen samme dag som de har bursdag ) jeg trenger virkelig dette :) Takk skal du ha, jeg håper jeg klarer dette :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Ford Skrevet Desember 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2011 bare å kjøre pent og rolig! feil kan alle gjøre på glatt føre! om du skulle gjøre noe du vet er litt rart eller uvanlig så forklar hvorfor du gjør det før og at du kommer til å gjøre det FØR Du gjør det så går det bra! sånn snakka jeg meg igjennom 2 oppkjøringer på c og ce og det var sensor kjempe fornøyd for!! kjenner en som snurra i en rundkjøring på vinterstid og han besto! :) Siter -Ford Sierra 2,8i drifter -Ford Sierra 2,0 prosjekt -Ford Scorpio 2,9i bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eikaas93 Skrevet Desember 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2011 bare å kjøre pent og rolig! feil kan alle gjøre på glatt føre! om du skulle gjøre noe du vet er litt rart eller uvanlig så forklar hvorfor du gjør det før og at du kommer til å gjøre det FØR Du gjør det så går det bra! sånn snakka jeg meg igjennom 2 oppkjøringer på c og ce og det var sensor kjempe fornøyd for!! kjenner en som snurra i en rundkjøring på vinterstid og han besto! :) Nå har det regna så mye, at snøen snart er vekke! Hvis han snurra i en rundkjøring på vinterstid, så skulle jeg ihvertfall ha bestått sist oppkjøring :) Det spm før oppkjøringen (sikkerhets spm) Er det viktig å klare det, eller går det fint at jeg kjører bra på kjøreturen? :) Takker for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camilla90 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Har oppkjøring snart jeg også. Hvordan skal man kjøre på landevei når det er glatt/slaps? Kan man kjøre i 50 eller er det for sakte hvis det f.eks er 80 sone? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yosi4 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Har oppkjøring snart jeg også. Hvordan skal man kjøre på landevei når det er glatt/slaps? Kan man kjøre i 50 eller er det for sakte hvis det f.eks er 80 sone? kjør etter forholdene hvis du ikke føler deg trygg i 70-80 så ro ned litt dette forstår sensor. Men ikke overdriv!, jeg hadde oppkjøring for 3 mnd sia i ett sabla regnvær, jeg saktet farten pga dårlig Sikt og jeg besto;) Siter Don't follow me, I'm lost too.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camilla90 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Tusen takk for tipset! =) Så bra, grattis med lappen :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_H Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 klager dei over at du ikke holder fartsgrensa så sier du berre at du kjører etter forholdene + viss han klager over at du tar de ganske roligt så kan du ogsi si at de er pga de . husk lavt turtall sånn at du ikke mister grepet i bakker og svinger , men viss du mister grepet i bakker så prøv med litt høyere turtall ( alså begynner å stoppe opp ) Hvor lærte du det? Ved lavt turtall så vil bilen søke etter grep og lettere begynne å spinne, hold heller litt lavere gir og litt mer turtall så kommer du lettere opp, begynner du å spinne slepper du litt opp til du merker bilen begynner å ta tak igjen. Gir du mer gass når du begynner å spinne spinner du bare mer og stopper til slutt opp! I svingene slepper du ned farten før du kommer inn i svingen og gir gass ut av svingen, skulle det sleppe i svingen tråkker du inn clutchen å forsøker å styre deg igjennom svingen. Bruk gira til å bremse med, å brems minst mulig med bremsen, og ungå i hvertfall harde oppbremsinger. Siter 2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen 1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn" X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.