Gå til innhold

Eilif_finsaas: Golf 2 - project infinity

Ranger emnet


Eilif_finsaas

Anbefalte innlegg

Ett lite oppløft:

En kompis av meg hadde en Golf i sommer hvor hele dette plastdekselet rundt nedre reimhjul var fyllt med olje. Dette resulterte i at reima da kammet over og sleit i filler flere tenner på reima. Etter at han hadde drevet i to dager alene med tenningssystemet så reiste jeg over for å hjelpe han. Han hadde da prøvd å starte bilen uten hell. Han prøvde også dette ett par turer mens jeg var der, før jeg fikk se at kammen da "kammet over" flere ganger, siden bunndelen gikk rundt mens kammen sto stille. Vi reiv av den gamle reima, stilte bunndelen i Ø.D eller OT (Oben Top om jeg ikke husker helt feil) som det står på disse motorene, før vi gjorde det samme med kammen for å få toppen i Ø.D. Satte på ny reim og håpet på det beste. Motoren startet på første forsøk og har heller aldri gått så bra som etter bytte av registerreim. Det er da mulig at den allerede fra før av har stått en tann eller to feil, som gjorde at den gikk dårligere enn normalt.

Så med andre ord, så vil jeg tro det er håp for at dette skal være enkelt for din del også ;)

 

Fader Motor.

Du som er i rommet.

La ditt brøl holdes hellig

La ditt brøl komme.

La din styrke vises på veiene, som på papirene.

Gi oss i dag vår daglige sladd.

Forlat oss vår skyld, som vi og forlater politiet.

Led oss ikke inn i rutinekontroller,

men frels oss fra di "dumme".

For riket er ditt, og kraften og effekten i evighet.

Amen!

 

Edit: Prøvde å få den ganske liks skrevet som den originale Fader Vår fra Bibelen...

 

Du foelger med? Ta en titt paa de 20 foerste sidene, saa ser du at han har jobbet med reg.reim og timing som en Mohammud / el som en Gud om du vil...

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo, det skal jeg fortelle deg.

Da må du først ha et slikt "tenningslys" som du får kjøpt på Biltema, dette synes jeg å huske at har en prislapp på 299,-.

Hekt den store klypa på en av tennkablene, og den røde på det positive uttaket på batteriet, og den svarte på det negative. Deretter løsner du fordeleren nok til at den kan vris rundt.

Så starter du motoren, og lyser med tenningslyset inn i "tittehullet" på girkassa. Da ser du en rekke tall på svinghjulet (?), og du bare vrir fordeleren til høyre/venstre til pila i "tittehullet" peker på antall grader fortenning du vil ha :) Jeg stilte min på 18 grader før ØD, dette funka fint.

Her er et bilde av "tittehullet";

 

IMG_1690.jpg

 

Tenningslyset,

Tenningsinnstillingslampe - Biltema

 

15-1355_m.jpg

 

Men må innrømme det at jeg er så søkke lei av Golfen akkurat nå, at det er like før jeg kjører den på dynga. Men jeg vet jo det at jeg kommer til å angre meg om jeg gjør det, hehe.

Men svigerfar har gitt meg en '92 VW Taro (Hilux) 2.4 d, helt gratis! :D

Den er litt rusten, og har stått i noen år.. Men jeg skal prøve å få start på dne i morgen.

Noen tips til hvordan å få en diesel til å starte etter å ha stått i 2-3 år? :)

Endret av Eilif9

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite erfaring med dieseler, men tenkte meg noe i den duren ja :)

Tømme på litt ny diesel, sjekke glødeplugger, prøve å lade opp batteriet (alltid verdt et forsøk).

Pappa sier at jeg ikke trenger å bytte olje med en gang, at jeg bør kjøre den litt først så olja fanger opp alt "grumset" i motoren, så ejg får tappet ut alt når jeg skifter den og filteret :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltaone: Følger med, men har lett for å glemme når det har blitt en del sider over en tid ;)

 

Eilif9: Din far er inne på noe der. Få kjørt den varm, sånn at olja renner lettere og samtidig får samlet opp litt dritt inne i motoren ;)

Hvor lenge har bilen stått? Det er mulig du bare kan bruke den dieselen som er på bilen nå, men det er anbefalt å helle på ny.

Ikke veit jeg heller om det er sommerdiesel eller vinterdiesel på bilen din, eller hvor kaldt det er i distriktet ved deg for tiden heller ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltaone: Følger med, men har lett for å glemme når det har blitt en del sider over en tid ;)

 

Eilif9: Din far er inne på noe der. Få kjørt den varm, sånn at olja renner lettere og samtidig får samlet opp litt dritt inne i motoren ;)

Hvor lenge har bilen stått? Det er mulig du bare kan bruke den dieselen som er på bilen nå, men det er anbefalt å helle på ny.

Ikke veit jeg heller om det er sommerdiesel eller vinterdiesel på bilen din, eller hvor kaldt det er i distriktet ved deg for tiden heller ;)

 

Den har stått i omlag 3 år, ute i vær og vind. Jeg kan jo prøve å få sugd ut litt gammel diesel, men det blir nok langdrygt om det er mye på tanken. Det begynner jo å nærme seg vinter, så det har vært et par minus de siste dagene :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fikla litt med timinga i dag. Flyttet kamdrevet ett hakk til venstre, skiftet plass på noen tennpluggkabler i fordeleren, og vips! Den startet med EN gang! :D

Fikk jo også kjørt kompresjonstest, og alle sylindrene lå på mellom 9 og 10 bar, sikkert litt mer, da jeg ikke kjørte startmotoren noe lenge, jeg ville ikke tømme det halvdøde batteri mitt.. Måtte jo ha litt gijen til oppstarten! ;)

Men ette er jo dog ganske bra antar jeg, iht. til at den skal ha 10-13 bar kompresjon som ny motor! :) (hentet fra Haynes-boka) Har også strammet regreima med strammehjulet så godt jeg kan, ble ikke så altfor stramt, men er så vidt innenfor 90-grader-vridning-regelen.

 

Her er "first start" :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=-h9xLQh4OpU

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... er det bare meg? .....skiftet plass paa noen tennpluggkabler i....

 

eh, en ting er at reima har flyttet paa seg, men det er ikke dagligdags at tennpluggkablene hopper om hverandre.......

 

Har du riktig timing naa?

 

Hehe, fordelerhetta var snudd 180 grader :) Tror det må ha blitt gjort i farten mens jeg skifta vannpumpe..

Ja, timnga er riktig :)

men bilen koker fortsatt, for HELVETE!

 

Jeg fyller på fullt opp med vann, varmer opp bilen, vannet forsvinner fordi termostaten åpner seg, jeg tømmer på mere vann opp til maksmerket.. Bilen koker, og påfyllingstanken fylles helt opp til randen og det renner ut i bøttesvis. Så starter radiatorvifta, og vannet forsvinner på mystisk vis tilbake i motoren igjen. Og dette gjentar seg og gjentar seg og gjentar seg hele forbanna tiden, helt til det er tilsynelatende helt tomt for vann, selv om temperaturen bare er litt over midten på dashbordet.

 

Hva i helvete? Der gikk jo også 150,- i kjølevæske, fuck it.

Noen som vet hva som er greia med denne dritten?

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fordelerhetta var snudd 180 grader :) Tror det må ha blitt gjort i farten mens jeg skifta vannpumpe..

Ja, timnga er riktig :)

men bilen koker fortsatt, for HELVETE!

 

Jeg fyller på fullt opp med vann, varmer opp bilen, vannet forsvinner fordi termostaten åpner seg, jeg tømmer på mere vann opp til maksmerket.. Bilen koker, og påfyllingstanken fylles helt opp til randen og det renner ut i bøttesvis. Så starter radiatorvifta, og vannet forsvinner på mystisk vis tilbake i motoren igjen. Og dette gjentar seg og gjentar seg og gjentar seg hele forbanna tiden, helt til det er tilsynelatende helt tomt for vann, selv om temperaturen bare er litt over midten på dashbordet.

 

Hva i helvete? Der gikk jo også 150,- i kjølevæske, fuck it.

Noen som vet hva som er greia med denne dritten?

 

? Hvor er det det renner ut vann, sier du? -Tilbake og ut av ekspansjonstanken? Det er kun ved ekspansjonstanken det er aapent. Alt annet er tett?

 

Skulle ikke du rense systemet, og forsoeke deg uten termostat med kun vann i systemet?

 

Vannpumpa di gikk rundt?

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Hvor er det det renner ut vann, sier du? -Tilbake og ut av ekspansjonstanken? Det er kun ved ekspansjonstanken det er aapent. Alt annet er tett?

 

Skulle ikke du rense systemet, og forsoeke deg uten termostat med kun vann i systemet?

 

Vannpumpa di gikk rundt?

 

Ja, ut av en ventil i toppen der..

Joda, helte på radiatorrens uten hell. Gjorde ikke noen forskjell.

Vannpumpa går, ja.

Det eneste som gjenstår er vel p kjøre den uten termostat, ja. Men skal prøve en ordentlig skyll av systemet først :) Duct-taper hageslangen fast slik at den spruter gjennom blokka og ut av radiatoren. Skal også skylle gjennom radiatoren et par ganger.

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Foer du heller paa vann noe sted, saa skru av vannslangen etter uttak ved termostaten, fyll opp det du klarer med vann der, slik at det fyller opp den veien. Skru den paa igjen. Vri om varmen paa max paa varmeapparatet ditt. Fyll paa det du klarer ved ekspansjonstanken. Pass paa at alt annet enn lokket til ekspansjonstanken er igjen/tett. Start opp bilen. Etterfyll med varmt vann.

 

Hvem ventil ved toppen snakker du om? Den lille tuten for aa slippe ut overtrykksvann fra ekspansjonstanken...?

 

Motoren er i allefall ikke tett drsom du spyler vann tvers igjennom, og det samme med radiator. Husk at vifta skal gaa fortere etter hvert som bilen blir varmere.

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår