Gå til innhold

Toppakningskifte med mye trøbbel 1,6 97 mod. AHL

Ranger emnet


Helgeland

Anbefalte innlegg

Tiltrekkingsrekkefølen du har brukt er feil. Du skal begynne i midten og fortsette utover til sidene, bilde under.

 

Toppbolter.jpg

 

Først 40 Nm, så 60 Nm, så 90 + 90 grader. Selv om du har gjort dette feil så skal ikke kjølevannet renne inn i oljen. Ikke lett å si om du har montert noe feil når jeg ikke ser motoren, men legger til et bilde over kjølevannsystemet.

 

AHL-motor

img..asp@mdl=218&unit=AE90AFFC

 

ADP-motor

img..asp@mdl=156&unit=1D1077B5

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis komponentene er hele og pakningen er montert riktig og er identisk med den gamle, må du ha montert en slange feil.

Begyn å følg alle slanger fra ekspansjonstank og vannpumpe så vil du etterhvert se om det er montert feil noe sted.

 

Fikk du olje i kjølevæska også, eller kun kjølevæske i olja?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for meget gode svar.. har tenkt og gå ut og følge alle slanger og forhåpentligvis finne feilen.. men hva bør jeg gjøre med tanke på at jeg har brukt feil moment og feil rekefølge.. d var nå rart at det står feil moment både på autodata og i haynes boka.. men bør jeg ta av toppen og trekke til alt på nytt med ny pakning og nye strekkbolter?

jeg tenkte også på og helle frostveske rett inn i toppen i bakant mot torpedoveggen.. hvis det ender rett i bunnpanna. da er det vel noe med enten blokka eller med toppen? er dere enige i dette? takker for meget gode svar og bilder..

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering var ute nå og sjekekt litt. og fant ingen åpenbare feil..

jeg skrudde av noen slanger og helte kjøleveske rett oppi nr 18 på bildet over en AHL motor. Fra nr 18 der går det rett inn i toppen og så en slange videre til varmeregisteret inni bilen.. men poenget er at når jeg helte inn i slangen (18) så kommer vannet rett ut oljetappingspluggen.

etter mitt hode da så er det enten noe med blokka eller med toppen?

er neste steg da og ta av toppen og se etter feil? eller er det noen som har noen andre ideer før jeg gjør dette?

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturligvis en mulighet for at lekkasjen er mellom blokk og topp.

- det kan være en sprekk - men da burde det vel ikke renne så fort gjennom.

- det kan være korrosjon som har "spist bort" noe av godset mellom kanalene for vann og olje i blokk eller topp - dette burde du trolig ha sett når du skiftet tok av ok skrapet vekk restene av gammel pakning.

- feil pakning som gir åpning mellom vann og oljekanaler.

 

Uansett, om lekkasjen er mellom blokk og topp, så burde det bare renne ut vann til nivået er nøyaktig på høyde med toppakningen og ikke lavere. Dette bør du kunne sjekke etter at det har sluttet å renne ved å ta av slangen til f.eks. ekspansjonstanken og bøye den ned til du finner nivået hvor det kommer ut vann.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå skrudd av toppen og ser egentlig ikke noe kjempe store feil.. så er veldig usikker på alt.. vannet i kjølekanalene som går rundt stempelveggene er fult så d betyr jo at det er noe som ligger høyere som lager problem.. toppen har jo vert inne på planing og vert studert nøye. og i og me at det renner en liten pissestråle ut når det ikke er trykk på systemet beviser vel at det ikke er snakk om en liten sprekk men mer et gigantisk hull.. enige i dette? eneste jeg så var at en av di naglene som holder toppakningen sammen var en annen plass på den nye og dermed hadde blitt litt trykt nedi blokka.

og 1 av di 10 strekkboltene nummer 4 var full av det grapse som kommer når du blander vann og olje. denne var også full av olje når jeg demonterte første gang. jeg gjorde selfølgelig rent oppi hullet før jeg skrudde til igjen. og ser at det er et hull i blokka rett på siden av hullet hvor bolten skal nedi og mellom di 2 hullene er det ikke noe pakning men det var det ikke på orginalen heller..

 

hvordan leggger jeg opp bilder? har noen bilder jeg tok som gjør det lettere og forklare eventuelt forstå?

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltrekkingsrekkefølen du har brukt er feil. Du skal begynne i midten og fortsette utover til sidene, bilde under.

 

Toppbolter.jpg

 

Først 40 Nm, så 60 Nm, så 90 + 90 grader. Selv om du har gjort dette feil så skal ikke kjølevannet renne inn i oljen. Ikke lett å si om du har montert noe feil når jeg ikke ser motoren, men legger til et bilde over kjølevannsystemet.

 

 

gjelder dette for AHL motor også.. for det som er beskrevet i haynes boka er likt på alle motorer med slik som du sier 60nm. men akkurat på AHL så er det 40nm men legger også til at på arke som følgte boltene så sto det også 60nm. men både autodata og haynes har altså feil her?

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den strekkbolten som du ser emulsjon på, det er oljekanalen til toppen. Hullet i blokka og toppen er større her da oljen skal passere, helt normalt.

 

Haynes Teknisk A4 AHL-motor. Her ser du også tiltrekkingsrekkefølge, begynner i midten og går utover, 40Nm, 60Nm og så 90+90 grader ;)

 

Vil du legge til bilder bruker du photobucket eller imageshack, evt laste opp på forumet. Hvordan dette gjøres leser du HER..

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da er det boka mi som e gal.. Takker for meget gode svar.. ser at den ny toppakningen min ikke er lik den forrige. den tetter ikke igjen for det lange hullet på eksos siden. og dette er et hull som går rett ned i bunnpanna. og di naglene som holder pakningen sammen er selfølgelig mellom den lange kanalen som ikke blir tettet og en vannkanal så en som var og såg mente at det var feil pakning og at naglen gjorde at pakningen ikke ble skikkelig presset sammen rundt der.. så nå er planen og bestille ny pakning og bolter og skru til med ny rekkefølge og ret moment :D så håper jeg at det var kun dette som gjorde alt.. prøvde og legge inn bilde men fikk det ikke til.. er ikke noe data mann

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott du fant ut av det :)

 

Når du monterer toppen (på ny) så tighte 40 Nm og så 60 Nm. Deretter begynner du på bolt 1, løsner denne litt og tighter til 60 Nm igjen. Gjør det samme med bolt 2, og så bolt 3, 4 osv. Når du har tatt alle så tighte 90 grader + 90 grader :) Da skal dette bli perfekt.

 

Toppbolter.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stor fordel kan du kjøpe noe billig olje og fylle på, kjøre gjennomvarm og tappe av igjen, dette for å få ut rester av vann i motoren.

Å legge inn bilder skal fungere --> http://www.bilforumet.no/andre_forum/ris-and-ros-forandringer-forslag/234041-hvordan-setter-jeg-inn-bilde.html#post2833253

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei?

steg 1 40nm bolt 1 til 10

steg 2 60nm bolt 1 til 10

steg 3 løsne litt så 60 nm bolt 1-10

steg 4 90 grader bolt 1-10

steg 5 90 grader bolt 1-10

 

er det slik og forstå?

 

jah jeg håper joh at det er dette som er problemet men om det er det vet jeg jo ikke før jeg har montert alt igjen :D

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår