Gå til innhold

Toppakningskifte med mye trøbbel 1,6 97 mod. AHL

Ranger emnet


Helgeland

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei. jeg har nå fått på riktig toppakning virker det som.. Og bilen er så si normal bortsett fra når jeg ruser motoren da mister jeg oljetrykket.. Den røde oljelampen begynner vertfall og lyse og det piper 3 ganger og med en gang den sviver på tomgang igjen så er alt greit? noen som har vert borti dette før?

 

Har skiftet olje og filter 2 ganger i dag for og få ut alt vannet..

 

er det noen som har en ide om hva det kan være?

 

ble veldig redd når jeg nå leste om audi 1,8t (jeg har 1,6l 97 mod) det sies at den varsler ikke for oljetrykk hvis bilen sviver på tomgang? kan dette stemme? det betyr kansje at bilen min har svevet noen minuetter uten oljetrykk i så fall? men dette synes jeg virkelig høres dumt ut.. hvis oljetrykkalarmen er laget slik at den ikke varsler hvis motoren sviver på tomgang?

 

God jul forresten :D

Endret av Helgeland

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D jah alt er greit med bilen :D den sviver og maler som en katt.. men har selfølgelig fått et nytt problem :( har kjørt ca 300 km etter at alt var ferdig, og jeg føler den bruker en del olje.. jeg etterfylte og satt tripptelleren på.. og 300 km etter så var olja nede på min merke.. og dette skjønner jeg ikke.. jeg byttet ventiltettninger også når jeg var i gang. og det eneste som kan lekke nå er da stempelringene? men har lest litt og ser at de pleier ikke og ryke sånn. De pleier og bli slitt og bruke mer og mer olje.. Og ser også at alle som har slike problem som dette merker røyk av eksos. Dette har ikke jeg. Det er NULL røyk ved oppstart og det er litt røyk når jeg kjører og trør på litt.. men ikke noe serlig mer enn andre biler så dette vi jeg si er normalt.. men noen som har en formening om hva jeg har gjort galt eller noe som kan hjelpe? eller hva bør jeg gjøre?

Endret av Helgeland

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var ute i garasjen i dag. og fant ut følgende.. jeg har alltid kjørt 10-40 delsyntetisk olje på bilen. derfor bestilte jeg dette nå når jeg har skrudd nå også. men ser at jeg har fått en olje som heter 5-40 helsyntetisk. og helsyntetsike oljer er vel litt tynnere? det er vertfall kjent for at oljeforbruket går opp en del med helsyntetisk olje.. og i tilleg så er vel denne olja litt tynnere i og me at det er en 5-40? kan det være dette alene som gjør at oljeforbruket mitt har gått opp?

 

hva tror dere? skal jeg prøve og bytte olje og filter?

 

takker for alle svar. er ikke mekaniker men liker og lære.

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-40 angir viskositet med varm olje (lavere tall er mere tyntflytende)

Første 5 eller 10 angir hvordan den er i kulda. 5 er mere lettflytende når du starter i sprengkulda. Sort sett bare synteiske oljer som klarer 0 eller 5.

 

m.a.o. ingen forklaring på økt oljeforbruk ut fra oljespesifikasjonene du har brukt.

 

Jeg har pleid å bruke 5-50 (Mobil1 eller Biltema) på eldre motorer som bruker litt olje. Det kan redusere forbruket litt, men ikke dramatisk forskjell.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-40 angir viskositet med varm olje (lavere tall er mere tyntflytende)

Første 5 eller 10 angir hvordan den er i kulda. 5 er mere lettflytende når du starter i sprengkulda. Sort sett bare synteiske oljer som klarer 0 eller 5.

 

m.a.o. ingen forklaring på økt oljeforbruk ut fra oljespesifikasjonene du har brukt.

 

Jeg har pleid å bruke 5-50 (Mobil1 eller Biltema) på eldre motorer som bruker litt olje. Det kan redusere forbruket litt, men ikke dramatisk forskjell.

 

--

 

Så du mener det ligger noe mer alvorlig bak enn at jeg her brukt feil olje? har alltid hørt full syntetiske oljer øker oljeforbruket kontra en delsyntetisk men vet ikke hvor jeg har det fra. så kan jo vær at det ikke stemmer?

Toyota MR2 MK2 1992 *sommerbilen*

Audi A6 1,9TDI 1999 *hverdagsbilen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er olje i vannet, Ingen plasser det lekker\drypper olje, så er det vel bare i forbrenningskammeret det kan komme. Kanskje du gjorde feil med en eller flere av ventiltetningene?

Var det likt forbruk før toppakningsbyttet eller er det øket?

En kompis har en 1,9TDI med høyt oljeforbruk. Når han ligger i lange nedoverbakker og bremser på gir, så blir det mye røyk når han gir på oppover igjen (typisk undersjøisk tunnel). Det blir det altså ikke hos deg slik jeg leser over?

 

BTW: Har også hørt at syntetisk olje bruker mer enn mineralsk olje. Ingen ide hvorfor.

Endret av ollebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår