Gå til innhold

Trenger seriøs hjelp til bilfunn!

Ranger emnet


vonclutch

Anbefalte innlegg

?

 

Trenger ikke reperasjon før noe går galt? Toyota har greie delepriser, og finner masse billige deler på nett.

 

Servicer bør du fint klare selv, eller faren din hvis han kan litt bil :)

 

Finn en som er orginal så slipper du dyre utlegg som å bytte turbo osv. De som er blitt stilt på sliter vanligvis turbo fortere og motor.

 

Ellers så er det generelt dyrt å ha bil i Norge, så er ikke noe spess mer jeg ville tenkt på..

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det ikke trengs før noe går galt - men problemet mitt er at jeg sitter med inntrykket av at gamle biler fort sliter ut delene sine. Det er her jeg er ute etter å anslå priser på utlegg som måtte komme, slik at jeg kan beregne hva jeg har råd til, og eventuelt spare opp så jeg har alt klart før jeg skaffer meg en. :)

 

Min far påstår konsekvent at alle biler som er eldre enn 5-8 år (selv en 2004 Mazda 6 jeg fant, kjørt 150 000) er for gamle og vil nærmest være klar til å vrakes om maks et par år... uansett hvilke biler jeg viser ham, med mindre de er fra 2011 og alfor dyre, mener han er uaktuelle dersom jeg ønsker å ha bil i mer enn 2 år. Nå er ikke han utdannet bilmekaniker, da, så jeg velger å spørre på bilforum i stedet. Er det veldig dumt å skaffe seg en bil som er 8+ år gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så har pappa mye mer reperasjoner og utlegg på sin bil(Mercedes 2009 modell) enn jeg har på min(Honda Civic 92). Greit nok at han får garanti, men alle service kostandene for han blir dyrere enn det jeg har i utlegg på min bil i løp av et år. Skal også sies at jeg har hatt noen andre slitne biler der reperasjonene har kommer på rekke å rad, men da har det nok også mye med bruken og alderen på bilen;) hehe

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Du har i dag en bil som gjør jobben sin, frakter deg greit A->B, men er for kjedelig for deg.

 

Nå vet ikke jeg hvor stor skade bilen din har hatt, men det meste utover skifting av løse deler, forringer verdien, noen ganger med god grunn, andre ganger ikke.

 

En bil taper seg mest de første årene, aller mest den første dagen, da er den ikke lenger ny.

 

Jeg skjønner det slik at du vil ha en bil å leke med i første omgang, men også kunne tenkt deg en litt større bil.

 

Skal du burne, så bør du ha bakhjulsdrift, framhjulstrekk og "burning ser bare dumt ut, det mauler drivaksler og girkasser, og det er begrenset hvor moro det er å dra opp brekket, ruse bilen til 6000 omreininger og bråslippe clutchen.

 

Med RWD er det litt mere utfordring, Balanser bremsen, rus opp, slipp clutchen, balanser bremsen på ny, og kos deg med røykteppet bak deg, vil du ha det inn i bilen, stå stille, vil du slippe, sig fremmover litt etter litt.

 

Med automat krever det litt mere av motor og kasse, man kan liksom ikke ruse opp og slenge den i D, det koster nemlig litt med automatkasser.

Sett bilen i D, evt. i laveste gir, bremsen inne, gassen i bunn, la converteren gjøre jobben mes du forsøker å slippe oppbremsen litt for så å balansere den når hjula har begynt.

 

Mitt tips, må være å finne seg en ekstra bil som det ikke er så nøye med, en billig MB 300E, eller en 240/740 med F-motor som kan snikkonverteres etterhvert, FK/FT-motor fra 940, chip og eksos, men det spørs hvor godt det funter med automat da.

 

Jeg høres fryktelig negativ ut mot automat, sannheten er at jeg er en automatfan, og jeg er av den mening at automat kan brukes til både aktiv kjøring, og herjing, men det finnes mange bilmerker som selv 106 år etter automatgiret ble brukt i bil første gang ikke greier å lage slike kasser(Sturtevant).

 

VAG med automat ville jeg vært fryktelig forsiktig med.

 

Skal du ha en bil til overnevnte formål til eneste bil ville ejg heller holdt meg til den du har, heller planlegge fremover.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo?

Få tak i en Volvo 240, 740 eller 940, turbo om du vil ha litt mere futt.

Volvo 240 spesielt, går og går i det uendelige, og er enkle å skru på.

De har alle bakhjulstrekk, kraftige motorer, og er de blir til rene leketøy om vinteren.

Og om ulykken skulle være ute, og noe må skiftes, må du ikke langt for å få tak i deler.

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel klassiker er at du maks får to av disse kriteriene samtidig når du velger bil:

-Billig

-Driftssikker

-Morsom/sprek/rask

 

Alle tre i kombinasjon finnes ikke. Når det gjelder utgifter, vil ingen bil gi deg mindre utgifter enn den du allerede har. Du fikk den til og med gratis. Skjønner at det ikke er en entusiastbil, men skal du ha noe heftig må du regne med at det blir dyrt. Både i innkjøp og i drift. Bruktbil er risikosport. Det finnes bra biler, men det finnes enda flere som er dårlige.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter en sportsbil typ Ferrari, akkurat (selvfølgelig i drømmer, men forsøker å være så realistisk som mulig) - det eneste kravet til effekt er egentlig at bilen har minimum 100 hk. Samt er jeg veldig glad i sedan, og vil derfor mer ha en sedan enn en kombi.

 

Kanskje hadde det vært til litt hjelp om jeg utformet en liste med punkter som er verdt å sjekke på biler jeg sjekker ut på bruktmarkedet, men da trenger jeg gjerne litt innspill fra folket her på forumet. Del gjerne med meg om det er noe dere mener er viktig å sjekke/forsikre seg om ift bilens stand ved innkjøp av ny bruktbil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår