Gå til innhold

Svettford: Ford Taunus 12m - Hamar Taunusen

Ranger emnet


svettford

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Usikker på årstall ja. Fant en kode på siden av blokka. Tok bilde men ble dårligere enn jeg trodde. Kan skrive opp kode senere i dag. :)

 

672yy.jpg

 

Har fått gjort en del selv om det ikke ser slik ut :)

Åpnet den andre kanalen, den var enda mer rusta enn den andre. Heldigvis er ikke torpedoen så ille på denne siden av bilen. Det i seg selv er jo et lyspunkt :)

 

Noen bilder av det nye rustfunnet...

 

666ea.jpg

 

667l.jpg

 

667l.jpg

 

Byttet fremre del av hjørnet:

 

669c.jpg

 

670u.jpg

 

Har også satt inn ny innerkanal, men glemte bilder av det.

 

Har også puslet litt med vindusviskeren. Tok en tur på "delelageret" igjen og fant ut at viskermotoren fra mk4 escort er omtrent helt lik.

 

671z.jpg

Escort til venstre og taunus til høyre

 

Forskjellene på de to var, boltavstanden var litt større på escort motoren. Og løsning på å feste overføringsarmene til viskerene var ulik. Altså masse fine muligheter her :)

 

I forhold til å bygge om bilen til 12volt så mangler jeg da bare kupevifta. Kan jo hende escort deler passer her også, hvem veit :)

 

Flere bilder kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal slettes ikke se bort fra at Escortdeler passer mere, jeg har faktisk kupèvifte fra Escort på ene granadaen, flytte skovlene litt så var det dønn likt, dog mistenker jeg at disse har litt enklere vifte.

 

Ang visker, jeg antar den øverste motoren er til 12M, kan du måle avstand mellom festehullene og ca siameter på splinese på akselen, så kan jeg se hvor langt unna Granada er hvis jeg kommer lettvinnt til, mistenker det er rimelig likt....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mye som helt sikkert passer ganske bra. Måle viskermotoren istad og kom fram til disse ca målene:

 

viskerhull.jpg

 

Det er den øverste motoren som du sa.

 

Sjekket også nummeret på blokka: 73TM6015NA hvis det sier noen noe, så hadde det vært fint med en tilbakemelding. Dette er det nummeret jeg tok bilde av litt lengre opp her. Har ikke sett noen andre nummre...

 

Fikk ikke gjort noe spesielt med bilen i dag, men blir nok mer til helga :)

Følg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Blåser liv i denne tråden igjen etter noen måneders opphold. Ble brått slutt med skruning da vi måtte bytte verkstedslokaler. Dermed har de siste månedene gått med til flytting og og litt bygging på det nye verkstedet. Men nå er det fullt kjør igjen med sveisingen.

 

I løpet av sommeren har jeg fått hentet meg et lass med deler så mangler ikke så mye på den fronten lengre nå.

Var også kjempe heldig å fikk tak i et relativt strøkent interiør på et høggeri. Bilder kommer.

 

En liten oppdatering om hva som er blitt gjort kommer til helga. Sammen med noen nye planer som muligens blir aktuelle.

 

Så følg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en liten "omvisning" på verkstedet vi er stolte av å ha bygd opp selv innvendig :)

 

Beklager litt dårlige bilder, blir kamera neste gang.

 

imag0459z.jpg

Hemsen er selvbygd og vi er faktisk veldig fornøyde med den :)

 

imag0461r.jpg

Også er det krana vår Kåre. Navnet ble til da vi var ferdige i 3 tiden om natten, litt overtrøtte og slitne, og da er alt moro :)

 

imag0462j.jpg

Også den deilige sofaen vår, bare sjekk den grønnfargen :yummy:

 

 

Bilen begynner å ta form igjen i fronten. Motorrom, torpedo vegg og og andre vegger har nå blitt rustfrie eller hull fritt kan man egentlig si.

Jeg var også veldig heldig å fikk tak i framskjermer uten rust og bulker. Den ene er tilpasset og klargjort, den andre er straks ferdig.

 

Litt usikker på hvordan jeg skal feste disse til bilen ? Skal jeg bruke slike klips og må jeg da ha firkantete hull ? Eller er det andre forslag der ute ? :)

 

imag0446m.jpg

Slik står gobilen nå

 

imag0447j.jpg

 

 

imag0448k.jpg

 

 

imag0453r.jpg

Ittno rust er no mer :)

 

Også sveist noe annet smårusk litt overalt som ikke kom med på bildene.

 

Skjermen omtrent der den skal være:

imag0465u.jpg

 

imag0464o.jpg

 

Også er det prosjekt senk....

Tenkte å senke bilen noe slik som dette:

imag0460yx.jpg

 

Eller skal jeg ta mer? litt usikker. Men det egentlige spørsmålet er om jeg skal bygge om til understell med demper og fjær. Eller om jeg skal bruke bladfjærene.

 

Jeg må uansett bygg om i fra 3 bolt til noe annet mer vettu, så blir nok 4 bolt i fra ford escort tenker jeg. Hvis ikke det blir spacer da. Litt usikker :P

 

Det var en liten update, og mer kommmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår