Gå til innhold

Knekt bolt, knekt grisepigg, noen tips?

Ranger emnet

Titus89

Anbefalte innlegg

Hei, skulle bytte manifold pakingen p� audi 80'en min. (1994, 2.0E abk)

Der var eine bolten knekt av 1-2mm inn i toppen, pr�vde � bore og bruke grisepigg men knakk grisepiggen av inne i bolten :(

Noen som har nokre gode forslag p� korleis eg kan f� ut driten, har brukt nokke flytende greier og gamle pakningen for � f� det tett midlertidig, er bakerste bolten ( nederste) s� tviler p� at det holder i lengden.

Eineste eg kommer p� er � �bruke dremel eller lignande � file vekk grisepiggen/bolten for s� � gjenge opp i st�rre dim!

Eller alternativ 2, bore nytt hull ved siden av, men er da redd for � komme i kanal for olje/kj�leveske? nokre tanker?

Bedre/lettere/smartere forslag mottas med store smil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Rettsliper med liten kuleformet fres i karbid... er en pirkete da så klarer man grave ut bare den gamle skruen og beholde størsteparten av gjengene. Men det er en real drittjobb... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har gått på en skikkelig knekk ja :P

Borr opp til litt større dim å sett i løsgjenger.

Borre gjennom en knekt gjengeutdrager? You wish... den er oftest 50% hardere enn borret, så det er evighetsjobb. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort?

Når du har knekt noe i et hull som en grisepig eller en gjengetapp så må du prøve å fikle dette ut fra hullet. Dette han ikke under noen omstendigheter bores ut.

Jeg hadde aldri brukt en grisepig nettopp fordi hvis den knekker så har du et helvete. Det beste er å bore den knekte bolten ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har knekt noe i et hull som en grisepig eller en gjengetapp så må du prøve å fikle dette ut fra hullet. Dette han ikke under noen omstendigheter bores ut.

Jeg hadde aldri brukt en grisepig nettopp fordi hvis den knekker så har du et helvete. Det beste er å bore den knekte bolten ut.

du kan ha flaks og klare å knuse grisepiggen med hammer og kjørner, men ikke håp for mye...

Når jeg skal ta ut knekte bolter på denne måten pleier jeg å slipe ei tuppen på ei umbrakopipe sånn at alle hjørnene blir skjær, for så å slå denne inn i hullet jeg har borra i bolten..... umbrakoen er ikke så hard at den splintrer, men samtidig så hard at den lager skikkelige spor... en annen ting er at den ikke utvider skruen du skal trekke ut og klemmer denne enda litt mer fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset er å holde seg langt unna grisepikk, det har i 95% av gangene absolutt ingenting for seg, de knekker bare.

Sveise på en mutter i den knekte bolten virker alltid, selv om bolten er knekt helt inne.

Noen forsøk tar det før sveisen for skikkelig tak i bolten, men imens får man litt termisk og elektrisk sjokking, jord sveiseapparatet i topp eller blokk, ikke i mutteren.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med at eg prøvde med rettsliper med fres på, måtte gi meg på det ganske fort, var ikkje mulig å komme til med sveis heller :( så det blei ny eksospakning pluss noe flytende greier :) har funket feilfritt i ca 3 mnd no så :)

Ser på det som ein god lærepenge :) er jævla mykkje lettare å bore/gjenge opp i ein dim større enn å kuke med grisepigg evt knekke den!

ALDRI meir grisepigg hvertfall!!!!

Takk for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider