Gå til innhold

Eilif_finsaas: Golf 2 - project infinity

Ranger emnet


Eilif_finsaas

Anbefalte innlegg

Har ikke lest i denne tråden før og er heller ikke klar over hva problemet er. Ser den går på to? sylindre? Har du satt på registerreim uten å ta hensyn til merkene på drevene?

 

Sett veiv i ØD, er merke for dette på kilereimskiva på veiva samt et referansemerke på dekselet bak skiva. Sjekk da om merket foran på kamdrevet stor rett opp, altså 90 grader mot planet på toppen, evt sjekk at merket på baksiden ligger plant med øvre flate på toppen. Om kamdrevet er en halv omdr feil så rotér veiva en omdr og stopp på ØD. Merket på veiva og på kamdrevet skal da stemme mot referansemerke. Er dette ok så ta av fordelerlokket. På metallet/huset her er det et merke, rotor skal peke ca rett mot dette når kamdrev og reimskivehjulet på veiva er korrekt linet opp. Om usikker, følg pluggledningen fra sylinder 1, denne skal gå inn på den pluggen på fordelerlokket som står rett over merket i fordeleren. Sjekk dette først av alt.

Sjekk også at pluggledningene står korrekt. Verifiser hvilken pluggledning som går til syl.1 på fordelerlokket. den neste, med klokken, skal gå til syl.3, neste til syl.4 og den siste til syl.2.

 

Om merkene på registerreima er korrekt så kan du umulig ha bøyde ventiler. Er de ikke korrekt så monter reima skikkelig og ta en kompresjonstest. Dette vil umiddelbart avdekke om ventiler er bøyd.

 

regreim8vmerker.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det eneste jeg mangler å sjekke er merket på veiv-hjulet.

Ellers, har jeg ikke rørt eller gjort noe med fordeleren osv.

Det er nok bare kammen dom er noen tenner feil :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da vært på verkstedet nok en gang :)

Denne gangen fant jeg enda et merke som jeg ikke har lagt merke til før; akkurat der girkassa er festet til motoren:

 

010.jpg

 

Her er kam hjulet satt i (nesten ihvertfall) riktig posisjon, plant med topplokket;

 

011-1.jpg

 

Her er OT Merket på kam hjulet;

 

013.jpg

 

Her er merket på generator-hjulet som skal lines opp med merket på veivhjulet.

Problemet er jo at jeg ikke får av det dekselet som du ser..

 

014.jpg

 

Tar gjerne i mot kommentarer om hva du synes om selve bildene, de tatt med det nye kameraet :)

Endret av Eilif9

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bilder :) Stod alle merkene som på bildet UTEN at du roterte på motor underveis i forograferingen?

Deksel som ikke går av? Dekselet over registerdrevet du tenker på? Dette trenger du ikke av med, sjekk heller rotorstilling som jeg forklarte lenger opp ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

ja, alle bildene var tatt samtidig, uten å ha rotert noe på motoren :)

Når jeg tenker meg om så trenger jeg egentlig ikke å ta av dek dekselet, motoren har stått helt i ro mens toppen var av, har ikke rotert den :tannløs: så dette burde være i orden :)

OT merket er ikke loddrett, men regner med at det ikke skal være det, ettersom motoren er skråstilt?

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT-merket skal som jeg skrev, være 90 grader mot planet på toppen. Ser absolutt ikke ille ut på bildene dine, og har det alltid stått slik så kan jeg garantere at ventilene dine er like fine.

Det du skal gjøre er å følge pluggledning fra syl.1. til der den går inn på fordelerlokket. Ta av fordelerlokket og rotor skal peke mot der pluggledning fra syl.1 står/stod, samt mot merket i fordelerhuset. Bilde kan du gjerne ta, uten å rotere på motoren. Sjekk også resterende pluggledninger som jeg skrev over, at du ikke har byttet om noen. På fordelerlokk, med klokken, 1-3-4-2.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det har alltid stått slik :)

Skal gjøre det.

Skal gå bort på verkstedet i denne stund, og prøve å få av fordelerlokket.

Tennpluggledningene er satt riktig, jeg har til og med sjekket med bildene jeg tok da jeg nettop hadde kjøpt bilen :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har da tatt av fordelerlokket, slik ser det ut;

 

IMG_0196.jpg

 

IMG_0195.jpg

 

Antar at den røde greia skal være snudd 180 grader den andre veien?

Eller misforsto jeg?

Den peker inn mot blokka.

 

Pådro med en ganske alvorlig skade i farta:

 

IMG_0199.jpg

 

Fingeren må vel amputeres :(

Endret av Eilif9

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår