Gå til innhold

Radiatorvifte bare går og går, 2000 mod 1,6 bensin

Ranger emnet


cheokeee

Anbefalte innlegg

En venninne ringte meg fortvilt og fotalte at radiatorvifta bare går og går etter at bilen er stoppet, den stopper ikke før batteriet er flatt.

 

Vi fikk ladet batteriet og jeg tok ut sikring nr.16, da stoppet viften.

 

For det første, så sto det i instruksjonsboka at sikring nr.16 er til `el. vannpumpe` , men jeg trur det stod på dansk, så jeg håper jeg har rett i at sikringen bare er til vifta....har jeg rett?

 

Hva er årsaken til at vifta bare går og går? Har fått et tips om at det er en temp.føler bak på radiatoren. Stemmer det, eller må jeg belage meg på mere feilsøking?

2007 Nissan King Cab Navara

2004 mod BMW 520 ia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del VAG biler har en termobryter bak på radiatoren.

Om det er en 1.6 AEH el. AKL motor så tror jeg imidlertid viften styres av ECU og et relé.

Sjekk om det er et rele i sikringsboksen som er merket med "radiator fan"

(på nyere Octavia er dette F38 i sikringsboksen i motorrommet - vet ikke hvor den er på mk1)

 

Midlertidig løsning kan være å koble ut vifta til feilen er funnet og rettet, men da må man passe på temp.måleren når bilen står på tomgang eller køkjøring.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Så at det var en føler/termobryter nede på venstre side bak på radiatoren, men siden jeg var i finklærne da jeg

var og så på bilen så ble det heller til at sikringen ble tatt ut.

 

Er det noen som vet om sikring nr 16 bare går til vifta? Viss så er tilfelle, så skal det vel ikke være noen risiko å

bruke bilen inntil videre, bare man holder et lite øye med temperaturmåleren?

2007 Nissan King Cab Navara

2004 mod BMW 520 ia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme feilen for 2 uker siden på min oktavia 2003.1,6i.

Snakket med en mekaniker hos Møller,det var en føler som var på kjølevanslangen FØR

termostathuset som var gåen.

Kjøpte ny (kr460.-)Skiftet på 5 min.

Alt er ok.

 

Ps.skal se om jeg finner delenr i bilen.

 

Delenr:059919501A

Endret av båten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hadde samme feilen for 2 uker siden på min oktavia 2003.1,6i.

Snakket med en mekaniker hos Møller,det var en føler som var på kjølevanslangen FØR

termostathuset som var gåen.

Kjøpte ny (kr460.-)Skiftet på 5 min.

Alt er ok.

 

Ps.skal se om jeg finner delenr i bilen.

 

Delenr:059919501A

 

eg har fått samme feil no på min 2002 1,6i. merket at motoren ikke ble varm. så då skal eg bare skifte den føleren då?

82 Toyota Corolla KE70 "langtids prosjekt"

96 Nissan Primera "G(anske) X(treme) edition"

02 Skoda Octavia "low n slow" RIP:(

92 Toyota Carina E SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motoren ikke blir varm, er det oftest termostaten i kjølevannet som er defekt.

Typisk på en bensinmotor at den kan gå seg varm på tomgang og oppoverbakker, men synker igjen i fart på flatmark og nedoverbakker.

 

Termobryteren til vifta er bare feilkilde om vifta går, eller ikke går, når den skal.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår