Gå til innhold

Min nye bil, og ny på forumet. Audi A4 (B8), 2009, 2.0 Diesel

Ranger emnet

Referee175

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legget ut et par bilder, og ha en liten tråd for min nylig innkjøpte Audi A4, 2009 Modell. Bilen ble hentet på Erik Arnesen på Bryn den 23.12.2011, etter en meget god handel og kjempe trvilige folk.

Bilen er en Audi A4, 2.0 Diesel motor med 8 trinns automatgir kasse. Bilen er utstyrt me det største Bang & Olufsen stereoanlegget, navigasjon, cd magasin med plass til 6 cd'r, sports understell, sports seter, varme i setene, iPod tilkobling i hanskerommet, motorvarmer, kupevarmer, avtagbart hengerfeste, store kjørecomputeren emd fargeskjerm, oppbevaringspakke, xenonlys, regnsensor, parkerinssenro bak, el vinduer foran og bak, cruisekontroll (ikke adaptiv) ++++ som jeg ikke kommer på nå.

Jeg har litt lyst til og sette inn en DAB modul så jeg får dab radioen, jeg har også ønsker om og sette inn bluetooth handsfree system så jeg får brukt MMi systemet til telefonen. Men jeg kan for lite om dette, så må vel finne noen som kan dette som kan hjelpe meg for en krone eller to ;) Videre har jeg lyst til og få oppdatert kartene på navigasjonen, for syntes det er kjipt og plutselig være midt på jordet i følge kartet når jeg kjører på en vei som har vært der i et par år alt. Men forsøker og sette meg inn i hvordan MMi system jeg har. Så vidt jeg har skjønt er det 3 forskjellige MMI systemer, og en haug software versjoner og slikt. Og ting må passe med oppdateringsplater og slikt i fra Audi. Knot, så om noen har noen gode ideer til hva jeg kan gjøre av mods på den, eller om hvordan jeg skal gjøre de tingene jeg har lyst på og gjøre, så kom gjerne med tips her, eller send meg en PM.

Beklager kvaliteten på bildene som ligger med nå, men de ble tatt samme kvelden som bilen ble hentet med mobilen. Skal få tatt noen fler skikkelige bilder, og lagt opp de så fort jeg kan.

EDIT 1: Oppdaterer listen over utstyr på bilen som jeg har kommer over så langt :)

Navigasjonspakke, Sportspakke pluss, Teknikkpakke, Cruise controll, dekktrykkontroll, lys-/regnsensor, Parkeringssystem bak, Bagasjeromsmatte (vendbar), Festesystem i bagasjerom m/t-stang, Oppbevaringspakke, skipose uttakbar, 17" design felger på sommerdekk, Plassbesparende reservehjul, motorvarmer, kupevarmer, Aluminium hologram, førerinfosystem med fargedisplay, iPod tilkobling i hanskerommet, Audi Music Interface, Bang & Olufsen tekn.pakke, Bang & Olufsen høyttalersystem, CD-Veksler for navi.system plus, Navi. plus komb navipakke, 3-soners klimaanlegg, el. korsryggstøtte, Stoff atrium sportsseter med el. korsryggstøtte, slgardiner siderutene bak, automatisk avblendbart innv. speil, mlf-sportsratt, sportsunderstell, Xenonlys plus, lyspakke innvendig, midtarmlene foran, midtarmlene bak m. koppholder, blanke sidelister, tilhengerfest avtagbart, Uten motor- og modellbetegnelse.

IMAG0046.jpg

IMAG0048.jpg

post-67581-13804853704105_thumb.jpg

post-67581-1380485370415_thumb.jpg

Endret av Referee175
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt å få inn DAB. Jeg har laget en egen tråd om hvordan du gjør det. Gjort på ca 2 timer.

Ny kartplate lasta jeg ned fra piratbukta. Fungerer helt topp! Husk å søk etter til MMI 2g. Det finnes ett nyere system som heter MMI3g. Jeg kan sende dg link på PM. Send meg en PM om du ønsker det. Når du legger inn den DVD plata så oppdaterer den software og alt automatisk. Helt genialt! Null stress og fungerer 100%.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for link til navigasjons dvd, den skal testes i løpet av kvelden. Når jeg tenker på dette med dab, så har jeg sett på den tråden din. Men det er et program du er inne i og haker av for dab alternativ, hva er det for et program, og er det på en pc som er koblet til bilen? Og hvor får man kjøpt det man trenger, og hva er ca pris?

Jeg tror det er 30mm sportsunderstellet som står på bilen. Men har noen 16" felger på vinterdekkene, men skal få tatt noen bilder i løpet av noen dager.

Selv er jeg utrolig fornøyd med bilen. Hadde planlagt nyttår i familiens hus nord i danmark, men det blåste litt for mye til at color line ville kjøre. Så da ble bilen pakket og turen gikk inn i sverige og til malmø. Øresund veien førte oss inn i danmark og til københavn, og vurdere opp nord. Drøye 110 mil på ca 11 timer. Langt, men med en så god bil og kjøre gikk det suverent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=23&subgid=0&wwwalias=bildiagnose&pid=75

Du må ha kabel som passer til din bil. Det er denne: HEX-USB+CAN Intelligent Dual-K plus CAN <-> USB Interface. I denne kabelen ligger det lisens inne til å bruke VCDS. http://www.ross-tech.com/vag-com/index.html Dette programmet tillater deg å "kode" og endre i bilens styreenheter. Du kan også feilsøke osv.

Alt dette koster 3195,- og gir deg samme funksjonene som møller har, bortsett fra software oppdatering.

Mvh

Kjetil

om 100år er alt glemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jeg se nærmere på skjønner jeg ;) For jeg er super sugen på og få DAB i bilen hvertfall ;) Selv om jeg er ei kløne når det gjelder slike ting. Jeg er flinkere på grafisk design mot web og programering på slikt jeg ;) hehe..

Men den lilel grå boksen, den antenna og slike ting du har i tråden din om montering av DAB i bilen da, hvor får jeg tak i dette utstyret? Regner ikke med det ligger passivt i bilen en plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å gjøre det billigst mulig er å kjøpe en DAB enhet hos huggeri i Sverige. Og evt hente den på Svensk postkontor/huggeriet. Den er lik på A6 med MMI 2g også. Ledningene eller ett helt kit kan du kjøpe feks her.

http://www.kufatec.de/shop/product_info.php/info/p986_c284_Komplett-Set-digitales-Radio-DAB-Audi-A4-B8---MMI-2G.html

Dab-tuner på ebay. Finnes mange der!!

http://www.ebay.de/itm/Audi-DAB-Tuner-digital-Radio-MMi-2G-/170750765315?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item27c189e903

Kabelsett

http://www.ebay.de/itm/Kabelsatz-digitales-Radio-DAB-Audi-A5-8T-MMI-2G-/120648348841?pt=DE_Autoteile&hash=item1c1733b4a9

Antenne

http://www.ebay.de/itm/HAMA-GLASKLEBE-ANTENNE-DAB-Autoradio-Empfang-Digital-/320727570145?pt=DE_Autoteile&hash=item4aacda56e1

http://www.ebay.de/itm/DAB-Scheiben-Klebeantenne-aktiv-Klebe-Antenne-50Ohm-16V-/390207766537?pt=DE_Autoteile&hash=item5ada320009

Skal du ha Audi deler så er Ebay.de og Ebay.com din venn!

Ellers så finnes det løsninger for dab i Norge også.

http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/md_trading/1989468916.htm

Han her selger DAB kit. Jeg kjøpte av han. :) Monterer sikkert også!

om 100år er alt glemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er ei utrolig stor kløne, men nå har jeg vært ute med platen med nye kart etc. Jeg fant frem til DVD spilleren montert bak til venstre i bagasjerommet, trykket på eject knappen og ut kom det ingenting. Spilleren lyser, men ingenting skjer. Så jeg regnet da med at det ikek var noen DVD plate inne i der. Jeg forsøker så og sette inn den nye DVD platen for og få oppdatert, men spilleren vil ikke ta den til seg. Jeg slår så opp i brukermanualen, og leser, men det eneste jeg klarer og lese meg frem til er at jeg gjør ting riktig. Hmmm.... Jeg har forsøkt dette både med MMI systemet skrudd av, skrudd på, bilen skrudd av, bilens tenning å, og bilen på tomgang. Og en kombinasjon av alle disse. Jeg ser og at når bilen er skrudd av, så lyser det forsatt i dvd spilleren bak der, samt de boksene over.

Noen lure tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake i fra salgsstedet på min bil etter de har byttet bremse, og avbalansert hjulene. De har samtidig også låst opp DVD spilleren til navigasjonen. De sa at det var normalt at bilene kom med DVD spilleren slik, da de hadde hatt et problem med at DVD platene til navigasjonen titt og ofte ble stjålet under transport. Slik hadde de valgt og løse det problemet. De beklaget samtidig at de hadde glemt og låse opp denne igjen slik at jeg ikke fikk ut DVD platen. Men nå er det i orden.

Jeg har også forsøkt denne linken som jeg fikk fra KjetilR og det fungerte perfekt. Men ut i fra hva jeg kan se, så oppdaterte den KUN kartverket, ikke noe mer. Men for meg så holder det. Det er vel ikke noe annet det er noe særlig endringer på?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. det er ikke mer enn det som oppdateres nei ;) Det høres bra ut. Mulig jeg høres ut som en dust når jeg skriver og spør om enkelte ting her, men Audi er et helt nytt merke for meg. Jeg har hatt mye biler, men aldri Audi. Jeg skulle heller aldri ha en Audi mente jeg, men falt helt for denne bilen og dens utseende :-)

Ja, jeg var super overrasket over hvor enkelt det var og oppdatere det. Får sjekket det helt på onsdag da jeg skal til Tønsberg. Og nye E-18 var ikke med i den den originale versjonen som lå i bilen når jeg fikk den. Men der var kartene i fra 2007 :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider