Gå til innhold

Opel Corsa B 1997 1,4 - vil ikke gå stabilt før varm

Ranger emnet

peleri

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Opel Corsa B - Swing, 1997 modell. Den har dette problemet at den ikke vil gå særlig stabilt før bilen er varm. Det vil si, bilen må stå å gå på tomgang i 10/15 minutter før den kan kjøres normalt, og da er det ingen problemer.

Bilen har akkurat byttet katalysator, og var på verksted i sommer, hvor forskjellige ting og tang ble byttet. Bilen ble litt bedre når ny katalysator var på plass, men har altså nå dette problemet som beskrevet over.

Ting som skjer hvis jeg kjører når bilen ikke er varm:

- Kan trykke gassen helt i bånn uten at den gir fart

- Er ustabil å kjøre

Bilen har automatgir. Noen som har noen tips til hva som kan være galt? Evntuelle tips til hva som kan gjøres slik at slipper å ha bilen på tomgang 10/15 minutter HVER morgen og ettermiddag:idea:

Takk for tips og hjelp:race

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmassemåleren styrer hvor mye luft som slippes inn i motoren. Egr ventil er noe helt annet, den kjører en viss andel av eksosen tilbake til forbrenningskammeret slik at den blir forbrent enda en gang. Holder utslippet lavt. Tempfølern forteller motoren hvor varm bilen er slik at innsprøytningsmengden blir tilpasset det. Er det feil på den så vil den få for lite bensin når den er kald dermed så blir den tungstartet. Denne pleier ofte å sitte i sammenheng med termostathuset. Nå har ikke jeg skrudd så mye corsa så er ikke eksakt sikker på hvor denne sitter. Vil tro at det kan være noe annet også siden den må stå så lenge før den er kjørbar. Vanskelig og si. Lyser motorlampa da? Er ikke dyrt og få lest ut feilkoder. Er bedre det enn å skifte ut flere deler som ikke har feil.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har bittt koblet til pc med kabel, de fant ingen feilkoder, så det tror jeg ikke er nødvendig, dessuten kostet det meg 1800 kroner, vet ikke hva du mener med dyrt, men det er i overkant spør du meg (dette var Opel verksted).

Kan luftmassemåleren/tempføler renses på egenhånd, eller må hele greia byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1800 kr, da må de ha sjekket noe mer enn bare feilkoder. På jobb tar vi 350 kr for å lese ut feilkoden. Har vært på opel og lest ut feilkode før og da har jeg bare betalt 3-400 kr. Jeg ville prøvd og skifte temperaturføleren. Blir som regel en del søl med kjølevæske da så da må det etterfylles. Ikke så lettvint for deg kanskje om du ikke har supergreie på bil.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så sitter den på termostathuset. Finn ut hva motoren din heter så går det an å finne ut det. bare og gå inn på meca eller mekonomen sine nettsider for eksempel og skrive inn reg nummeret. Da vil du finne ut hva motornummeret ditt er. Corsan er levert med 4 ulike 1400 motorer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider