KåreKloak Skrevet Desember 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2011 Har en 525tds fra 1995 som ikke vil gå skikkelig. For det første må motoren ruses opp til ca 2000rpm før den i det heletatt får ladespenning (dynamoen er ny) Sånn har den vært den siste stunden, men nå stopper den etter ca ett minutt etter start om jeg ikke ruser den opp etter at kulden har kommet og batteriet ikke har fult så mye futt. Noen som vet om et relee jeg kan prøve å skifte? Noen som har innspill? :oops: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Desember 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2011 Dårligt batteri? Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2011 Virker ladelampa? Hvordan oppfører den seg? Målt ladestrømmen, ikke bare spenninga? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KåreKloak Skrevet Januar 1, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2012 Har prøvd å skifte batteri også, men til ingen nytte. Nei, ladelampa lyser ikke når jeg skrur på tenninga, dette så jeg faktisk ikke før i går! Men pæra er iorden, så jeg er litt usikker på hvor jeg skal feilsøke.. :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Morten Skrevet Januar 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2012 Har du målt med voltmeter? hvis du har.. hvor mange volt med motor igang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2012 Når du har fått den til å lade, lader den da på tomgang? Er pæra hel? Ja Får du +12V på ene siden av pæra når du skrur på tenninga? Får du minus 12V på andre siden av pæra når tenninga er på? Er det kontakt mellom ene polen på pæra til D+ på dynamo? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KåreKloak Skrevet Januar 1, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2012 Lader aboslutt ingenting før jeg ruser den opp, etter dette ligger den stabilt på mellom 13-14volt. Om det er spenning på pæra har jeg ikke målt, hva med å strekke opp ledning fra D+ på dynamo og på ene siden av pæra, og ta andre enden til jord, det burde vel funke for å finne ut om det er problemet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2012 Den lader etter en rusing ja. Det kombinert med ladelampe som ikke tenner forklarer litt. Det er stor sjans for brudd i magnetiseringskretsen. Det vil si pluss fra tenning -> ladelampe -> D+ på dynamo Det du kan prøve, er å legge opp en ledning fra batteripluss til D+ på dynamo(tynn ledning) via ei 5W lyspære. Da er jeg nesten helt sikker på at bilen din lader med en gang. Men er det noen andre varsellamper som er døde? er du 110% sikker på at pæra er hel? Sjekk om du får pluss på ene polen på pæra når du skrur på tenninga, og mål motstand fra andre polen på pæra til D+ på dynamo. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KåreKloak Skrevet Januar 1, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2012 (endret) Den lader etter en rusing ja.Det kombinert med ladelampe som ikke tenner forklarer litt. Det er stor sjans for brudd i magnetiseringskretsen. Det vil si pluss fra tenning -> ladelampe -> D+ på dynamo Det du kan prøve, er å legge opp en ledning fra batteripluss til D+ på dynamo(tynn ledning) via ei 5W lyspære. Da er jeg nesten helt sikker på at bilen din lader med en gang. Men er det noen andre varsellamper som er døde? er du 110% sikker på at pæra er hel? Sjekk om du får pluss på ene polen på pæra når du skrur på tenninga, og mål motstand fra andre polen på pæra til D+ på dynamo. Tusen takk for nyttig hjelp!! :) Da har jeg vært ute i garasjen og testet litt! Koplet på en pære (riktignok bare 3w) mellom D+ på dynamo og pluss+ polen oppe ved venstre dempertårn. Først startet jeg bilen (lader ikke) så koplet jeg sammen til pæren lyste, og vips så slår kjørelysene seg på og den begynner å lade..! :D:D Ladelampen er iorden ja, har skiftet over fra en annen varsellampe som jeg VET er iorden. Har litt mistanke om den blå kontakta bak på instrumentpanelet fordi når jeg lirker på den så detter dieselmåleren ut noen ganger.. :S hva tror du om det? Endret Januar 1, 2012 av KåreKloak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KåreKloak Skrevet Januar 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2012 Har da både prøvd å byttet instrumentpanel og den blå og den gule kontakta bak, men ennå så vil den ikke lade skikkelig. Har funnet ut at i følge "autodata" så går den blå ledningen fra dynamoen inn på et drivstoff-rele(fuel pump lift relay), har navnet K20. Ut fra her så går det en rød ledning til +12v og en brun en til et nytt rele kalt "engine control relay" K46. Kan ett av disse ha slått seg vrangt kanskje..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2012 Som en nødløsning kan du kjøre med denne pæra der ute, men koble den via noe som ikke har pluss når tenning er skrudd av og monter den på en forsvarlig plass. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KåreKloak Skrevet Januar 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2012 I dag var det litt feilsøking. Jeg slo på tenninga, tok ut ladelampen fra instrumentpanelet og sette på en prøvelampe der pæresokkelen skal inni. På ene siden lyste det som bare det, noe det også gjorde bittelittegrann på andre siden. På andre siden skal det vel være jord, eller -12? siden det feltet skal jorde gjennom den blå ledninga til dynamoen..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2012 Pæra glødet andre veien? Tyder for min del på litt dårlig kontakt/delvis brudd i kablen. Det sitter mest sannsynlig en motstand paralelt med ladelampa for at bilen skal begynne å lade selv om pæra ryker. Prøv å finn ledningen på stikket til instrumentet med instrumentet frakoblet, skjer det samme da er det noe galt, hvis ikke tror jeg "bare" det er høy motstand i kabelen på ett vis... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KåreKloak Skrevet Februar 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2012 Hmm, okei. Du mener jeg skal finne den ledninga på stikket som kommer fra dynamoen, ta av stikket fra instrumentpanlet og videreføre Kun ledninga fra dynamo og tenning som skal inpå sokkelen til ladelampa? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KåreKloak Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2012 Pæra glødet andre veien? Tyder for min del på litt dårlig kontakt/delvis brudd i kablen. Det sitter mest sannsynlig en motstand paralelt med ladelampa for at bilen skal begynne å lade selv om pæra ryker. Prøv å finn ledningen på stikket til instrumentet med instrumentet frakoblet, skjer det samme da er det noe galt, hvis ikke tror jeg "bare" det er høy motstand i kabelen på ett vis... Nå prøvde jeg prøvelampa nepå dynamoen på den blå-ledninga, da skimtet jeg også faktisk at prøvelampen lyste. Prøvde så med et voltmeter og det viste 1,58V. Hva tror du om det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.