Einar Skrevet Desember 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2011 Dette blir vel ikke direkte bil-teknisk, men er vel nærme nok til å stå her vil jeg tro. Jeg vurderer å bygge min egen batterilader, mest for moro skyld, men kan en spare penger, og kanskje få en lader som passer meg bedre enn det en får kjøpt, så er jo ikke det noen uting. Prøver å finne noe online, men finner ikke stort annet enn små ladere, gjerne basert på halogen-omformere. Den bør være i stand til å lade rundt 20-30A, helst orke å lade flere batterier på en gang(ladeskap), ha justeringer på ladestrøm og ladespenning, og jeg må ha ett amperèmeter. Det er jo og en fordel om den kan bygges tett nok til utendørsbruk, og er bærbar, og ikke minst funksjonabel som strømforsyning, men dette er åpenbart ikke noe annet en ønsker. Noen her som kan ha kommet over noe slikt på nettet, eller kaskje sitter på noen tegninger. Selve trafodelen, og likeretterdelen er jo lettvinn, men så er det dette med å kunne regulere strøm og spenning, dette kan kanskje kombineres, og kanskje til og med pulslading. Forøvrig trenger jeg kun opplading av 12V batterier, så justering av spenning er mere for å regulere mellom vedlikeholdslading, opplading og topplading, og ikke minst forskjellige batterityper og kablellengder. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z3011 Skrevet Desember 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2011 så en gang noen som hadde montert en 230v elmotor på en vanlig bildynamo. fungerte forsåvidt, og har jo greit med amp da.. men blir noe tung å stor å drasse rundt på.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg