Gå til innhold

Demontering av fanger på Audi 100 C4

Ranger emnet

one

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Noen som har erfaring med å ta av fangeren foran på en C4?

Gjorde en liten test og det virker som om hele dritten henger sammen, altså alt fra under hovedlyktene og ned.

I tillegg må man av med denne for å kunne skifte lyspærer i tåkelysene der nede?

Har noen sprekker i den sorte plasten helt underst som var stripset sammen når jeg kjøpte bilen, så forsåvidt greit ut helt til stripsen røk :D

Nå har jeg skrudd den sammen med ei plate på innside, men det stikker fremdeles litt ned... Kunne jo alltids bytta hele fangeren men det blir nok for kostbart med lakkering og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først må du av med den beskyttelsesplata nederst du har strips på (hadde?)

Så festene er som følger, skruer inne i skjermbuen din, og så skal det være to store bolter som sitter opp i selve fangeren, disse kommer du til når du har nappet ut alt av "griller" nede ved tåkelysseksjonen der.

OBS! Pass på metallørene øverst i hjørnene i hjulbuene når du napper fangeren forover for å få den av...

brant meg på det med helt KLISS nylakkert bil :(

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg er helt grønn :) På meg virket det som om den nederste plast-dingsen (som er under tåkelysene) gikk i ett med hele fangeren (bare at det var lakkert opp på sidene).

Plastikken var klipset fast ved hjulbuen uten skruer, tror jeg tar noen bilder av det hele i morra, så poster jeg det her så kanskje du kan referere til bildet :D

Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke noe fint :(

Hvis jeg hadde fått til å demontere den plata der uten å for mye stress kunne jeg rettet ut og fått den avstivet med noe på innsiden, så hadde det sett OK ut.

Du har ikke gidda å forklart sånn ca. hvor jeg finner skruer og klips ut i fra bildet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjoda...

men skal skru litt på min på lørdag tipper jeg, så kan jo ta bilder for deg om du helst vil det. Husker ikke helt 100% hvor de boltene som virkelig fester fangeren sitter, om de sitter undenifra eller innover bak de listene på fangeren...

tjoda, husker det vel egentlig når jeg tenker meg om :D

si ifra om du skal ha forklaring, eller forklaring med bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda, tenkte mest på årsmodell og om det var sedan (som du svarte på)...

Er det en sørgelig historie?

Selv mangler jeg endel historie, servicepapirene tar slutt ved november 2001.

Skal derfor bytte reg. reim, vannpumpe, plugger, luftfilter, oljefilter, samt dempere bak (de er helt gåen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, bilen har vel fått seg endel juling opp igjennom... :(

Fattern som har skaffet seg samboer som ikke er HELT kjøredyktig når det kommer til større biler (merk, totalvraket en A6 Avant V6 Quattro - vet ikke hvorfor hun dro av veien...)

Har da tatt bilen en gang selv, men det var å bytte bagasjelokket, har ikke bøyd noen viktige deler selv, men men, ny lakk hjelper vel mot rust - om enn en rævva lakkjobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel litt delt syn på siste der personlig... det er nå så...

Skal inn og bytte nav på ene bakhjulet lørdag da ene bolten ikke gikk inn eller ut eller festet seg her forrige helg før avreise til Danmark, har bilen oppe, knipser litt av fangeren og småting som må gjøres der til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* skal vi se....

Var visst en liten tur ut på fredag som gjorde at hodet ikke var helt med når jeg dro for å skru bil på lørdag, men jeg har nå sett over, så skal klare å skrive det punktvis så godt jeg kan...

Dette er da demontering av selve fangeren, går ut ifra at du har klart å dra av den nederste beskyttelsesplaten også. (du ser hva du skal gjøre der ganske enkelt)

1. Ta opp panseret ditt

2. Dra lyktespylerdysene dine ut (dras fremover, er et langt rør bak dem)

3. skru av "listene" som ligger under hovedlyktene dine (samme som dysene satt festet i)

4. Bak der listene satt skal det være noen bolter som vel er 17mm kanskje? Noe deromkring. Dette er de øverste festene på fangeren din - boltene sitter montert litt skrått nedover.

5. Dra ut plastgrillene som sitter mellom tåkelysene dine.

6. ser du veldig bratt oppover (omtrent plassert rett ned i forhold til øverste festene) er det to tilsvarende bolter der og

7. Siste festene er de metallørene som sitter øverst på kanten av fangeren din i hjulbuene foran

Lenke til kommentar
Del på andre sider