Gå til innhold

Eilif_finsaas: Golf 2 - project infinity

Ranger emnet


Eilif_finsaas

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke trangt lenger på min femmer, langt derfra ;)

 

Lyst til å ta bilde av motorrommet ditt, så jeg og flere for sett hva fu har gjort? Eller har du bare revet ut hele motoren fordi den skal bygges opp igjen med en del godsaker fra Velox? ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Quattro73.

Jeg klarer ikke å se det av bildene, og vet heller ikke om det er mulig. Men kan fordeleren ha vært ute før, og satt tilbake 180 grader feil, for deretter å ha klart justert tenninga eeh... slik at den har blitt riktig? På den måten kan det jo bli vanskelig å time ting riktig nå.

 

Trådstarter bør jo egentlig kunne se det selv av bilder i rep bøker.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Quattro73.

Jeg klarer ikke å se det av bildene, og vet heller ikke om det er mulig. Men kan fordeleren ha vært ute før, og satt tilbake 180 grader feil, for deretter å ha klart justert tenninga eeh... slik at den har blitt riktig? På den måten kan det jo bli vanskelig å time ting riktig nå.

 

Trådstarter bør jo egentlig kunne se det selv av bilder i rep bøker.

 

Sikkert nok, de forrige eierne er noen skikkelige raringen :D

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Quattro73.

Jeg klarer ikke å se det av bildene, og vet heller ikke om det er mulig. Men kan fordeleren ha vært ute før, og satt tilbake 180 grader feil, for deretter å ha klart justert tenninga eeh... slik at den har blitt riktig? På den måten kan det jo bli vanskelig å time ting riktig nå.

 

Trådstarter bør jo egentlig kunne se det selv av bilder i rep bøker.

 

Ja, det er fullt mulig å sette fordeler 180 grader feil, dette vil medføre at man ikke ikke lenger kan ta hensyn til merket på mellomakseldrevet. Like fullt vil merket i fordelerhuset duge når dette skal times :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at tennplugg ledningene er dårlig plassert i forhold til lengden til tennpluggene..

Hvilken vei skal merket i fordelerhuset stå? Inn mot blokka?

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av alle merkene og hvordan de skal stå.

 

regreimmotor8v.jpg

 

Ja har alle merkene på plass, veiva regner jeg med at er slik den var før vi tok av reima, vi ahr ikke gjrot noe med den mens den sto i ro :)

Skal prøve å få justert rotoren og kamakselen.

Er litt usikker på hvordan jeg justerer rotoren, er det bare å vri den, eller må jeg ta ut hele greia, eller er det bare en strammeskrue eller noe slikt?

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da vært på verkstedet, og tatt ut fordeleren.

Trenger litt mer veiledning her nå ;)

Var et helvete å få ut fordeleren, den satt godt :D

 

Her er bilde av fordeleren, ute av motoren:

 

IMG_0245.jpg

 

IMG_0244.jpg

 

Neddi hullet der fordeleren sto:

 

IMG_0238.jpg

 

IMG_0239.jpg

 

Svinghjulet, merket på rett plass:

 

IMG_0242.jpg

 

Veiva, merket på rett plass:

 

IMG_0241.jpg

 

Kamakselen, merket på feil plass med veiva og svinghjulet på feil plass:

 

IMG_0240.jpg

 

Glemte å ta bilde av fordeleren, men den og var på feil plass i forhold til merket før jeg tok den ut :).

Nå som den er ute, er den bare å vri den tilbake slik at den peker på merken, for så å sette den tilbake?

Må jeg vri på den greia neddi hullet også?

I så fall, skal jeg vri den til den liner opp med de to merkene på sidene?

 

For så å sette kammen på rett plas til slutt? :)

 

Ta en titt på denne videoen:

 

Endret av Eilif9

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når veiv er i ØD og kammen på merket så setter du fordeleren nedi. Som du ser på akselen fra oljepumpa og underkant på fordeleren så kan denne monteres riktig eller 180 grader feil. Men ja, når veiv og kamdrev er ca på merkene holder du rotor mot merket på fordelerhuset og vrir oljepumpeakselen likt før du setter den nedi hullet der den skal stå. Sjekk i forkant ca hvilken retning denne skal være for at den skal entre sporet i fordeler, sett den nesten nedi mens du beveger litt fra side til side og du kjenner når den entrer sporet. Sporet nedi hullet, som er akselen til oljepumpa, kan du vri på!

Fordeleren skal monteres slik at pluggen/uttaket på den peker noe bakover mot ledningen som skal til fordeleren, evt merket i fordelerhuset skal peke ca i retning fram på motoren. Når denne er på plass, sjekk at veiv er i ØD og vri fordeleren til merket på fordelerhuset er rett under senter på rotor og skru til fordelerklaven. Rotor kan gjerne være et par mm forbi merket i fordelerhuset.

Når dette er gjort løsner du strammehjulet for registerreima og vrir kamdrevet 3? tenner tilbake før reima strammes opp igjen. Ikke la reima ligge løst rundt veivdrev eller mellomakseldrev når du gjøre dette, da vil gjerne fordeler bli ute av posisjon igjen.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ike sikker på om du er klar over det, men når man justerer tenningen så løsner man klaven på fordeleren og vrir fordeleren til tenning er riktig. Skrur så til fordelerklaven igjen. Mutteren på klaven skal kun løsnes, ikke skrues av!

 

Så såvidt på videoen, vasegreier, glem den og gjør som jeg har sagt du ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet jeg om den er i ØD?

Hvordan vet jeg om fordeleren er 180 grader feil?

Se på videoen, han stikker ei tang neddi og vrir på den greia..

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem den videoen!

 

VEIV er i ØD når den er som på bildet ditt.

 

IMG_0242.jpg

 

 

Kamdrev er korrekt innstilt NÅR merket på det er overens med merket på dekselet bak drevet, kun da. På bildet ditt under ser det ut til at dette er 3 tenner feil (for tidlig).

 

IMG_0240.jpg

 

Om du skal henge deg opp i sporet på oljepumpeakselen så er dette riktig NÅR merket på mellomakseldrevet peker mot merket på kilereimskiva på veiva, dette ser du meget godt på bildet under.

 

regreimmotor8v.jpg

 

Fordeler er riktig NÅR rotor peker mot merket i fordeleren OG veiv i ØD OG kamdrev på merket.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår