Gå til innhold

Hvor mye fjernlys er det egentlig lov til å ha?

Ranger emnet

Mopar-or-no-car

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så lurer jeg litt på dette med fjernlys. Jeg kjører budbil så jeg synes det er greit med lys. Har nylig kjøpt meg Sprinter, denne har 4 stk NBB alpha 225 xenon tusenmetere på taket. Dvs at med bilens egne lys så har jeg 6 fjernlys. Såvidt jeg har fått med meg så er det ikke lov med fler enn 2 stk ettermonterte fjernlys. Er dette tilfelle? Disse lampene lyser så vannvittig at jeg hele tiden skrur av før bakketopper og svinger. Og på sletter skrur jeg av så fort jeg ser lysene fra en annen bil. En ting er jo om det ikke er lov, men jeg vil overhodet ikke blende folk. Jeg kommer nok til å plukke av to av de uansett, vil heller ha litt dårligere lys enn å sitte å tenke på at jeg kanskje blender noen. Men tilbake til spørsmålet mitt.. Hvor mye fjernlys er lovlig?

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.. Da er det bare å plukke ned to av dem. Sånn som det er idag så har jeg en bryter på alle 4. En mulighet hadde jo vært om jeg satte på en bryter til og koblet de parvis. Da kunne jeg kjøre med 2 på selv om alle sitter der.

Å koble vekk de originale hadde jo vært en mulighet. Men det er xenon nær og fjernlys fra fabrikk i samme pære så vet ikke helt hvordan det blir da med nærlyset. Burde jo gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å tenke på er lux-verdien.

merkingen av den foregår i prosent av 360 lux, på din har du lov til å ha 75%

hovedlyktene er merket med ett tall, det skal tusenmetrene også være.

Lykter skal også monteres parvis.

Det normale er at tusenmetre er enten 17,5 eller 37,5, du har som oftest lov til å bruke to 17,5 på en personbil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har lov å ha to fjernlys i tillegg til bilens origianle to.

De skal være E merket og total lysstyrke skal heller ikke overstige 480 lux (prosenttall på glassene, legger du sammen tallene skal du totalt ikke over 100

en annen ting som er verd å vite er at biler med totalvekt under 12 tonn ikke har lov å ha høytmonterte lys.

en siste ting er at du ikke har lov å ha mer enn to parklys på bilen, vet ikke om det gjelder dine lys, men mange som handler ekstralys handler lamper med parklys.

Helt på trynet at det skal være så strengt, men det er faktisk ikke fordel med for mye lys heller... har du MYE lys på bilen blir det HELT svart når du blender ned og får motlys fra møtende bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To fjernlys i tillegg til bilens egne altså. Dette med lux verdi har slått meg ja.. Skal ta og regne sammen bare for morro skyld. Helt enig todleif og sven410. Dette med lys i norge er helt på trynet, å se hvor du kjører er tydeligvis ikke så nøye. Men at disse lampene ikke er lov her i landet visste jeg ikke. Det er jo noe å tenke på. Takk for tipset!

At biler under 12 tonn ikke har lov til å ha lys på taket visste jeg heller ikke. Men det passer jo inn med alle de andre reglene her......... Det er parklys i lampene ja. De er koblet på egen bryter så jeg kjører ikke med de på. Men jeg har nå i hvertfall fått koblet de parvis, så får jeg vel ta ned to av de etterhvert. For mye lys kan være ubehagelig ja, absolutt. Når jeg har kjørt med fjernlys over en lengre strekning og da skrur av, så blir det rimelig mørkt.

En annen ting når det gjelder lys.. Fyren som eide Sprinteren før meg hadde satt inn LED parklys pærer. Når jeg startet opp bilen flere morgener på rad så fikk jeg opp "Parking lamp left & right" i displayet. Alstå, bilen tror at pærene har gått. Men de lyser som de skal. Så byttet jeg til vanlige pærer og har ikke fått beskjeden etter det. Er disse LED greiene så forskjellig fra vanlige pærer da? Siden bilen ikke registrerer de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg jobber med lastebil, og i de tilfellene våre kunder vil ha mer enn 2 1000metere så monterer vi en vendebryter slik att ikke mer enn 2 lamper virker ad gangen.

Hva er poenget med å ha flere enn 2 da? :S hvis bare 2 lyser :P

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å ha flere enn 2 da? :S hvis bare 2 lyser :P

Du kan velge kva slags lys du vil ha. Eg har ikkje lest eller prata om dette, men eg kan tenke meg at ein kan velga om ein vil ha langt lys eller spredd lys. Avhengigt av kva slags terreng ein køyre i.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider