svenni83 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 (endret) Vw Passat 2002mod, 1,9tdi/3bg Diesel Har nå skiftet bremseskive og klosser bak. Har lufta systemet og sjekka om det er lekasje på ledninger etc. Når jeg trykker inn bremsepedalen når bilen er i gang så går den helt ned i gulvet. Gjør jeg det når bilen er av så blir den hard og go. Hva kan være feil? Legger og merke til at d småfutter litt under bremsevæske beholderen (ved gummiringen/foringen) Når jeg da pumper på bedalen. Er det normalt? Og hvor kan jeg stramme håndbrekket? Må jeg under bilen eller må jeg av med hele midtkonsollen? Viser og et symbol som piper hver gang jeg starter bilen (gul runding med 3 streker på hver side) Den dumme vw boka jeg har er på tysk, ikke så lett og vite hva det er... bremsbelagverschleiB Endret Desember 11, 2011 av svenni83 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Dersom du ikke har bremsevæskelekkasjer så har du enten luft i bremsesystemet eller defekt hovedbremsesylinder dersom pedalen går i gulvet. Futter er et ukjent begrep for meg, kan derfor ikke svare på det. Skrudde du inn stemplene på bremsekalipperene før du fikk montert nye klosser? Når det gjelder varselsymbolet så er det for utslitte bremsebelegg. Sikkert en ledning til bremsevarsler som er av, brudd i eller glemt å montere på igjen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenni83 Skrevet Desember 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 (endret) Futter vil si bobbler litt hver gang jeg pumper på pedalen (luft som slippes ut?). Skrudde og inn stempelet før klossene kunne settes på. Fikk det symbolet opp får 1-2uker siden. Visste at jeg måtte skifte ut skiver bak og klosser da de var meget slitte og nedrusta. Fikk og øye på en liten rift på pakkningen til stempelet, vet ikke om det har noe og si. Håndbrekkev virket også, før jeg skifta bremsene. Men nå rikker stemplene så vidt bare. Vet ikke hvor jeg kan stramme hånbrekket. Men litt rart at det virket når klossene + skivene var ganske så nedslitt. Endret Desember 11, 2011 av svenni83 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Nei, det skal såvisst ikke boble ut tetningen under bremsevæskebeholderen. Luftbobler eller bremsevæske? Rift i mansjetten rundt stempelet må fikses umiddelbart, ellers vil det trenge inn vann/møkk/salt osv og stempelet vil ruste/gå tregt. Ender opp med at bremsene henger og klossene slites ned på kort tid, ødelagt bremseskive, sterk varme mm. Håndbrekket er selvstrammende, dette må ikke røres før bremsepedalen har blitt tråkket på 20-40 ganger etter bytte av klosser (innskruing av bremsestempel i kalipper). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenni83 Skrevet Desember 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Er vel noe av begge deler som kommer ut fra pakningen. Men i veldig liten grad. Skulle ha blitt ferdig med bilen i dag. Men må nok ta den andre bilen uten vindusviskere i morgen :D Da får jeg skaffe meg en ny pakning til calipperen da. Da vet jeg det at håndbrekket ikke skal røres. Kan ikke helt huske åssen den fjøra på calipperen var festa (den som har noe med håndbrekken og gjøre). Men tror nok jeg har gjort det riktig. Har det noe og si? Skal sjekke det i morgen, samt dobbel sjekke alt på nytt. Men det som uroer meg mest er den bremsevæskebeholderen. Skjer det samme på min nissan primera og. Den bremser men må presse ganske hardt før den stopper fort nok. Går det ann og skifte den pakningsringen ved bremsebeholderen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Ja, disse kan du skifte. Ser ut som på bildet under og har delenummer 4A0 611 817 A Nr. 3 på bildet Fjæren på kalipperen skal festes som du ser på bildet under. Vil uansett tro du fortsatt har luft i systemet, dette må ut. Bruk trykkluft når du lufter (maks 1,5 bar), det nytter alltid :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenni83 Skrevet Desember 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Takker så mye får svarene. Skal gjøre alt omigjen i morgen. Kanskje holde meg unna jobbe pilsen da :D Får håpe jeg fikser biffen i morgen. Hvis ikke så blir jeg sur! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Mansjett til stempelet i kalipperen har sannsynligvis delenummer 4D0 698 671. Kjøpes på Møller. En jobbepils går greit, en kasse med jobbepils går mindre bra ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Det fås kjøpt komplette rep-kit til bremsekalippere som inneholder alle pakninger og mansjetter. Husk å sjekke mansjettene over glideboltene, samt at glideboltene beveger seg lett og fritt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Vil uansett tro du fortsatt har luft i systemet, dette må ut. Bruk trykkluft når du lufter (maks 1,5 bar), det nytter alltid :) Hmm, kan du fortelle hvordan bruker luft når du skal luftet bremser? Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Jeg har tatt et gammelt påfyllingslokk fra en bremsevæskebeholder, laget hull i det og montert inn en vanlig ventil slik som sitter i felgene på bilen. Tar av påfyllingslokket og skrur på dette hjemmelagde, kjører kompressoren opp til maks 1.5 bar og kopler den så til ventilen på lokket. Åpner så en og en lufteskrue til all luft er ute. Det fine med dette er at man får "fart" på væsken i rørene, noe som drar med seg "fanget" luft. Bare viktig å hele tiden etterfylle ny væske på beholderen, samt presse inn (åpne) lastventilen bak før lufting. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Jaggu smart :) Kjekt når man er alene og skal lufte :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenni83 Skrevet Desember 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2011 (endret) Da har jeg testa nok engang. Lufta til krampa tok meg :D Skjer det samme ennå, med at pedalen går i gulvet når bilen er igang (går sakte men sikkert ned) og blir noe lunde hard når bilen er av. Hovedbremsesylinder... er det en vanskelig oppgrave å skifte? Hvis det er den som er problemet... Kan egentlig ikke forstå noe annet. Kan det ha noe med at stempelet ikke er i "hakk" ? Sånn at den bare går tilbake til den samme posisjonen. Har ikke smørt sleidepinnene da jeg syntes de var gode nok. Men kan ikke ha noe med det og gjøre.. Kan det ha noe med bremsekraftforsterkeren ? Trenger hjeeelp :D Endret Desember 12, 2011 av svenni83 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2011 Ja, kan være hovedbremsesylinderen som er dårlig (tetningene tetter ikke som de skal). Er enkel å skifte, men du må lufte alle bremsekretsene etterpå. Jeg har før opplevd det samme som deg, luftet på gamlemåten uten at det hjalp. Luftet med trykkluft og alt ble bra. Men. Om du pumpebremser flere ganger med motoren i gang, synker pedalen da også når du holder trykk på den? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenni83 Skrevet Desember 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2011 Ja, prøvde og pumpe mange ganger med motoren i gang. Gikk ned sakte men sikkert da og. Jeg er 98%sikker på at d ikke er mer luft å få ut. Hvis ikke det er sylinderen som tar inn luft etter hvert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.