Gå til innhold

1,9 Diesel med ugjevn gange når den er kald

Ranger emnet


vw-Håvar

Anbefalte innlegg

F�rste bud:" Bruk aldri startgass p� en dieselmotor"!!!!

 

Men dette har nok g�tt bra denne gangen siden du ikke har kompresjon..

 

Shimsing g�r ut p� det samme som � justere ventilklaring.. Disse motorene sliter ventiler/seter, og justering av (eller slipe ned)shimsene blir n�dvendig.. Du skulle ikke tatt av topplokket.. Med dette p� kunne du tatt ut kamakselen, og tatt en kompresjonstest uten kamaksel.. N� som toppen er av, b�r du slipe/sjekke ventiler(hvis n�dvendig), og sette p� toppen igjen.. Med motoren sammen m�les ventilklaringen mellom kamaksel og ventiltopp, og skrives ned p� ett ark.. Dette er n�ye s� ta deg tid.. S� m� kammen ut igjen, under kammen sitter det 8 "lokk".. Ett pr ventil.. Disse tar du ut med en magnet.. Da er du ved shimsen, som er en rund st�lskive.. Disse m� slipes ned s� du f�r riktig ventilklaring mellom kammen og "koppene".. Jeg brukte en slipestein i benk, og mikrometer for � f� til dette..

 

Dette kan v�re feilen p� motoren din, og er en "sjuke" p� disse..

H�per dette var til litt hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonterte kamakslingen i går, deshimsa blir i alle fall ikke lette å slipe ned! Hadde trodd de var større.

Er det slik det skal være 0,15mm klaring mellom kamaksling og "koppen" over ventilen? Jeg fikk ikke en gang mellom et 0,05mm føleblad. Ikke på eksosventilene der det skal være 0,3mm heller.

 

Bare å slipe seg nedover, montere og måle og deretter slipe mer....? Er vell ikke nødt å ha toppen montert på motor, for klaringen er jo den samme om toppen er demontert eller montert fra blokka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimsene er herdet stål og beinharde og slipe på.. Brynestein på søyledrill, tålmodighet og micrometer reddet meg her.. Husk at du må slipe plant.. Du kan justere og prøve dette før du monterer toppen ja, og teste kompresjonen til slutt.. 0,15mm mellom "koppen" og kamakselen på innsug, og 0,30 mm mellom "koppen" og kamaksel på eksos..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slipt ned shimsa på til innsugsventilene i dag. Tror jeg brukte over 2 timer med det verktøyet jeg hadde tilgjengelig. Blir nokså beint, men en hundredel eller 2 forskjell på sidene er der nok. Skal ta ekssosventilene imorra og deretter kontrollere om jeg må ta mere.

 

Tusen takk for svar! Håper det er dette som er problemet. Litt rart den stoppet så "plutselig", men en gang faller vell dråpen som gjør at glasset renner over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her mener jeg skal ha shims på lager:

VW / Audi Ventilløftere. - FINN Torget

 

Etter at ventilene på bilen min ble shimset opp på nytt starter den som en lek selv i -20, og går klokkerent med en gang. Før shimsing var den håpløs å starte når det var kaldere enn -5 og gikk virkelig stygt i mange sekunder. I tillegg går den nå faktisk litt bedre også, ikke det at det har blitt noen racer bil, men har økt topphastigheten opp en bakke her jeg bor med 10km/t :-) Så det er utvilsomt verdt bryet med å shimse opp ventilene på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår