Gå til innhold

Lage egne LED-baklykter. Hva trenger jeg? (Potensiell prosjekttråd)

Ranger emnet


forgot10

Anbefalte innlegg

Men nå har jeg et annet spørsmål; Hva synes DERE om hvilken type jeg burde bruke til LEDene

 

Diffuse:

140.jpg

 

Round top:

140.jpg

 

Flat top:

140.jpg

 

Straw hat:

140.jpg

 

Tenker jeg bestiller meg noen pakker i kveld, så hadde vært greit med et kjapt svar.

Det gjelder blink-, brems-, rygge- og kjørelys bak.

 

Jeg ville gått for Diffuse til kjørelys, og flat top til bremselys. Ikke spør hvorfor, men det virket mest "riktig" hehe.

 

Spørsmål, lurer på hva Bt synes om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville gått for Diffuse til kjørelys, og flat top til bremselys. Ikke spør hvorfor, men det virket mest "riktig" hehe.

 

Oppdaterer hva jeg kjøpte i posten nedenfor, med god begrunnelse.

 

Spørsmål, lurer på hva Bt synes om dette?

 

Ja, uhhhmm... Jeg kommer ikke til å nevne noe for de desverre, men har funnet noen lover som jeg kan vri å vende litt på hvis UP stopper meg ;)

 

BAKLYS

7. Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt baklys.

7.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet RD i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

7.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

7.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av bilens konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

7.4 Minst en av lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

7.5 Avstanden fra bilens bakerste punkt til nærmeste del av lykteglasset skal være mindre enn 100 cm.

7.6 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

 

STOPPLYS

8. Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes.

8.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet S1/S2 i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Være e-merket med symbolet S i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvar ende krav som i alt. a eller b.

8.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 45° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

8.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av bilens konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra veg banen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

8.4 Dersom det benyttes en ekstra lykt for stopplys, skal den være midt montert, og den må, når den betraktes rett bakfra, være plassert høyst på bilens tak, og ikke lavere enn 15 cm under bakvinduets nedre kant. Lykten skal tilfredsstille nr. 8.1 eller amerikanske spesifikasjoner.

 

Står ikke mye om styrke til bil, men fant noe om styrke til Beltebil:

BAKLYS

4. Beltebil/beltemotorsykkel skal ha en lykt bak som gir rødt baklys.

Dersom det brukes én lykt, skal kravene i nr. 4.1 – 4.6 oppfylles. Dersom det brukes to eller flere, skal kravene i § 28-10 nr. 5 oppfylles.

4.1 Lyset fra lykten skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel på minst 80°, målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med beltebilens/beltemotorsykkelens lengdeakse.

4.2 Lyset fra lykten skal i ethvert punkt som ligger innenfor det området hvor lyset er synlig, ha en styrke som er mindre enn 12 candela.

Rett bakover skal lysstyrken fra lykten være 1 candela eller mer. For moped er kravet 0,5 candela.

Utover mot ytterbegrensningene av det området som lyset skal være synlig innenfor (jf. nr. 5.1), kan lysstyrken gradvis avta til 0,05 candela.

4.3 Lykten skal ha en lysende flate bakover som er 30 cm2 eller mer. Lykt som er E-merket kan dog godkjennes selv om kravet til arealet ikke er oppfylt.

4.4 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når beltebilen/beltemotorsykkelen er ubelastet.

4.5 Lykten skal være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til beltebilens/beltemotorsykkelens ytterste kant er like stor til begge sider.

4.6 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys (for de beltebiler/beltemotorsykler som har slikt lys), lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys eller tåkebaklys er tent.

 

Så ettersom hva jeg forstår, så det eneste UP kan gjøre er å lete etter E-merkingen på lykta (som er der ettersom at det er originale lykter)

og så klager de over det bytter jeg bare tilbake på stedet, er ikke SÅÅ stress å bytte baklykter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baklys: 500 stk 5mm Rød (Straw hat, Wide Angle, 5 Candela)

Begrunnelse: tenkte vid vinkel for mest synlighet over større vinkler

 

Bremselys: 500 stk 5mm Varmhvit (Flat top, Wide Angle, 15 Candela)

Begrunnelse: Ikke fullt så vid vinkel som baklysene, men enda sterkere, håper det går greit med hvite LEDs bak rødt glass

 

Ryggelys (blir annenhver rekke med Wide og Narrow angle):

100 stk 5mm Hvit (Round, Superbright, 20 Candela)

100 stk 5mm Hvit (Straw hat, Wide Angle, 20 Candela)

Begrunnelse: Tenkte å ha litt synlighet ved vide vinkler og ha litt som lyser mer rett (ordla meg dårlig der, men håper dere forstår)

 

Blinklys: 300 stk 5mm Gul (Straw hat, Wide Angle, 5 Candela)

Begrunnelse: Det ble Straw hat fordi blinklyset skal nesten være godt synlig 0-90 grader

 

Totalt: 1500 stk ($ 75,45)

 

Har også bestilt flere PCB printkort (£ 24 - ja jeg mente å skrive pund..)

 

EDIT: Har nå oppdatert hele første post!

Endret av forgot10concept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED trekker kanskje ikke mye strøm, men dette tror jeg fort kan bli litt overkill.. Ser ikke helt poenget med så vanvittig mange? Det vil bare være blendende uten å ha noe spesielt lang rekkevidde.. ;)

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED trekker kanskje ikke mye strøm, men dette tror jeg fort kan bli litt overkill.. Ser ikke helt poenget med så vanvittig mange? Det vil bare være blendende uten å ha noe spesielt lang rekkevidde.. ;)

Ja, sant det. Men dette blir v1.0, jeg kommer nok til å leke en del med forskjellige oppsett.

Mulig at jeg begynner med bare halvparten antall pærer, slik at linjene blir mer tydelige, men dette er noe jeg skal bestemme når jeg begynner loddingen, akkurat nå sitter jeg å venter på delene.

 

Alle forslag blir skrevet ned i en liten .txt-fil jeg har liggendes, og vurdert opp mot behov og liknende. Så bare kom med forslag, jeg blir glad for hvert eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Konstant 12 volt er det ikke i noen bil, da spenningen gjerne varierer fra 11 til 14,5 volt. Så en eller annen form for spenningsregulering/spenningsstabilisering er jo en fordel. Men jeg er ingen elektronikkekspert, blir for smått for meg :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår