Gå til innhold

Eilif_finsaas: Golf 2 - project infinity

Ranger emnet


Eilif_finsaas

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du er sikker paa at vannpumpa er bra? Dersom det ikke lekker vann derfra saa er den som regel ok...

 

Se her fra mekonomen: Mekonomen webkatalog Legg inn reg nr og sjekk kjoelesystem.

 

Termokontakten gir beskjed til vifta at hei naa begynner det aa bli varmt. Naar det blir enda varmere sier den ifra at vifta skal gaa enda fortere. I vifta di er det en viskosekobling som fungerer som en slags hastighetsvelger. Dess varmere, dess fortere skal vifta gaa. Vifta kan vaere kaputt, slik at vifta gaar sakte selv om det blir glovarmt og skulle ha gaatt kjempe fort. Termokontakten kan ogsaa vaere kaputt. Se om du kan legge merke til om vifta gaar fortere ettersom vannet blir varmt. Gaar den i samme tempo saa er noko gale... Termokontakten kan sjekkes ved aa koke opp vann i en kjele med kontaktdelen av termobryteren i vann, samtidig som du maaler med multimeter for aa sjekke spennings forskjell.

 

Vaer forsiktig med motoren i bilen slik at den ikke koker for mye......

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket det da pumpa var ute at den gikk rundt ja :)

Termokontakten og vifta fungerer, men av en eller annen grunn så fungerer det ikke helt som det skal..

Tvangskjørte vifta, den var ok.

Vifta har også startet flere ganger, men aldri til rett tid :well:

Tror det er noe som blokkerer for kjølevannet, ja.

Men når jeg kjørte med varmeapparatet på fullt kokte den ikke.. Så dermed slo jeg det av, og i løpet av ett minutt kokte den..

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man da en liste over symptomene, om det hjelper;

 

- Får ikke fylt på spesielt mye kjølevæske.

- Får bare tappet av ca. like lite som man får fylt på

- Motor koker

- Vifta starter ikke når motor begynner å bli varm

- Vifta starter når motoren begynner å bli ganske så varm, over midten på måleren

- Motor blir varm men koker ikke med varmeapparatet på

- Den går ujevnt.. Mulig tennings-problem?

- Vanskelig å starte.. Dårlig batteri?

- Motor har dødd/slårr seg av/kvaltes 2 ganger ved skifting til/fra revers

- Vann-nivået i påfyllingstanken varierer fra så godt som tomt til fylt helt opp til randen..

 

Kan ikke skjønne at det kan være noe annet enn en eller annen tetning som blokkerer kjølevann fra å sirkulere?

Skal bestille nye temp.sensorere til toppblokka senere ;)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta starter ikke foer termostaten har aapnet og sluppet vann frem og forbi foeleren. Termostaten er aapen hele tiden i.h.h.t. den vann temperaturen som termostaten er bestemt for (det staar paa termostaten hvilken temp den aapner paa). Naar vannet har sirkulert ut av motoren og forbi tempfoeleren saa starter ikke vifta noedvendigvis foer enn viss temperatur er oppnaad (men vifta starter nok i omtrent samme momentet som termostaten aapner og slipper ut vannet av motoren og til radiatoren, dersom vannet i radiatoren er skikkelig varmt). -Du kjenner lett paa slangen naar termostaten aapner. Men blandes det varme vannet i fra motoren seg med kaldt vann du har fyllt paa i radiatoren saa vil jo ikke vifta rekke og starte muligens, den vil i allefall ikke faa beskjed av termofoeleren om aa oeke til hoey hastighet, forer alt vann er varmt. Vannet maa faa lov til aa bli oppvarmet i hele systemet, men bilen skal jo ikke koke i mellomtiden.

Maaleren i bilen er ikke til aa stole paa. Ta av foeleren og varm opp vann i en kjele, som du maaler tempen paa. Er jo ogsaa mulig at termostaten aapner for seint pga defekt selv om den er ny.

Motoren vil komme til aa koke selv om du har satt paa varmepparatet. Du bare utsetter problemet en liten stund ved at du lar kalde vannet i varmeapparatregisteret blande seg med det oppvarmede i kjoelesystemet ellers.

 

Jeg vet ikke hvordan lufteingen av Golf systemet funker, men kjenn etter om det er varmt vann i alle slanger du kan komme til, ut og inn av radiator. Er det en sperre der i form av luftboble, eller en klump med tette middel saa vil du kunne merke det paa om slangene til kjoele vannet er kaldt et sted....

 

Hell ut alt vann av systemet, og hell paa det som den skal ha i.h.h.t bilens spesifikasjoner.

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er luftlomme i systemet, pleier den nederste kjøleslange å være kald nå motoren er varm... Kan jo skjekke det ;)

 

Den øverste slanger blir varm, men ikke den nederste nei.. ;)

 

Vifta starter ikke foer termostaten har aapnet og sluppet vann frem og forbi foeleren. Termostaten er aapen hele tiden i.h.h.t. den vann temperaturen som termostaten er bestemt for (det staar paa termostaten hvilken temp den aapner paa). Naar vannet har sirkulert ut av motoren og forbi tempfoeleren saa starter ikke vifta noedvendigvis foer enn viss temperatur er oppnaad (men vifta starter nok i omtrent samme momentet som termostaten aapner og slipper ut vannet av motoren og til radiatoren, dersom vannet i radiatoren er skikkelig varmt). -Du kjenner lett paa slangen naar termostaten aapner. Men blandes det varme vannet i fra motoren seg med kaldt vann du har fyllt paa i radiatoren saa vil jo ikke vifta rekke og starte muligens, den vil i allefall ikke faa beskjed av termofoeleren om aa oeke til hoey hastighet, forer alt vann er varmt. Vannet maa faa lov til aa bli oppvarmet i hele systemet, men bilen skal jo ikke koke i mellomtiden.

Maaleren i bilen er ikke til aa stole paa. Ta av foeleren og varm opp vann i en kjele, som du maaler tempen paa. Er jo ogsaa mulig at termostaten aapner for seint pga defekt selv om den er ny.

Motoren vil komme til aa koke selv om du har satt paa varmepparatet. Du bare utsetter problemet en liten stund ved at du lar kalde vannet i varmeapparatregisteret blande seg med det oppvarmede i kjoelesystemet ellers.

 

Jeg vet ikke hvordan lufteingen av Golf systemet funker, men kjenn etter om det er varmt vann i alle slanger du kan komme til, ut og inn av radiator. Er det en sperre der i form av luftboble, eller en klump med tette middel saa vil du kunne merke det paa om slangene til kjoele vannet er kaldt et sted....

 

Hell ut alt vann av systemet, og hell paa det som den skal ha i.h.h.t bilens spesifikasjoner.

 

Takk for svar :)

Slangen nederst/ut av radiatoren er kald, mens den øverste er veldig varm.

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google

 

Vri om til det varmeste paa varmeapparatet, skru gjerne av slangen som gaar fra termostathuset og til radiatoren, og fyll denne med vann. Ta av lokket paa ekspasjonstanken, hell paa vann og start bilen, naar termostaten aapner og slipper ut vann av motoren da er du ved tidspunktet hvor bilen ved behov lufter systemet (med lokket til ekspansjonstanken av). Klem gjerne paa inn og ut slangen til radiator samtidig med at termostaten er aapen. Du vil naa se at vannstanden i ekspansonstanken vil bli redusert, hell derfor paa mer vann (MEN KUN VARMT VANN PAA DETTE STADIET). Fortsett slik og du vil snart ha den fri for luft i systemet.

 

Husk aa ikke helle paa kaldt vann ved varm motor.

Husk aa ha av lokket paa ekspansjonstanken, mens du varmer opp motoren.

Husk aa ha riktig nivaa paa ekspansjonstanken ved varm motor, naar du er ferdig.

 

OBS! Jeg er ingen VW kjenner, men tror at systemet er selvluftende. Dvs at metoden over skal funke. Noen andre som kan bekrefte dette??

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google

 

Vri om til det varmeste paa varmeapparatet, skru gjerne av slangen som gaar fra termostathuset og til radiatoren, og fyll denne med vann. Ta av lokket paa ekspasjonstanken, hell paa vann og start bilen, naar termostaten aapner og slipper ut vann av motoren da er du ved tidspunktet hvor bilen ved behov lufter systemet (med lokket til ekspansjonstanken av). Klem gjerne paa inn og ut slangen til radiator samtidig med at termostaten er aapen. Du vil naa se at vannstanden i ekspansonstanken vil bli redusert, hell derfor paa mer vann (MEN KUN VARMT VANN PAA DETTE STADIET). Fortsett slik og du vil snart ha den fri for luft i systemet.

 

Husk aa ikke helle paa kaldt vann ved varm motor.

Husk aa ha av lokket paa ekspansjonstanken, mens du varmer opp motoren.

Husk aa ha riktig nivaa paa ekspansjonstanken ved varm motor, naar du er ferdig.

 

OBS! Jeg er ingen VW kjenner, men tror at systemet er selvluftende. Dvs at metoden over skal funke. Noen andre som kan bekrefte dette??

 

Skal prøve dette, regner med at jeg kans e at det renner ut vann når termostaten åpner, om den isåfall fungerer? :)

Men først må jeg prøve radiatorrens.

Hvorfor skal man ikke helle kaldt vann på varm motor..?

Synes å huske at Quattro73 sa her tidligere i tråden at man abre lar motoren gå i 10 min. med påfyllingslokket av for å lufte systemet ;)

Endret av Eilif9

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faderen innlegget ble slettet. Men har sagt det foer.

 

Finn ut hvor mye vann systemet skal ha og hell paa tilsvaende, etter at du har skyldt og renset motoren., Du finner volumet i instruksjonsboken. Skru kun av lokket paa ekspansjonstanken, ikke radiatoren.

Naar termostaten aapner, saa vil du kjenne det med haanden din. Men du sier jo at den slangen er kald, mens resten er varmt. En ide er aa vri om til full varme paa varmeapparatet, (ikke full hastighet, men full varme). Mye mulig at termostaten ikke virker. Du kan ta den ut og varme opp vann paa komfyren med termostaten og et termometer, da vil du se naar den aapner. Du kan jo forsoeke deg foesrt med den gamle, slik at du skjoenner hvordan det funker. Paa termostaten er det ogsaa skrevet inn hvor mange grader den aapner paa.

 

Metallet i en varm motor er utvidet. Kaldt vann paa dette er ikke bra.

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet tar 6.3 L :)

Fikk tips av en i dag om å fjerne termostaten, og bare kjøre uten. Da finenr jeg eventuelt ut om den er defekt, og så blir det vel litt rettere å få renset systemet uten en termostat som blokkerer ;)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe som blokkerer systemet ditt så skal det visstnok fungere å helle på Plumbo. Dette er jo avløpsrens. Veit om flere som har gjort dette for å få opp igjen kjølesystemet sitt ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plumbo kan være en god ide, men regner med at radiatorrens fra Biltema gjør samme nytten ;)

Men i dag har jeg plukket av hele fronten igjen, imkludert radiator og vannpumpee, på under en time.. Er jo selvsagt litt stolt over detta :D

Men tok ut den nye termostaten, og sammenlignet den med den gamle som jeg hadde liggende..

Og det viste seg at det er noen små forskjeller.

 

For det første, så er "hatten" ganske så annderledes, og den nye termostaten har mye mindre hull;

(Ny til venstre, gammel til høyre)

 

IMG_1668.jpg

 

Det vises ikke på bildet, det er ikke store forskjellen, men den nye ser visstnok litt kortere ut enn den gamle;

(Ny til venstre, gammel til høyre)

 

IMG_1669.jpg

 

Skal prøve å koke de i en kasserolle senere i dag, for å se om de trekker seg sammen :)

Om de gjør det, så installerer jeg vannpumpen igjen, denne gangen UTEN termostat, for å utelukke problemer med termostaten. Såkjører bilen varm, og heller på radiatorrens.

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår