Gå til innhold

1,9tdi turbo / motorhavari...?

Ranger emnet


wu-style

Anbefalte innlegg

Har akkurat hat en litt merkelig opplevelse med min audi a3 1,9tdi 1998 mod. kjørte helt vannlig på veien, plutselig hørte jeg en smell, merket at den begynte å dra dårlig, fant fort ut det var turboen ved å se på turbotrykks måleren.... kjørte da inn på en busslomme, men det merkelige var at motoren begynte å lage en merkelig lyd, noe som kunne minne veldig mye om kraftig ventil peking, bilen begynte å gå opp på maks turtall, å begynte å ryke nå helt for jævlig, prøve å skru av tenninga uten at det hjalp en dritt, bilen sto fortsatt på max turtall å spydde ut røyk, måte da kvele bilen for å få en slutt på det.. når bergingsbilen ankom for å hente bilen, så jeg en stor oljeflekk under bilen.... kan dette være et tegn på motorhavari + turbo...? er det normalt at slikt skjer når turboen ryker...?

Audi S4 c4:

 

034 High output coils , Rs2 manifold , KKK K26turbo , Magnector plug wires , Wg spring preformance.

 

maped by 034 Motorsport. 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pontiac Fiero GT 3,0 Tubo:

 

Garret T3 / T4E Stage 3 , Haltech E6GMX , 500lb injectores , Comp Cam , Forged pistons , Hiflow gas and oil pump ,

Ferita exhaust 2,5. 

 

Custom maped by Anders Ringstad 

 

Dyno: whp 380hp / 590nm

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm, så med andre ord er dette helt normalt ved turbohavari??? har ikke startet bilen etter dette, ska frakte den til garasjen i natt for å se på det.... men er mest spent på om motoren overlevde....

Audi S4 c4:

 

034 High output coils , Rs2 manifold , KKK K26turbo , Magnector plug wires , Wg spring preformance.

 

maped by 034 Motorsport. 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pontiac Fiero GT 3,0 Tubo:

 

Garret T3 / T4E Stage 3 , Haltech E6GMX , 500lb injectores , Comp Cam , Forged pistons , Hiflow gas and oil pump ,

Ferita exhaust 2,5. 

 

Custom maped by Anders Ringstad 

 

Dyno: whp 380hp / 590nm

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå fylt på olje, prøvde å starte motoren, men når jeg startet fikk jeg den stygge lyden som kansje er rådebank..? bilen begynte å ryke i igjen, røyk la hele garasjen med en hvit lignende røyk. stinket nå helt for jævlig.. motoren gikk i 20 sek før jeg måtte stenge den av pga for mye røyk....

Audi S4 c4:

 

034 High output coils , Rs2 manifold , KKK K26turbo , Magnector plug wires , Wg spring preformance.

 

maped by 034 Motorsport. 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pontiac Fiero GT 3,0 Tubo:

 

Garret T3 / T4E Stage 3 , Haltech E6GMX , 500lb injectores , Comp Cam , Forged pistons , Hiflow gas and oil pump ,

Ferita exhaust 2,5. 

 

Custom maped by Anders Ringstad 

 

Dyno: whp 380hp / 590nm

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo har rast, olja siler inn i tetningene der, oljetrykk på motor synker noe, motoren går på olje fra bunnpanne, ukontrollert forbrenning med masse banking og ingen kontroll på turtall annet enn kraftig ventilflyt(noe som er høyyyt turtall på dagens motorer).

 

Er du uheldig så er motoren mer eller mindre havarert, er du heldig, så greier du deg med en "rens" og en ny turbo.

 

IKKE prøv å starte bilen igjen før du har gjort visse forhåndsregler.

 

Sjekk turbo-aksel for slark og tydelig lekkasje på kompressorsiden.

 

Har den dette, koble vekk og plugg oljetrykksrøret inn på turbo.

Skru ut glødeplugger og kinn motoren en god tid, monter glødeplugger igjen.

Gjør reint så mage deler på innsugssiden som du kan, spesielt intercooler og andre plasser mengder av olje kan samle seg.

 

Skift olje og filter.

 

Nå kan du prøve å starte, lykke til

 

Er ikke turboen en sannsynlig oljekilde, så må du nok til med mere feilsøking.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal prøve dette, får håpe det er det som er feilen å at motoren ikke har havarert..

Audi S4 c4:

 

034 High output coils , Rs2 manifold , KKK K26turbo , Magnector plug wires , Wg spring preformance.

 

maped by 034 Motorsport. 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pontiac Fiero GT 3,0 Tubo:

 

Garret T3 / T4E Stage 3 , Haltech E6GMX , 500lb injectores , Comp Cam , Forged pistons , Hiflow gas and oil pump ,

Ferita exhaust 2,5. 

 

Custom maped by Anders Ringstad 

 

Dyno: whp 380hp / 590nm

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jepp!! det var nokk det som var problemet, har hatt ute intercooler,slanger og innsuget gjort dette helt rent, bestilte flonke ny turbo, bestilte likså godt gt1749vb turboen fra 150hk tdien, da denne tåler en god del mer en gt1749v som tåler max 130hk :) montenterte den å fyrte opp, bilen er nå god som ny :)

Audi S4 c4:

 

034 High output coils , Rs2 manifold , KKK K26turbo , Magnector plug wires , Wg spring preformance.

 

maped by 034 Motorsport. 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pontiac Fiero GT 3,0 Tubo:

 

Garret T3 / T4E Stage 3 , Haltech E6GMX , 500lb injectores , Comp Cam , Forged pistons , Hiflow gas and oil pump ,

Ferita exhaust 2,5. 

 

Custom maped by Anders Ringstad 

 

Dyno: whp 380hp / 590nm

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår