Gå til innhold

Bilhenger med totalvekt 1600kg og nyttelast på 1200kg?

Ranger emnet

Dammed

Anbefalte innlegg

Jeg skal hente en bil som veier 1150kg, og jeg tenkte å leie en Hiace til å trekke hengeren fordi med den så klarer jeg å være innenfor loven med klasse B førekort og den klarer å trekke opp til 2000kg.

(Hiace har egenvekt på 1 785 kg + 75kg (fører) = 1860kg. 3500kg - 1860kg = 1640kg)

Noen som vet om det finnes bilhengere til leie i Østfold med totalvekt på 1600kg og nyttelast på 1200kg?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har lest så er det egenvekt på bil + fører og totalvekt på tilhenger som ikke skal overstige 3500kg. (noe som er helt idiotisk hvis man frakter kun en bil når det er lett å regne ut på stedet om vekta overstiger 3500kg ved hjelp av vognkortet... )

edit: Dobbeltsjekka og pokker du har rett.

Campingvogn-regelen

Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger;jsessionid=3bf3352bcf64059ac6aaed64d0f80b160aec72f45862fdb7ec089db21b9bf3c3.e34MchmPbxeNai0LahqNbx8Ma34Oe0

For en idiotisk lov, hva om man kjører en tom bil?!? Uff blir oppgitt på lovene i Norge.

Da må jeg bare sjanse på at jeg ikke blir tatt, har ikke tid eller råd å ta BE nå. Men det skal tas så fort som mulig.

Endret av Dammed

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider