Gå til innhold

Skifte kanaler

Ranger emnet

Kubbikkåre

Anbefalte innlegg

Det er sikkert noen på forumet som har skiftet kanaler på en Opel. Kadetten har fått en del ekstra lufting, så jeg gikk til innkjøp av to nye kanaler, men gruer meg litt til å sette i gang med vinkelsliperen. Noen store tabber det er mulig å gjøre? Andre lure triks?

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke den bilen i detalj, men har noen generelle råd:

På enhver bil med selvbærende karosseri er kanalene med å stive opp bilen. D.v.s at når du fjerner en kanal kan bilen "falle litt sammen" slik at dørsprekker ol ikke stemmer. For å unngå dette kan du støtte opp under gulvet på bilen med f.eks trekubber. NB! ikke støtt opp for mye! da kan det jo hende at du dytter opp gulvet istedefor, når kanalen fjernes.

Er ikke sikkert dette er noe problem i det hele tatt på en liten bil (kortere spenn), men ta ihvertfall noen referansemål på døråpningen FØR du kapper slik at du kan jekke gulvet tilbake til korrekt utgangspunkt dersom bilen siger litt sammen.

Inni kanalen er det noen ganger en ekstra avstiver. Denne må også sveises korrekt sammen igjen, ellers bilr bilen myk og farlig.

Da må du ta ut et sykke av "ytterkanalen etter at den er sveist på plass, sveise "innerkanalen" gjennom det hullet, og sveise igjen hullet tilslutt.

Når du fester den nye kanalen, punktsveis først med 10-15 cm mellomrom. KONTROLLER UNDERVEIS ved å lukke igjen døren og påse at sprekkene aller steder er 5mm.

Når alt er festet setter du et nytt punkt mellom de to forrige osv helt til punktene er max 1 cm fra hverandre. Bruk tiden her! Avkjøl for hvert punkt. Blir det for varmt krymper metallet rundt sveisepunktet og alt blir bare noe bulkete skrap. Slip ned punktene og punkt på enda en omgang mellom hvert punkt slik at det blir sammenhengende sveis av det. Slip så ned på nytt.

Fyll antirustmasse inni kanalen når all sveising er ferdig.

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør noen på et Opel-verksted eller et karosseriverksted om spesielle ting å ta hensyn til på din bil. Tror ikke det noe indre bjelke på en slik bil. Dette er mest brukt på større biler og hardtop karosserier der B-stolpen mangler.

Husk også å fjerne bremserør, ledninger, gummipakninger osv før du kapper i vei!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har akkurat bytta inner og ytterkanal på 242'n...og en del av gulvet..jeg vippa bilen opp på siden(pga sandblåsing under..) lot gulvet være..fjerna ytterkanalen,og innerkanalen.

sveisa så inn innerkanalen,så gulv, så ytterkanalen..støtta opp bilen i fronten og bak med noe 2"/4" bjelker..ble ikke noe heng..og volvon er jo ikke akkuart lett :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider