Gå til innhold

Ekstra lys + Tåkelys Hvordan koble dette opp?

Ranger emnet

dj-vega

Anbefalte innlegg

Har idag fått handlet inn et par ekstra lykter til kufangeren som skal monteres på bilen.

Jeg har også lyst å kjøpe et par tåkelys.

Så er spørsmålene, trenger jeg et eller to monteringsett?

Og hvordan skal dette koblet, slik at tåkelyset ikke står på i stilling 0 på lysbryteren. Men kan være på i både stilling parklys og nær/fjernlys posisjon. Ønsker det samme med ekstra lysene.

Tåkelysene jeg planlegger å kjøpe;

http://www.jula.no/takelys-med-avansert-linse-2-pakning-602139

Ekstra lysene som jeg har kjøpt:

http://www.jula.no/ekstralys-med-hvitt-glass-7-602037

Ps: Valgte hvitt glass, da dette står med i stil med front lyktene.

Hadde satt pris på litt hjelp her. Har erfaring med kobling bil elektrisk og har greit med verktøy her. Kabelsko og kabelsko tang er ikke noe problem.

Ps: Eksempel til monteringskit;

http://www.jula.no/ledningssett-til-2-ekstralys-602131

:)

Endret av dj-vega

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nærlys (eller fjernlys) på i tåke så blendes du jo av tåken som reflekterer lyset!!!

Hele vitsen med tåkelys er da jo selvsagt at de skal bare lyse "under" tåken slik at du ikke blir blennet!!

Dette betyr jo at du i tillegg til tåkelys bare kan bruke "park" lysene som er for svake til å bli reflektert av tåken.

Dette er vel slik også loven sier det skal være - loven (reglene) var iallefall slik på 60 tallet!

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger to monteringssett

Tåkelys:

Du tar styrestrøm fra de org parklysa via en bryter og inn på pinne 86 på releet. Pinne 85 til gods. 30 via sikring fra batteri og 87 ut til tåkelyktene.

Da kan de lyse sammen med park, nær og fjern. Det er imidlertid ikke tillatt og bruke dem sammen med annet enn parklys

Ekstra fjernlys. Styrestrøm fra org fjernlys, ikke krav til bryter. Plassering på rele som tåkelys

Endret av Mondeo
Parklys, ikke nærlys

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger to monteringssett

Tåkelys:

Du tar styrestrøm fra de org parklysa via en bryter og inn på pinne 86 på releet. Pinne 85 til gods. 30 via sikring fra batteri og 87 ut til tåkelyktene.

Da kan de lyse sammen med park, nær og fjern. Det er imidlertid ikke tillatt og bruke dem sammen med annet enn nærlys

Ekstra fjernlys. Styrestrøm fra org fjernlys, ikke krav til bryter. Plassering på rele som tåkelys

Tåkelys kan kun brukes sammen med parklys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Først av alt ønsker jeg å takke dere alle for innspill.

Da ser det ut som jeg har selve koblingsbiten i orden.

Men da blir vell systemet med rene av og på brytere?

Jeg ønsker jo å måtte vri om til parklys eller fjernlys for å bruke lysa. ( og selvfølgelig at ekstra lysene lyser vis jeg tar til meg hendelen. den som jeg holder inne for å blinke med fjernlys)

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir riktig slik som mondeo sier. Da vil ikke tåkelysa virke med mindre parklys og bryter er på, og fjernlysa vil virke sammen med originale fjernlys.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider