Gå til innhold

Flere feil og noen spørsmål.

Ranger emnet


GOLFMK4

Anbefalte innlegg

Hei.

 

AVGASS/"CHECK"-LAMPA

Starter med det første problemet som jeg nå har hatt i cikra 1 år, nemlig problemer med avgassen. "Check"-lampa lyser hele tiden. Første gangen jeg fikk feilmeldingen leverte jeg bilen til et verksted med en gang. Han var usikker på hva som var problemet i og med at han mente at det kunne neste være "hva som helts". Så han prøvde først med et middel som ble kalt for "Bensin fuel cleaner". Han slettet feilkoden og leverte bilen til meg sammen med en regning på 768 kr. Noen dager etter kom feilmeldingen opp og jeg leverte bilen til samme verksted igjen. Han tok en diagnosetest med igjen og mente at lambdasonden var defekt, i tillegg til at han mente at luftfilteret burde byttes. Fikk bilen levert tilbake med en regning på 3200 kr. En uke etter kommer samme feilmelding. Jeg leverer den for tredje gang til verkstedet og han mener da at katalysatoren bør byttes, men jeg dropper det. Jeg har bare latt det gå og og kjørt nå i omtrent 1 år med den feilmeldingen. Men problemet er nå at jeg skal levere bilen på EU-kontroll i morgen og hvis jeg har rett blir den ikke godkjent uten at det rettes opp i dette. Så han kommer garantert til å si at han må bytte katalysatoren hvis den skal godkjennes. Spørsmålet mitt er da; hva er problemet? Er det noen som har vært borti dette og kanskje har peiling? Er det virkelig katalysatoren som bare må byttes så er problemet borte?

 

SIKRINGER, DYNAMO, AIRBAG

For omtrent et halvt år siden byttet jeg en sikring (husker ikke hvorfor) og en halvtime etterpå får jeg opp flere feilmeldinger; ABS-lampa og batteri-lampa lyser. Jeg leverer bilen til et verksted der jeg f�r beskjed om at dynamoen er nå defekt. De bytter den ut og jeg får en regning på 5766 kr. Senere har jeg ikke hatt noe problem med dynamoen eller fått opp samme feilmeldinger. Men i dag så var jeg så dum og skulle bytte sikringer igjen. Sikringen til lysene til AC-panelet og til røyktenneren. Etter at jeg hadde byttet de to sikringene (og jeg er 100% sikker på at jeg kun rørte de to og byttet kun de to) lyser nå feilmeldingen for Airbagen. Jeg byttet de gamle sikringene tilbake, men feilmeldingen er der fortsatt. Jeg skjønner rett og slett ikke hva som skjer hver gang jeg bytter sikringer. Er airbagen nå defekt bare fordi jeg byttet en sikring?

 

SENTRALLÅS

Da jeg kjøpte denne bilen la jeg merke til at det ikke var noe sentrallås, men jeg brydde meg ikke. Nå som jeg har kjørt bilen en del, merker jeg at det kan bli litt slitsomt. Så jeg bare lurte på om sentrallås er standard på en Golf 4 og at denne bare er defekt? Hvor gang jeg eventuelt få sentrallås montert/reparert i Oslo?

 

 

Er det vanlig med så mye rot med en Golf eller er det bare min bil? Kjenner at jeg snart gir opp og selger bilen.

 

VW Golf 4, 2001-modell, 1.4, 75 HK

 

(Beklager for at det ble litt langt!)

Endret av GOLFMK4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få vite hva feilkoden sier og ikke bare få vite at det og det må skiftes. Om for eksempel katalysatoren er defekt og den kan bli delvis tett så burde du merket det ganske godt. Fusking osv..

 

Hvorfor skifter du sikringene når de er hele er mitt spørsmål til deg. Jeg regner med at det er slik at det blir feilkode på airbagen fordi du kutter strømmen til systemet når du tar ut sikringen.

 

Har du flere nøkler som du kan prøve med på sentrallåsen? Kan være defekt mottaksantenne i bilen som tar i mot signalene fra nøkkelen. Prøvd og skifte batteri i nøkkelen? Vet også på vag at det sitter en egen komfort styreenhet i gulvet på førersiden. Ekstremt dumt plassert. Denne kan kortslutte om gulvet er veldig vått eller fuktig over lang tid. Noe som ikke er lett å ungå nå når det er vinter. Virker kupelyset ditt? Er vindusheisene dine i orden?

 

Det er nok ikke bare du som opplever feil på bilen din da andre bilmerker også har sine kjente feil.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg spørre mekanikeren om hva feilkoden sier eller tenker du på at jeg skal ta en diagnose selv (har ikke nødvendig utstyr akkurat nå)?

 

Jeg skiftet sikringene fordi jeg trodde de hadde gått og trodde det var det hele problemet, men nå veit jeg godt at jeg aldri skal gjøre det igjen. Men er airbagen ødelagt nå tror du? Kan man ikke bare få slettet feilkoden så er det over?

 

Jeg tror du misforsto litt det med sentrallås (eller så var det bare jeg som formulerte meg dårlig). Jeg har ikke fjernstyrt sentrallås. Jeg har en god gammeldags bilnøkkel som jeg vrir i nøkkelhullet. Problemet er bare at det er kun den ene døren åpner seg og ikke de andre. Jeg må altså åpne alle dører manuelt og lukke igjen alle dører hver for seg manuelt. Kupelyset fungerer. Vinduene åpnes/lukkes ikke automatisk/elektrisk.

 

(Hvis jeg høres litt dum ut så beklager jeg det, men det er fordi jeg ikke kan så mye om bil.)

Endret av GOLFMK4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du skal få vite hva feilkoden er. Spørs jo hva det er siden katalysatoren kan være tett om det er riktig det de sier da.

 

Er bare og få slettet igjen feilkoden på airbag systemet, får ikke ødelagt noe ved å bare kutte strømmen.

 

Er du helt sikker på at du har sentrallås, vet at det er mulig og få uten selv på nyere biler for at den skal bli billigere. Når det er noe feil på sentrallåsen så pleier det kun og være ei og ei dør som det ikke virker på. Jeg er ikke skråsikker på dette og tør ikke påstå helt om du har sentrallås eller ikke

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, da skal jeg be han utdype det godt når han ringer meg i morgen!

 

Takk, det var beroligende å høre at airbagen mest sannsynlig ikke er ødelagt!

 

Det var en mekaniker som mente at det var standard på Golf 4, men jeg var litt kritisk til det selv. Men da for jeg bare leve med at jeg ikke har det og eventuelt montere det senere. Noen som veit om det er noen som monterer det i Oslo?

 

opelduude takker for svarene dine og håper du har rett angående airbagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bilen levert i dag etter EU-kontrollen sammen med følgende feil:

 

1.1.9 Mer en 25 % rust på en side av skive bak.

1.1.11 Bremsesystem-svetter fra caliper høyre bak.

5.8 Ulyd i hjullager foran.

6.9. Eksoslekasje.

8.2 Indikerer feil i avgass (ikke målt p.g.a lekkasje).

8.4 Oljelekkasje fra motor.

 

6 feil totalt. Er dette vanlige/standard feil på en Golf? Det jeg er mest redd for er oljelekkasjen. Noen som veit så cirka sånt koster å få det reparert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du 2 er feil på alle pkt?

 

1.1.9 nye skiver\klosser begge sider bak: 1000-1200kr for delene (ikke hos møller)

1.1.11 Vanskelig å si. Er det i caliperen? Det finnes pakningssett å få kjøpt, men det vanlige er å bytte caliperen. Ca 800kr for delen.

5.8 Hjullager ca 1000 -1200 i deler for begge sider foran.

 

Resten er vanskelig å svare på- Hvor lekker det? Kanskje en kompis med sveiseapparat fikser det på 10min?

Oljelekkasje fra motor. Hvor på motor?

 

Om du ikke kan gjøre ting selv blir det fort dyrt\ulønnsomt å fikse dette, men litt lite info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du 2 er feil på alle pkt?

 

1.1.9 nye skiver\klosser begge sider bak: 1000-1200kr for delene (ikke hos møller)

1.1.11 Vanskelig å si. Er det i caliperen? Det finnes pakningssett å få kjøpt, men det vanlige er å bytte caliperen. Ca 800kr for delen.

5.8 Hjullager ca 1000 -1200 i deler for begge sider foran.

 

Resten er vanskelig å svare på- Hvor lekker det? Kanskje en kompis med sveiseapparat fikser det på 10min?

Oljelekkasje fra motor. Hvor på motor?

 

Om du ikke kan gjøre ting selv blir det fort dyrt\ulønnsomt å fikse dette, men litt lite info.

 

 

Fikk 2 på alle punktene.

 

Ok, de delene var ikke så dyre. Så det stresser jeg ikke med.

 

Er det greit å bare sveise der lekkasjen er? For det kan jeg få fikset billig. Vil eksosen da bli godkjent eller må hele byttes?

 

Lekkasjen i motoren er usikkert hvor ligger for det skal han se på til neste uke og "check"-lampa tok han ikke diagnose på pga. lekkasjene. Det er dette som bekymrer meg litt.

 

Hva tenker på når du sier dyrt/ulønnsomt? Snakker vi flere titusen? Er omtrent helt uaktuelt å kaste bilen da den bare har kjørt 137 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det kan bli dyrt om du ikke skrur selv.

1.1.9 og 1.1.11 tas samtidig og antar et verksted tar ca 2000 for dette i arbeidspenger.

5.8 tar mer tid. Hele lagerhuset må ut og lageret presses ut. Jeg byttet på min men tok av lagerhuset selv og fikk kun hjelp til å presse ut\inn lagerene. Vanskelig å anta hva et verksted tar for dette for plutselig knekker en bolt på gamle biler hos meg måtte jeg bytte et endeledd (saget det av) Men fort 3-4000 i arbeidspenger begge sider?

 

Eksoslekkasjen kan som oftest sveises. Spørs litt hvor det lekker og om det er gods igjen rundt å sveise i. Er uansett ikke så dyrt med nytt eksosanlegg da.

Om katalysator må byttes er det relativt kostbart. Ofte byttes lambdasensorer (over 2000 pr sensor) først har eg forstått, for så å bytte katalysator. Blir fort kostbart.

Og Motoren sin oljelekkasje kan jo være alt mulig. Umulig å anslå noe der.

 

Så det jeg mener med at det fort blir ulønnsomt er at om du ikke kan gjøre noe selv, vil det fort bli kostbart, men det trenger ikke bli det heller. Du får vel et overslag fra verkstedet. Du kan jo ta en tur til et annet verksted også? eller kanskje det er en videregående billinje i nærheten du kan spørre?

Endret av ollebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det skal du være fornøyd med.

Hva var feil med avgaslampa? Var det en lambdasonde?

 

Han kunne ikke gi noe akkurat svar på hovedproblemet, altså hva som fører til at feilkoden kommer opp. Han mente at det omtrent kunne være hva som helst og når noe blir byttet/reparert så kan lampa dukke opp igjen for å melde om en ny feil. Men foreløpig er feilkoden slettet og eksosanlegget byttet og målingen på avgassen er riktig. Kan muligens være det som førte til feilkoden. Lambdasonden var det ikke da denne ble byttet for ikke så veldig lenge siden.

Endret av GOLFMK4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår