Stian Andre Skrevet Januar 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 Hei. Jeg har fått meg en Omega B 2.5v6 96 model automat. Det som er greia, er att jeg har kjørt den veldig fint nå, og sett over kilometertelleren og bensin tanken. Og jeg har gått fra 70 liter til 30 liter nå og kjørt 27 mil. Og 27 mil på 40 liter som er blitt brukt er ganske mye. Det er jo ca 1.5 liter på mila på fin kjøring, uten sportsgir eller noe. Er det noen som vett hvorfor den bruker så mye. Jeg vet att den ikke skal bruke så mye selv om det er en bensin sluker av en motor. Den skal vel vertfall ligge på rundt 1 liter med fin by kjøring? Og ikke har jeg stått noe serligt i kø heller. Det er montert ett sånn jallafilter som jeg kaller det. Sikkert biltema sitt. De som er ovale. Så orginale luftfilter boks er borte. Men skal vel ikke ha så mye å si på bensinbruken? Tenkte å få tak i orginalt alikevel. Også er det en miniatyr lekasje i pakningen på den ene manifolden. Så du får sånn tikke lyd på en måte. Da får jo ikke lamda reagere som den skal. Så regner med dette og spiller en rolle. Men ellers går bilen som ett skudd. Synnes det var litt vel mye forbruk for de småtingene der. Er det noen andre kjente feil på disse bilene som kanskje kan spille inn? muligens luftmengdemåleren burde byttes? Håper på noen forskjellige svar og teorier på dette :) Siter Stian Andre` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomas Omega25 Skrevet Januar 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 2.5 v6 er vell kjent for og bruke mye bensin. hehe men den pakninga kan spille en rolle i bensinforbruk, når det er lekasje på manifoild, så vil motoren suge falskluft, noe som får den til og bruke mer/fuske/gå dålig. samme med luftfilteret. det som sjer når det står i ett sånt ''sportsfilter'' på en såppas stor motor, er att motoren suger inn all varmluft i motorrommet, og ikke kald og frisk luft som fen gjør med orginalt oppsett. dette vil gjøre slik at motoren jobber tyngre, og bruker mer bensin. en annen grunn kan være tett fuelrail eller att den ikke suger luft som den skal. kan selvfølgelig også være en blokkering i tank/bensin tilførsel til motor. kan også være luftmengdemåler, men denne er enkel og finne ut om den er gåen. la motoren gå på tomgang så kobler du fra kontakten på den. da skal motoren enten stoppe eller gå ujevnt. hvis dette ikke funker så måler du den med ett multimeter :) Siter 91 - Opel Omega A2.0 8v - Selges! 95 - BMW e34 2.5TDS 190hk, chip, 1,3bar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Januar 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 at en omega v6 bruker 1,5 på bykjøring er jo ikke unormalt :) Ved fin fin og fin langkjøring så klarer du vel å presse den ned i 0.85-0.95 på mila, men er bil som bruker mye :) Edit: 40l på 27mil er ca 1.4 i forbruk, syns ikke det er gale på bykjøring.. Om du er forsiktig me gassen eller ikke så er bykjøring... bykjøring :) Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Andre Skrevet Januar 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 at en omega v6 bruker 1,5 på bykjøring er jo ikke unormalt :) Ved fin fin og fin langkjøring så klarer du vel å presse den ned i 0.85-0.95 på mila, men er bil som bruker mye :) Jeg har en kompis med akkurat samme bil og motor. Og han bruker ca 1 liter på mila på bykjøring da men. Siter Stian Andre` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Januar 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 sikker på at det ikke er 2.0l han har da eller? min 2.0l brukte ca 0.9-1.0 på bykjøring/agressiv kjøring.. Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Andre Skrevet Januar 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 Ja veldig sikker, automat har han også som meg. Når jeg tenker etter, så sa han jeg kjøpte den av og att den brukte rett rundt om 1liter. Men jeg hadde audi 2.6 v6 96 mod tidligere, og den brukte ca 1,2 på blandet kjøring. (bykjøring/bånngass utav hver rundkjøring og slikt) da synnes jeg også att det er rart att denne bruker så mye mer på fin kjøring:) men vis den skal bruke det så er det greit nok:) Siter Stian Andre` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Januar 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 Lambasonde for eksempel, selv om den ikke er så dårlig at det lagres feilkode på den så kan den være slitt slik at det ikke er like kjapp med å regulere som en helt ny en. Du har vel en på hver side av motoren tenker jeg. Er ikke akkurat gratis og skifte de ut på måfå heller. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Januar 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 Ja sry :) Han kompisen min hadde en Omega MV6 :P litt forskjell ifra en 2.5, siden det faktisk skjer noe når du gir gass i mv6 :P hehe.. Så da stemmer det nok at 2.5 skal bruke rundt 1.0l... Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Andre Skrevet Januar 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 Tenkte ikke på og bytte disse, men muligens fikse pakningen på manifoilen. For dette gjør jo att den ikke får lest av skikkeligt vel? Siter Stian Andre` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Andre Skrevet Januar 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 Hehe, ja går vel en del bedre de :) Siter Stian Andre` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Januar 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 Ja, du bør nok prøve å skifte pakningene der først da de er billigere enn 2 lambasonder. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Andre Skrevet Januar 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 2.5 v6 er vell kjent for og bruke mye bensin. hehemen den pakninga kan spille en rolle i bensinforbruk, når det er lekasje på manifoild, så vil motoren suge falskluft, noe som får den til og bruke mer/fuske/gå dålig. samme med luftfilteret. det som sjer når det står i ett sånt ''sportsfilter'' på en såppas stor motor, er att motoren suger inn all varmluft i motorrommet, og ikke kald og frisk luft som fen gjør med orginalt oppsett. dette vil gjøre slik at motoren jobber tyngre, og bruker mer bensin. en annen grunn kan være tett fuelrail eller att den ikke suger luft som den skal. kan selvfølgelig også være en blokkering i tank/bensin tilførsel til motor. kan også være luftmengdemåler, men denne er enkel og finne ut om den er gåen. la motoren gå på tomgang så kobler du fra kontakten på den. da skal motoren enten stoppe eller gå ujevnt. hvis dette ikke funker så måler du den med ett multimeter :) Åja ok. Det skal jeg nok få til og teste. Men bilen går fint og greit. Sviver fint på tomgang går som ei klokke ellers. Men er det noen enkel måte å få byttet pakningen rundt manifoilen på? den ligger ikke akkurat på den besteplassen ville jeg nå si:) Siter Stian Andre` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Januar 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 Min hadde litt frieksos før lambda å det hadde mye å si! opp tunnelen klarte den 170kmt, men med frieksos gikk den ikke mer enn 80 på samme plassen.. den brukte ekstremt mye! Når jeg byttet pakninger gikk den normalt igjen :) Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Andre Skrevet Januar 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 Min hadde litt frieksos før lambda å det hadde mye å si! opp tunnelen klarte den 170kmt, men med frieksos gikk den ikke mer enn 80 på samme plassen.. den brukte ekstremt mye! Når jeg byttet pakninger gikk den normalt igjen :) Åja det er såpass, men kan ikke si jeg merker noe på effekten. Men har du noen tips om hvordan en tar av manifoilenene uten alt for mye arbeid ? Siter Stian Andre` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Januar 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2012 Med meg var det frieksos mellom manifolg og resten av eksosanlegget, og ikke mellom motor å lanbda :) Men misunner ikke den som må ta av manifoldene med motoren i! off......... Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.