Gå til innhold

Merkelig temp på bilen, w124, 230e


the king

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Synes temperaturen på bilen er så rar når jeg kjører, den blir sjeldent varm. Kjører jeg på motorveien ligger tempen på 60-70 grader, og i byen nærmer den seg normal temperatur. Kjørte hjem i dag, hadde da 80 grader når jeg kom til tunnelen 3 km før jeg var hjemme. Jeg rant ned tunnelbakken, og når jeg kom ned var tempen nede i 50-60 grader. Straffer jeg den litt hardt, kommer tempen fort opp i 100 grader.

 

Så; Kan det være termostaten som står åpen? Føler dette blir litt rart egentlig, for blir motoren varm, så er den jo varm. Så mulig gåen tempsensor her?

 

Takker så mye for svar, og god jul! :)

95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt

90' Mercedes 230e - Død

96' Ford Fiesta kul edition - Kasta

90' Volvo 240 (snart turbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift termostat, ikke kjøp vintertermostat, det ender bare med at vifta går mye og forbruket øker betraktelig.

 

Temperaturen på denne skal ligge mellom 90 og 105 grader.

 

Tror du termostaten kun regulerer en gang under kjøring?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift termostat, ikke kjøp vintertermostat, det ender bare med at vifta går mye og forbruket øker betraktelig.

 

Temperaturen på denne skal ligge mellom 90 og 105 grader.

 

Tror du termostaten kun regulerer en gang under kjøring?

Nei, men termostaten har en ventil som åpner ved en viss temperatur, og da synes jeg det er rart at tempen plutselig synker fra rundt 80 til 60 grader.

Men takk for tipset, skal bytte den til uka ;)

95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt

90' Mercedes 230e - Død

96' Ford Fiesta kul edition - Kasta

90' Volvo 240 (snart turbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten har ett vokselement som regulerer åpningen, den er som oftest lukket opp til en viss temperatur, så kan den stå delvis åpen, helt åpen eller lukket avhengig av motortemperaturen, de pleier normalt å være helt åpne ved merketemperatur.

 

Hvis den ikke lukker seg i det hele tatt når motortemp synker ned pga lav varmeproduksjon fra motor, så vil motoren bli kjølet ned for mye og tempen synker unødvendig lavt.

 

Dette er ikke uvanlig på M102, og termostat løser det som oftest.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår