Gå til innhold

Toppakningskifte med mye trøbbel 1,6 97 mod. AHL

Ranger emnet


Helgeland

Anbefalte innlegg

Hei.. Er ny på forumet.

Jeg har en Audi A4 1,6 97 mod. Hvor jeg har skiftet toppakning.

 

Skulle starte den i dag. Og den startet fint og svev 20 sekunder så stoppte jeg den for synes den lagde litt ulyd. Så ser jeg at kjøleveska har blandet seg med Olja.

 

når ekspansjonstanken er full så renner vannet rett gjennom alt og det kommer en liten pissestråle ut av oljeavtappingspluggen på bunnpanna.. når motoren ikke sviver.

 

det skal også sies at jeg hadde av oljefiltehus og oljekjøler vaskte dette og skftet pakninger.

 

er det noen som har en peiling på hva jeg har gjort galt?

Endret av Helgeland

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du oljetappepluggen åpen du?

 

Uansett, høres ut som du har montert feil når du satte på oljekjøler/varmer (varmeveksler), dette er det eneste stedet olje og vann kan blandes. Evt har du montert pakning(ene) feil på denne.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar..

 

Jah har oljepluggen åpen nå grunnet jeg tapte ud olja og kjølevannet. og merket da at hvis jeg heldte på mer vann så stopte det aldri og renne ut av pluggen. Jeg hadde den oljekjøleren som er mellom blokka og oljefilteret ute. på denne er det bare 2 slanger og det trodde jeg var vann inn og ut.. jeg renset kjøleren og blåste den ren.. jeg tenkte jeg gjerna hedde ødelagt noe inni den.. så jeg har løsnet den fra oljefilterhuset så nå er det 1 cm klaring der. men det kommer enda ut oljetappepluggen. og det er ingen slanger på oljefilterhuset og uansett om jeg har koblet feil på oljekjøleren (di to slangene) så kan vel ikke vannet blandet seg med olja? for etter mitt hode så er det vel vann i beggeslangene?

 

takker meget for svar.

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er vann inn og ut i de to slangene på varmeveksleren. Det er kun en pakning på denne og den sitter opp mot huset, på undersiden er det pakningen på filteret som skal tette. Har du husket mutteren på undersiden av veksleren, altså den som holder veksleren opp mot huset?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bilde :D jeg tenkte også at det var varmeveksleren men har nå skilt varmeveksleren fra oljefilterhuset. og det kommer enda vann ut av bunnpanna. så da er det vel ikke varmeveksleren? pga da må vannet renne fra varmeveksleren (som er løsnet og er en cm nede på røret (7) ) og opp i oljefilterhuset?

 

trodde da at hvis det var varmeveksleren så skulle det ha runnet ut av den i og me at det ikke er noe tilkobler på verken filtersiden og motorsiden..

 

er dere enige i det?

takker for alle svar som har kommet og som forhåpentligvis kommer :D

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakning nr. 13 og 10 ble bestilt av møller bil. så jeg regner med det.kan eventuelt skru av oljefilterhuset og hvis det da enda kommer ut oljetappeluggen så vet ikke jeg? i og me at der renner en pissestråle når motoren ikke sviver. altså ikke noe serlig trykk.. så kan jeg ikke se for meg at d er en liten lekasje. toppen er helt nede på blokka sett oveneifra. jeg har ike peiling rett og slett.. noen som har forslag?

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljekjøler var min første tanke, og jeg er litt usikker på hva du hadde gjort med denne til slutt, men jeg ville tatt den av, gjort den rein, montert den igjen uten kjølevann tilkoblet, forbikoble vannet og plugge vanntilkoblingene på varmeveksleren.

 

Er problemet der fortsatt så er iallefall denne utelukket.

 

Er det vannkjølt turbo på denne?

Isåfall, prøv å koble fra vannet til denne.

 

Ellers så er det stortsett topp/toppakning som gjenstår som jeg kan tenke meg...

 

Edit: Glem Turbo, 1,6 pleier merkelig nok ikke ha det.. :-)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljekjøler og varmeveksler.. jeg har bare hatt av den som er avbildet på bildet. med tall nr. 14.. denne gjorde jeg rein i avfetting og blåste så tørr. så tanken min var også at jeg hadde ødelagt den med trykkblåsinga. men denne henger nå for seg selv og det er ikke denne som drypper.. det er enda inni motoren.. men den nr 14 på bildet er det oljekjøler eller varmeveksler her jeg en slik del til? eller er det bare to navn på samme tingen?

jeg tenker at i og me at det kjølevannet renner igjennom uten at motoren sviver altså det ikke er noe trykk og det enda renner akkurat som en pissestråle. så må d jo være en ganske alvorlig feil en plass.. men... det var bare hvor..

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 14 er oljekjøler/oljevarmer. Dette er en varmeveksler, altså et komponent der varme overføres til et kjøligere element (les termodynamikkens 2. lov).

Siden denne er avmontert så kan denne umulig skape problemer. Spurte om du var sikker på at riktig toppakning var brukt og om dette er montert riktig. Hvem byttet toppakning forresten? Om alt dette er ok så må det være en slange som er feilmontert, f.eks vannslange montert på veivhusventilasjon e.l.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat der lærte jeg noe der også. det er jeg som har gjort alt. toppakningen er jo bestilt på bilextra i slikt sett. og alt annet paste iallefall og så identiske ut. jeg er ikke mekaninker men har alltid skrudd på mine egne biler. men har aldri hatt av toppen noen gang. men stramte med momentet som står i autodata og haynes boka. og rekkefølgen som står i haynes boka..

 

slange som er koblet feil.. jeg håper jo egentlig at det er det jeg har gjort.. men etter som jeg klarer og se så er det ingen vacum slange eller luft slanger som har lik dim. som vann slangene? men er det noe her jeg kan ha blandet? veivhusventilasjonen er det den slangen på ca 10 mm. som går inn i toppen rett over hvor kjølevannet går ut eller inn? eller er det den som går inn i toppdekselet og rett inn til innsugslangen rett før spjeldet?

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ser at i haynes boka så skulle du stramme den ytterste topplokksbolten først og så jobbe deg fra begge sider innover til midten.. ser at dette ikke er normalt på andre motorer?

ser også at i haynes boka og autodata så skulle du stramme i rekkefølge:

steg 1 40 nm.

steg 2 180 grader (eventuelt 90+90)

 

så jeg strammet med 90+ 90 men jeg stramte da etter rekkefølgen som det stod i haynes boka begynner ytterst på hver side og avslutter med den i midten.. dette er jo litt unormalt virker det som.. men forstår ikke at dette kan lage så stor vannlekasje som jeg har nå? når der renner igjennom til og med uten trykk? er noe pakning jeg har glemt noen plass?

eller slanger jeg har koblet feil?

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår