Gå til innhold

Eilif_finsaas: Golf 2 - project infinity

Ranger emnet


Eilif_finsaas

Anbefalte innlegg

Det går helt fint å gjøre det på den måten, men merkene på svinghjulet er nok en del mer å stole på. Flere motorer har ikke grademerking på dekselet og man må da ha tenningslampe med gradejustering.

 

hehe, måtte jo springe ut selv og se på min bil, og jeg hadde bare en pil, ikke noen grader, men jeg holdt på med en 86 jetta på skolen, den hadde grader, men de gikk bare til 10grader hver vei da.

 

 

og btw, fin bil Eilif9, det er bra at du prøver og "feiler" og får hjelp så det blir rett igjen, hadde sikkert hadd like mye problemer(om ikke mere) om jeg hadde gjort dette før jeg startet på med skolen xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjør som Deltaone sier. Strekkbolter til toppen og mutterene til kamklavene MÅ sitte med rett moment. Dette er svært viktig. Veit ikke hvor mye nm det skal være på din motor, men dette husker nok Quattro73. Hvis ikke så har han det sikkert skrevet ned ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkboltene er festet med momentnøkkel. Først 30 nm, så 60 nm, for så å vri 180 grader :)

Kamklavene er ikke festet for hardt! Uten reima på kan jeg dra kammen lett rundt for hånd ;)

Endret av Eilif9

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkboltene er festet med momentnøkkel. Først 30 nm, så 60 nm, for så å vri 180 grader :)

Kamklavene er ikke festet for hardt! Uten reima på kan jeg dra kammen lett rundt for hånd ;)

 

Moment er viktig!

Strekkboltene skal tightes i mønster med 40 Nm, så 60 Nm. Så skal en og en bolt løsnes litt og retightes til 60Nm, fortsatt med samme tightemønster. Etterpå 90 grader + 90 grader.

Kamklavene skal tightes med 20 Nm, ikke mer, ikke mindre :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw Quattro73: Om en an kamklavene skulle ryke sund om man skrur dem på feil så kan man igrunn kaste toppen sies det. Finnes det ikke en mulighet til å bytte dem ut? Ser KRB hadde nye kamklaver til 20vt i fjord. Hvilke pris husker jeg ikke, men dette måtte da ære en mulighet for Velox å kunne lage til andre motorer også?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamklavene er unike, dvs kamklaver til en topp passer ikke dermed i en annen topp av samme type. I tillegg må de stå riktig vei og på riktig sted (er nummererte).

Tar man f.eks. kamklave nr 3 fra en '89 Golf med RP-motor og setter der kamklave nr 3 skal stå på en annen '89 Golf med RP-motor så vil det ikke passe. Kan da ende opp med scenarioet på bildet under.

 

15-098.bmp

 

 

Har en sprell ny 8v x-flow topp liggende her, en som mangler alle kamklavene. Er derfor verd sin vekt i, ja, aluminium ;)

 

X-flowtopp.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er. Under produksjon er alle opplagringene linjeborret samtidig mens de er montert på toppen, tightet med moment, slik at dette blir 100%. Det er selvsagt mulig å lage nye, men da må en og en tilpasses.

Ja, toppen passer på de fleste R4-blokker. Er egentlig til 2.0 ABA-motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp fra VW Beatle eller noe med andre ord?

Veit klavene er linjeborret, men trodde nå det skulle gå ann å få byttet dem med tanke på at Kay Roger solgte nue bukker. :wonder:

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår